Kennisname verslag vorige zitting.
De vergadering neemt kennis van het verslag van de vorige commissiezitting.
Bespreking jaarrekening 2024 AGB Boom Plus.
De presentatie werd aan dit punt toegevoegd.
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
Bespreking jaarrekening 2024 Lokaal Bestuur Boom.
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
kosten/ baten GAS Boetes
| GAS BOETES | 2024 |
| GAS 123 | 47.665,00 |
| GAS 4 | 436.798,00 |
| Opbrengsten | 484.463,00 |
| Handhaving Igean | 126.876,42 |
| Inzet Preventiedienst | xxx |
| Inzet Financiële dienst | xxx |
| onderhoudskost camera's | xxx |
| Kosten | 126.876,42 |
| saldo | 357.586,58 |
Asielcentrum, subsidies? Hoe is de berekening hiervan?
Ontvangen subsidie in 2024 van Fedasil: 57.503,32 EUR (jaar 2023):
Dit is op basis van 164 plaatsen per maand
De noodzaak dringt zich op om een aantal tarieven voor de dienst burgerzaken aan te passen.
Dit heeft een impact op volgende reglementen:
In bijlage:
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
Een jaar geleden werden de gemeentelijke reglementen leegstand, verwaarlozing en ongeschikt en onbewoonbaar geactualiseerd. Hierbij werd een administratieve vereenvoudiging doorgevoerd waarbij de beslissingen tot opname, aanvragen tot schrapping, vrijstellingen en de behandeling van overdrachten van het zakelijk recht gedelegeerd werden naar de administratie.
Daarnaast werd tevens de mogelijkheid voorzien om schrappingen en toekenning van vrijstellingen ambtshalve door te voeren indien de administratie over afdoende bewijskrachtige gegevens beschikt (bijv. toekenning van een vrijstelling op basis van een omgevingsvergunning). Op die manier hoeven de betrokken eigenaars niet langer de bewijsstukken aan te leveren indien de administratie zelf hierover kan beschikken.
In aanloop naar de hernieuwing van het belastingreglementen leegstand doen we vanuit dienst Huisvesting en Lokale Economie een aantal voorstellen tot bijsturing van het belastingreglement leegstand. De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op de belastingtarieven, de vrijstelling voor een gebouw gelegen in kernwinkel(uitbreidings)gebied, de looptijd van de vrijstelling op basis van renovatiewerken, de vrijstelling op basis van overmacht en de vrijstelling voor de woonmaatschappij.
Het gemeentebestuur wil een actief en efficiënt pandenbeleid voeren. Om dit nog meer slagkracht te geven, zullen de tarieven van de belasting op leegstand, verwaarlozing en ongeschikte en/of onbewoonbaar verklaarde woningen verhoogd worden. Uit de ervaring van de voorgaande jaren met betrekking tot het leegstandsbeheer blijkt dat eigenaars van leegstaande woningen de belasting trachten te ontlopen door te verklaren dat de woning gebruikt wordt als een tweede verblijf aangezien dat de belasting op tweede verblijven een stuk lager ligt dan de belasting op leegstand. Om dit potentieel misbruik te ontraden, is het aangewezen om de tarieven van de belasting op leegstand en het belastingtarief tweede verblijf zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
De vier voorstellen tot aanpassing werden aan dit punt toegevoegd, alsmede een samenvattende presentatie.
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
Er wordt een toelichting gegeven over de voornaamste wijzigingen binnen het HR-beleid en kerncijfers met betrekking tot HR.
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
De algemeen directeur moet volgens het decreet lokaal bestuur (artikel 219) jaarlijks, ten laatste op 30 juni, rapporteren over de maatregelen die genomen werden in het kader van organisatiebeheersing tijdens het vorige kalenderjaar. Het jaarverslag organisatiebeheersing staat geagendeerd op de GR en de RMW van 19 juni 2025 en wordt zoals elk jaar door de algemeen directeur eerst toegelicht aan de commissie algemeen bestuur en financiën.
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
Er wordt een toelichting gegeven over de stand van zaken van de besparingsmaatregelen.
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
Vraag ivm diversiteit in het Lokaal Bestuur.
Onze rechtspositieregeling waarborgt non-discriminatie bij de selectieprocedure. We besteden aandacht aan trajecten individueel maatwerk. In onze rechtspositieregeling werd voorzien dat we streven naar een tewerkstelling van minstens 2% individueel maatwerk. Alle functies staan open voor deze doelgroep, op voorwaarde dat zij voldoen aan de algemene en specifieke aanwervingsvoorwaarden. Tijdens selectieprocedures worden redelijke aanpassingen voorzien om hindernissen door de beperking weg te nemen, zodat gelijke kansen worden gegarandeerd.
We voorzien in samenwerking met Diversity taalcoaching op de werkvloer.
Er werd voor 3 medewerkers een traject individueel maatwerk goedgekeurd. Voor deze medewerkers wordt een loonpremie ontvangen.
In bijlage het overzicht van de nationaliteiten van onze medewerkers (totaal + per dienst).
De voorzitter sluit de zitting op 12/06/2025 om 23:00.
Namens Gemeenteraadscommissie Financiën en algemeen bestuur,
Dirk Cappaert
secretaris
Hans Heeman
voorzitter