In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m.
De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie in de aanpalende straten.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
De Rupelweg is gelegen in het industrieterrein Krekelenberg. De Rupelweg ligt buiten de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.
Het college besliste in zitting van 6 maart 2023 het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Rupelweg' voor goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
- plan Rupelweg
Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan het aanvullen reglement betreffende de politie op het wegverkeer - Rupelweg
Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Rupelweg
Juridisch kader:
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
Consideransen:
In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m.
De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie in de aanpalende straten.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter.
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
Rupelweg is een gemeenteweg.
De Rupelweg is gelegen in het industrieterrein Krekelenberg. De Rupelweg ligt buiten de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.
BESLUIT:
Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Rupelweg, behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime) worden opgeheven.
Artikel 2:Voorrangsregeling:
- De bestuurders die in Rupelweg rijden hebben voorrang op de bestuurders op de weg die eropuit komt aan het kruispunt met de Nielsestraat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15f
- De fietsers komende van Nielsestraat die de Rupelweg dwarsen aan de fietsoversteek dienen voorrang te verlenen bij het oversteken.
Deze regel wordt te kennis gebracht door middel van het bord B1
Artikel 3: Verbodsbepalingen
- In Rupelweg mag er maximum 50 km/u gereden worden.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord ZC43 en ZC 43/
- Vanuit Rupelweg is het voor voertuigen zwaarden dan 3,5 ton, uitgezonderd De Lijn verboden om rechtsaf te slaan het kruispunt met de Nielsestaat.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C31b met onderbord van het type VIIa met opschrift '+ 3,5 t uitgezonderd De Lijn'.
- In Rupelweg wordt aan de rotonde voor het verkeer komende van Industrieweg wordt een verbod geplaatst van de hoogtebeperking voor de voertuigen hoger dan 3,40 m om terugkeren aan de rotonde mogelijk te maken.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C29 met onderbord van het type Ia met opschrift '1,3 km'.
Artikel 4: Gebodsbepalingen
- Het kruispunt Rupelweg / Industrieweg is ingericht met een rotonde
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D5.
- Er geldt een verplicht fietspad aan de fietsoversteek van de Rupelweg.
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7
Artikel 5: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren
- In Rupelweg geldt een verbod op parkeren en stationeren.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord ZE13 a en ZE13b
Artikel 6: Overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden
Een onderbroken streep is getrokken in het midden van de rijbaan van aan de fietsoversteek aan het begin van Rupelweg tot aan de rotonde met Industrieweg
Artikel 7: oversteekplaatsen
- oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is getrokken aan het kruispunt met de Nielsestraat
Artikel 8: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken
Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats aan
- de fietsoversteek aan het kruispunt met Nielsestraat
- 5 m voor de rotonde aan het kruispunt met Industrieweg
Artikel 9: dit besluit en haar bijlage wordt ter goedkeuring overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse overheid
.