De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 30/01/2025 om 19:31.
De OCMW-raad, in zitting van 30/01/2025
Boom+ geeft aan dat zij enkel het verslag van 3 december 2024 goedkeuren.
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 28 november 2024 en 03 december 2024 goed te keuren.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij het begin van de legislatuur stelt de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vast. Tot de nieuwe gemeenteraad een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing.
Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de gemeenteraad. Die maatregelen verzekeren een goede werking van de gemeenteraad. De gemeenteraad beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement. De voorwaarden opgenomen in het huishoudelijk reglement mogen echter geen afbreuk doen aan de redelijke uitoefening van de rechten van de raadsleden.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt wat minstens geregeld moet zijn in het huishoudelijk reglement. Naar goede gewoonte maakt de VVSG een format op met betrekking tot het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad. Het voorstel in bijlage is hierop gebaseerd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Er wordt door Hans Verreyt van Vlaams Belang een amendement ingediend:
7° de vergaderingen van de deontologische commissie;
Verschuiven van plaats en wordt paragraaf 3. Volgende paragrafen schuiven op.
2° de vergaderingen van de gemeenteraadscommissies waar zij lid van zijn (incl. deze waarvoor raadsleden overeenkomstig art. 37, §3, vierde lid van het decreet over het lokaal bestuur zijn aangewezen als leden met raadgevende stem);
Schrappen: 'en waarop ze gedurende minstens 2/3de van de zitting aanwezig waren'
5°, nu 6° de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond
Aanvullen met: ', waarop ze gedurende minstens 2/3de van de zitting aanwezig waren;'
Dit amendement wordt goedgekeurd door iedereen behalve Boom+.
Enig artikel : het huishoudelijk reglement voor de OCMW-raad voor de periode 2025-2030 wordt goedgekeurd, met volgende aanpassing in artikel 29:
7° de vergaderingen van de deontologische commissie;
Verschuiven van plaats en wordt paragraaf 3. Volgende paragrafen schuiven op.
2° de vergaderingen van de gemeenteraadscommissies waar zij lid van zijn (incl. deze waarvoor raadsleden overeenkomstig art. 37, §3, vierde lid van het decreet over het lokaal bestuur zijn aangewezen als leden met raadgevende stem);
Schrappen: 'en waarop ze gedurende minstens 2/3de van de zitting aanwezig waren'
5°, nu 6° de vergaderingen die slechts gedeeltelijk werden bijgewoond
Aanvullen met: ', waarop ze gedurende minstens 2/3de van de zitting aanwezig waren;'
Het OCMW van Boom is lid van KINA, publiekrechtelijke vereniging voorheen volgens Titel 8 hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn, vanaf 2019 onderworpen aan deel 3, titel 4 hoofdstuk 2 van het decreet over het Lokaal Bestuur, welzijnsvereniging.
We ontvingen een schrijven van KINA p.v. d.d. 30 september 2024 betreffende de vertegenwoordiging van het OCMW in de Algemene Vergadering van KINA p.v.
De Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn zijn ten gevolge van artikel 484 paragraaf 1 van het decreet Lokaal Bestuur in de organen van de vereniging vertegenwoordigd door leden van hun Raad voor Maatschappelijk Welzijn, krachtens verkiezing door geheime stemming en in één enkele stemronde door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
Volgens artikel 31 van de statuten van KINA p.v. worden de deelgenoten in de Algemene Vergadering van KINA p.v. vertegenwoordigd door twee afgevaardigden of hun plaatsvervangers, aangesteld bij OCMW-raadsbeslissing.
Daarnaast is er de mogelijkheid dat er een kandidaat-lid wordt voorgedragen voor de Raad van Bestuur. Deze kandidaat moet aangeduid zijn als vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
2 Kandidaten voor vertegenwoordigers in de AV: Tom Dewandelaere 14 stemmen voor, Andy Janssens 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
2 kandidaten voor plaatsvervangers in de AV: Rik Röttger 10 stemmen voor, Linde Peeters 9 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor raad van bestuur - Andy Janssens: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
schrijven KINA p.v. d.d. 30 september 2024
2 Kandidaten voor vertegenwoordigers in de AV: Tom Dewandelaere 14 stemmen voor, Andy Janssens 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
2 kandidaten voor plaatsvervangers in de AV: Rik Röttger 10 stemmen voor, Linde Peeters 9 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor raad van bestuur - Andy Janssens: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1 : De OCMW-raad duidt Tom Dewandelaere en Andy Janssens aan als vertegenwoordigers voor de (bijzondere) algemene vergadering van KINA p.v.
Art. 2 : De OCMW-raad duidt Rik Röttger en Linde Peeters aan als plaatsvervangers voor de (bijzondere) algemene vergadering van KINA p.v.
Art. 3 : De OCMW-raad draagt Andy Janssens voor als kandidaat-bestuurder om te zetelen in de Raad van Bestuur van KINA p.v.
OCMW Boom is aangesloten bij Creat services DV. Deze dienstverlenende onderneming heeft als maatschappelijk doel de gemeenschappelijke behartiging van de aankoop van verschillende producten en diensten voor haar deelnemers. Het aanbod omvat zowel standaard leveringen, diensten en werken als maatwerk en dekt diverse ondersteunende domeinen af.
Bij aanvang van de nieuwe legislatuur moet er door de raad voor maatschappelijk welzijn een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervangend vertegenwoordiger aangesteld worden. De vertegenwoordiger (alsook de plaatsvervanger) in de algemene vergadering dient een OCMW-raadslid of lid van het vast bureau te zijn.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 84 betreffende de bevoegdheden van het vast bureau.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV- Tom Dewandelaere: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Rik Röttger: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
- Statuten
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV- Tom Dewandelaere: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Rik Röttger: Met 18 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art. 1: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Tom Dewandelaere aan om de OCMW-raad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Creat Services dv en wordt gevolmachtigd in naam van de OCMW-raad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de OCMW-raad te behartigen op deze vergaderingen.
Art. 2: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Rik Röttger aan als plaatsvervanger.
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid en moet dus voor IGEAN milieu & veiligheid nieuwe vertegenwoordigers en plaatsvervangers aanduiden voor volgende vergaderingen:
Algemene vergadering
De aanstelling van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Adviescomité veiligheid
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “veiligheid” wordt opgericht, dat bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Elke gemeente die beroep doet op de gemeenschappelijke dienst PBW duidt op basis hiervan één vertegenwoordiger aan. Deze vertegenwoordiger is minstens gemeenteraadslid. De aanstelling én het mandaat van deze vertegenwoordiger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 34§1 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. Iedere gemeente duidt minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aan.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités).
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Jeroen Baert: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Andy Janssens: Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor vertegenwoordiger in het adviescomité veiligheid - Linde Peeters: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Jeroen Baert: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Andy Janssens: Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Kandidaat voor vertegenwoordiger in het adviescomité veiligheid - Linde Peeters: Met 19 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Art. 1 : De OCMW-raad duidt Jeroen Baert als vertegenwoordiger en Andy Janssens als plaatsvervanger aan voor de (bijzondere) algemene vergadering van Igean milieu & veiligheid. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Art. 2 : De OCMW-raad duidt Linde Peeters als vertegenwoordiger aan voor het adviescomité veiligheid. De aanstelling en het mandaat van deze vertegenwoordiger geldt voor de volledige legislatuur.
Bij het begin van een nieuwe legislatuur moeten de lokale besturen nieuwe vertegenwoordigers aanduiden voor de verschillende organen en beleidsgroepen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan het lokaal bestuur deel uitmaakt.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening en moet dus voor IGEAN dienstverlening een nieuwe vertegenwoordiger en een nieuwe plaatsvervanger aanduiden voor de algemene vergadering.
De aanstelling van één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33§1 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden.
Iedere gemeente duidt minstens één afgevaardigde en ook één plaatsvervanger aan.
- Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur).
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoord
iger in de AV - Jeroen Baert: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Andy Janssens: Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
- Statuten
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Jeroen Baert: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Andy Janssens: Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Enig artikel: De OCMW-raad duidt Jeroen Baert als vertegenwoordiger en Andy Janssens als plaatsvervanger aan voor de (bijzondere) algemene vergadering van IGEAN DV. Deze aanstellingen gelden in principe voor de volledige legislatuur 2025-2030.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Jeroen Baert: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
- Statuten
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Jeroen Baert: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Art. 1 : De OCMW-raad duidt Rik Röttger, aan als vertegenwoordiger op de (buitengewone) statutaire algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur (2025-2030).
Art. 2 : De OCMW-raad duidt Jeroen Baert, aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) statutaire algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur (2025-2030).
Indien Pidpa of Fluvius een verbruiker wil afsluiten wegens wanbetaling, moet er eerst advies gevraagd worden aan de Lokale Adviescommissie (LAC). In deze commissie zetelen een maatschappelijk werker van het OCMW, een vertegenwoordiger van het OCMW en een vertegenwoordiger van Pidpa of Fluvius. Met de vernieuwing van legislatuur moet er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid worden.
De vertegenwoordiger moet een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst zijn.
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de lokale adviescommisie: Annick Zaman 17 stemmen voor, Emely Van Grunderbeeck 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de lokale adviescommisie: Annick Zaman 17 stemmen voor, Emely Van Grunderbeeck 6 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Enig artikel : Annick Zaman wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW in de lokale adviescommissie.
Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, de voorzitter niet inbegrepen, is vastgelegd op acht leden. Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2024 werd Chris Van Camp verkozen als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Dhr. Chris Van Camp diende op 15 januari zijn ontslag in als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (zie bijlage).
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Ontslagbrief Chris Van Camp
- Voordrachtakte
- Geloofsbrieven
Art. 1 : kennis te nemen van het ontslag van Chris Van Camp als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Art. 2 : kennis te nemen van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht van N-VA, Samen2850 en Vooruit.
Art. 3 : keurt de geloofsbrieven goed van Kris Van Hoeck.
Art. 4 : verklaart Kris Van Hoeck verkozen.
Een lokaal bestuur speelt een cruciale rol in het leven van zijn inwoners. Het streven naar een kwaliteitsvolle, toegankelijke en efficiënte dienstverlening staat dan ook centraal in onze werking. Toch kan het gebeuren dat burgers ongenoegen ervaren met bepaalde aspecten van de dienstverlening. Om hier op een correcte en constructieve manier mee om te gaan, is een goed werkend klachtenmanagementsysteem onmisbaar.
De klachtenbehandeling binnen het lokaal bestuur is verankerd in het Decreet Lokaal Bestuur artikel 303. Het decreet verplicht lokale besturen om een laagdrempelig en onafhankelijk klachtenbehandelingssysteem te organiseren en hierover jaarlijks te rapporteren aan de Gemeenteraad en de Raad Maatschappelijk Welzijn. Het verslag gaat als bijlage.
In de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst werd afgesproken het verslag voor 10 februari aan hen te bezorgen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Jaarverslag klachtenbehandeling 2024
Enig artikel: De RMW keurt het jaarverslag klachtenbehandeling 2024 goed.
Het gaat om twee pentekeningen van het oude Jan-Baptist rusthuis, één van de hand van A. De Roovere, één niet gesigneerde tekening.
Omwille van de sterke binding van haar overleden echtgenoot met het Lokaal Bestuur en het O.C.M.W. wenst de weduwe de twee pentekeningen te schenken aan het woonzorgcentrum.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
- Bijlage 1 pentekening A. De Roovere
- Bijlage 2 pentekening uitvoerder onbekend
Enig artikel: De Raad voor Maatschappelijk Welzijn aanvaardt de geschonken pentekeningen
Begin 2024 werd aan de woonzorgsite door de Koning Boudewijnstichting een ‘Tubbe-coach’ toegewezen.
Het ‘tubbe-model’ is een organisatie- en managementmodel dat wordt toegepast in verschillende woonzorgcentra. Het uitgangspunt van Tubbe is de inzet op een meer relatiegerichte dienstverlening: bewoners van woonzorgcentra hebben (mede) zeggenschap over hun dagelijkse leven en de plek waar ze wonen. Ook medewerkers hebben veel inspraak. Directies geven coachend leiding. Zo ontstaat er een dynamiek van relatiegerichte zorg: bewoners scheppen een band met medewerkers, met medebewoners, met hun leefplek en ook met de familie en de buurt.
Tubbe veronderstelt een nieuwe, horizontale manier van organiseren. Als je het Tubbe-organisatiemodel tegenover klassieke modellen plaatst, kom je uit bij een omgekeerde piramide. Dat lijkt een revolutionaire paradigmashift, maar de omkering verloopt geleidelijk.
De coach gaat met een multidisciplinair team van de woonzorgsite aan de slag om samen aan het Tubbe-verhaal te schrijven voor ons woonzorgcentrum. De start van een nieuwe manier van werken vraagt om een gedragen en gemeenschappelijke visie. Een uitgesproken missie en visie ontbrak tot op heden, dus vormde aanleiding om met de medewerkers te werken om de ‘neuzen in dezelfde richting’ te krijgen.
De insteek van het coachingstraject in 2024 was het uitwerken van een kompas die richting geeft aan de werking van de woonzorgsite. Het kompas biedt antwoord op onderstaande vragen:
Voor de waarden werden de bestaande waarden van het lokaal bestuur overgenomen en vertaalt naar de context van de woonzorgsite.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
- Kompas Tubbe
Enig artikel: De RMW gaat akkoord met het kompas van de woonzorgsite.
De dagprijzen van het WZC, CVK, CVD en GAW konden tot op heden maximaal 1 maal per jaar geïndexeerd worden. Omwille van de frequentere indexsprongen in 2022 en 2023 werden voor deze jaren uitzonderingsmaatregelen voorzien. Het indexeren van de dagprijzen werd voorgedragen door de directeur WZC, de beslissing tot doorvoeren lag bij de RMW.
De laatste indexatie van de dagprijzen van WZC, CVK, CVD en GAW dateert van 1 april 2024.
Op 21 juni 2024 keurde de Vlaamse regering een besluit goed dat aanpassingen aanbrengt aan de regelgeving over de indexeringen. In de nieuwe regeling wordt de mogelijkheid tot indexatie gekoppeld aan een overschrijding van de spilindex op basis van de afgevlakte gezondheidsindex. Een voorziening kan niet langer op een eigen gekozen moment een indexatiedossier aanmaken en indienen.
Concreet zal in de maand die volgt op het overschrijden van de spilindex gedurende 30 dagen een indexatieformulier in het E-loket beschikbaar worden gesteld.
Dit maakt dat de huidige beslissingswegen via VAB en RMW omwille van een te korte tijdspanne bij de mogelijkheid tot indexatie niet meer kan gevolgd worden.
Onder de nieuwe regeling kan de voorziening op zijn vroegst de geïndexeerde dagprijzen toepassen vanaf de eerste dag van de tweede maand die volgt op de spilindexoverschrijding. De voorziening blijft nog steeds verplicht om de gebruikers 30 dagen voorafgaandelijk aan de prijsverhoging op de hoogte te brengen.
Alle andere aanvragen tot aanpassingen aan de dagprijzen en/of supplementen (bv prijsverhogingen, al dan niet deel uitmaken van supplementen van de dagprijs, ...) zullen nog steeds ter goedkeuring worden voorgelegd aan het VAB en de RMW.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
We adviseren om, wanneer een mogelijkheid tot indexatie zich voordoet, de directeur van het WZC de toestemming te geven deze telkens aan te vragen en door te voeren. De indexatie volgt nu logischerwijs de overschrijding van de spilindex en dus ook de aanpassingen van lonen en uitkeringen en vangt de stijging van de levenskosten op.
Elke indexatie zal ter kennisgeving op het VAB geagendeerd worden en, indien gewenst, ook op de RMW.
- Schrijven Departement Zorg indexatie dagprijs
Enig artikel: De RMW keurt de indexatie van de dagprijzen voor WZC, CVK, CVD en GAW bij elke overschrijding van de spilindex goed.
De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2025 om 20:32.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Anita Ceulemans
voorzitter