Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 08/06/2023 - 20:00

DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - RUPELWEG

Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck, Marleen De Ridder, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Sven Cools, schepen
Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, raadsleden
Feiten en context

In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m. 

De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie in de aanpalende straten.

Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter

Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

De Rupelweg is gelegen in het industrieterrein Krekelenberg. De Rupelweg ligt buiten de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

 

Het college besliste in zitting van 6 maart 2023 het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Rupelweg'  voor goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.

Juridische gronden

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

 - de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

Bijlagen

- plan Rupelweg

Publieke stemming
Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck, Marleen De Ridder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan het aanvullen reglement betreffende de politie op het wegverkeer - Rupelweg

 

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Rupelweg

Juridisch kader:

- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

 

Consideransen: 

In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m. 

De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie in de aanpalende straten.

Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter.

Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

Rupelweg is een gemeenteweg.

De Rupelweg is gelegen in het industrieterrein Krekelenberg. De Rupelweg ligt buiten de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

 

BESLUIT:

Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Rupelweg, behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime)  worden opgeheven.

 

Artikel 2:Voorrangsregeling: 

- De bestuurders die in Rupelweg rijden hebben voorrang  op de bestuurders op de weg die eropuit komt aan het kruispunt met de Nielsestraat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15f

 - De fietsers komende van Nielsestraat die de Rupelweg dwarsen aan de fietsoversteek dienen voorrang te verlenen bij het oversteken.

Deze regel wordt te kennis gebracht door middel van het bord B1

 

Artikel 3: Verbodsbepalingen

- In Rupelweg mag er maximum 50 km/u gereden worden.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord  ZC43 en ZC 43/

- Vanuit Rupelweg is het voor voertuigen zwaarden dan 3,5 ton, uitgezonderd De Lijn verboden om rechtsaf te slaan het kruispunt met de Nielsestaat.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C31b met onderbord van het type  VIIa met opschrift '+ 3,5 t uitgezonderd De Lijn'.

- In Rupelweg wordt aan de rotonde voor het verkeer komende van Industrieweg  wordt een verbod geplaatst van de hoogtebeperking voor de voertuigen hoger dan 3,40 m om terugkeren aan de rotonde mogelijk te maken.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C29 met onderbord van het type Ia met opschrift '1,3 km'.

 

Artikel 4: Gebodsbepalingen

- Het kruispunt Rupelweg / Industrieweg is ingericht met een rotonde 

Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D5.

- Er geldt een verplicht fietspad aan de fietsoversteek  van de Rupelweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7

 

Artikel 5: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren

- In Rupelweg geldt een verbod op parkeren en stationeren.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord ZE13 a en ZE13b

 

Artikel 6: Overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden

Een onderbroken streep is getrokken in het midden van de rijbaan van aan de fietsoversteek aan het begin van Rupelweg tot aan de rotonde met Industrieweg

 

Artikel 7: oversteekplaatsen

- oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is getrokken aan het kruispunt met de Nielsestraat

 

Artikel 8: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken

Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats aan

- de fietsoversteek aan het kruispunt met Nielsestraat

- 5 m voor de rotonde aan het kruispunt met Industrieweg

 

Artikel 9: dit besluit en haar bijlage wordt ter goedkeuring overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse overheid

 .