Terug
Gepubliceerd op 18/09/2025

Notulen  Gemeenteraadscommissie Financiën en algemeen bestuur

do 12/06/2025 - 19:00 raadszaal
  • Besluit

    • KENNISNAME VERSLAG VORIGE ZITTING

      inhoud

      Kennisname verslag vorige zitting.

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van het verslag van de vorige commissiezitting.

    • JAARREKENING 2024 AGB BOOM PLUS

      inhoud

      Bespreking jaarrekening 2024 AGB Boom Plus.

      De presentatie werd aan dit punt toegevoegd.

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

    • JAARREKENING 2024 LOKAAL BESTUUR BOOM

      inhoud

      Bespreking jaarrekening 2024 Lokaal Bestuur Boom.

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

       

      kosten/ baten GAS Boetes

      GAS BOETES 2024
         
      GAS 123 47.665,00
      GAS 4 436.798,00
      Opbrengsten 484.463,00
         
         
      Handhaving Igean 126.876,42
      Inzet Preventiedienst xxx
      Inzet Financiële dienst xxx
      onderhoudskost camera's  xxx
      Kosten 126.876,42
         
         
         
      saldo 357.586,58

      Asielcentrum, subsidies? Hoe is de berekening hiervan?

      Ontvangen subsidie in 2024 van Fedasil: 57.503,32 EUR (jaar 2023):

      Dit is op basis van 164 plaatsen per maand 

    • AANPASSING TARIEVEN DIENST BURGERZAKEN

      inhoud

      De noodzaak dringt zich op om een aantal tarieven voor de dienst burgerzaken aan te passen.

      Dit heeft een impact op volgende reglementen:

      • Retributiereglement voor administratieve prestaties.
      • Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken
      • Retributiereglement op luister bij huwelijksplechtigheden.
      Uiteindelijk wordt er nog 1 reglement overgehouden op de administratieve documenten en administratieve prestaties.
       
      De samenvoeging van de reglementen is opgemaakt met de bedoeling eenvormig, transparanter te zijn.

      In bijlage:

      • nota met uittreksel van de ontwerpbeslissing van de gemeenteraad.
      • vergelijkingstabel oude/nieuwe tarieven
      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

    • REGLEMENTEN HUISVESTING

      inhoud

      Een jaar geleden werden de gemeentelijke reglementen leegstand, verwaarlozing en ongeschikt en onbewoonbaar geactualiseerd. Hierbij werd een administratieve vereenvoudiging doorgevoerd waarbij de beslissingen tot opname, aanvragen tot schrapping, vrijstellingen en de behandeling van overdrachten van het zakelijk recht gedelegeerd werden naar de administratie.

      Daarnaast werd tevens de mogelijkheid voorzien om schrappingen en toekenning van vrijstellingen ambtshalve door te voeren indien de administratie over afdoende bewijskrachtige gegevens beschikt (bijv. toekenning van een vrijstelling op basis van een omgevingsvergunning). Op die manier hoeven de betrokken eigenaars niet langer de bewijsstukken aan te leveren indien de administratie zelf hierover kan beschikken.

      In aanloop naar de hernieuwing van het belastingreglementen leegstand doen we vanuit dienst Huisvesting en Lokale Economie een aantal voorstellen tot bijsturing van het belastingreglement leegstand. De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de belastingtarieven, de vrijstelling voor een gebouw gelegen in kernwinkel(uitbreidings)gebied, de looptijd van de vrijstelling op basis van renovatiewerken, de vrijstelling op basis van overmacht en de vrijstelling voor de woonmaatschappij.

      Het gemeentebestuur wil een actief en efficiënt pandenbeleid voeren. Om dit nog meer slagkracht te geven, zullen de tarieven van de belasting op leegstand, verwaarlozing en ongeschikte en/of onbewoonbaar verklaarde woningen verhoogd worden. Uit de ervaring van de voorgaande jaren met betrekking tot het leegstandsbeheer blijkt dat eigenaars van leegstaande woningen de belasting trachten te ontlopen door te verklaren dat de woning gebruikt wordt als een tweede verblijf aangezien dat de belasting op tweede verblijven een stuk lager ligt dan de belasting op leegstand. Om dit potentieel misbruik te ontraden, is het aangewezen om de tarieven van de belasting op leegstand en het belastingtarief tweede verblijf zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.

      De vier voorstellen tot aanpassing werden aan dit punt toegevoegd, alsmede een samenvattende presentatie.

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

    • KERNCIJFERS HR

      inhoud

      Er wordt een toelichting gegeven over de voornaamste wijzigingen binnen het HR-beleid en kerncijfers met betrekking tot HR. 

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

    • JAARVERSLAG ORGANISATIEBEHEERSING

      inhoud

      De algemeen directeur moet volgens het decreet lokaal bestuur (artikel 219) jaarlijks, ten laatste op 30 juni, rapporteren over de maatregelen die genomen werden in het kader van organisatiebeheersing tijdens het vorige kalenderjaar. Het jaarverslag organisatiebeheersing staat geagendeerd op de GR en de RMW van 19 juni 2025 en wordt zoals elk jaar door de algemeen directeur eerst toegelicht aan de commissie algemeen bestuur en financiën. 

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

    • BESPARINGSMAATREGELEN -STAND VAN ZAKEN

      inhoud

      Er wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de besparingsmaatregelen.

      conclusie

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

    • VARIA - RONDVRAAG

      inhoud

      Vraag ivm diversiteit in het Lokaal Bestuur.

      conclusie

      Onze rechtspositieregeling waarborgt non-discriminatie bij de selectieprocedure. We besteden aandacht aan trajecten individueel maatwerk. In onze rechtspositieregeling werd voorzien dat we streven naar een tewerkstelling van minstens 2% individueel maatwerk. Alle functies staan open voor deze doelgroep, op voorwaarde dat zij voldoen aan de algemene en specifieke aanwervingsvoorwaarden. Tijdens selectieprocedures worden redelijke aanpassingen voorzien om hindernissen door de beperking weg te nemen, zodat gelijke kansen worden gegarandeerd.

      We voorzien in samenwerking met Diversity taalcoaching op de werkvloer.

      Er werd voor 3 medewerkers een traject individueel maatwerk goedgekeurd.  Voor deze medewerkers wordt een loonpremie ontvangen.

      In bijlage het overzicht van de nationaliteiten van onze medewerkers (totaal + per dienst).

       

De voorzitter sluit de zitting op 12/06/2025 om 23:00.

Namens Gemeenteraadscommissie Financiën en algemeen bestuur,

Dirk Cappaert
secretaris

Hans Heeman
voorzitter