Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 08/06/2023 - 20:00

DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - BROEKWEG

Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck, Marleen De Ridder, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Sven Cools, schepen
Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, raadsleden
Feiten en context

In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m. 

De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie in de aanpalende straten.

Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter

Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

De Broekweg is een gemeenteweg,  ligt binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

 

Het college besliste in zitting van 6 maart 2023 het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Broekweg'  voor goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.

Juridische gronden

-       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

 -  de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

Bijlagen

- plan Broekweg 

Publieke stemming
Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck, Marleen De Ridder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan het aanvullen reglement betreffende de politie op het wegverkeer - Broekweg

 

Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Broekweg

Juridisch kader:

- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

 

Consideransen: 

In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m. 

De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie op Broekweg en  de aanpalende straten.

Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter.

Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

Broekweg is een gemeenteweg.

De Broekweg is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

 

BESLUIT:

Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Broekweg, behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime)  worden opgeheven.

 

Artikel 2: Voorrangsregeling: 

- De bestuurders die op Broekweg rijden hebben voorrang  op de bestuurders van de wegen die eropuit komen 

Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 aangevuld met een streep gevormd door witte driehoeken

   - ter hoogte van het kruispunt met Vrijheidshoek

   - ter hoogte van het kruispunt met Vrijheidsstraat

   - ter hoogte van het kruispunt met Nielsestraat

   - ter hoogte van het kruispunt met Scherpenhoek

Op de Broekweg voor het verkeer dat richting Krekelenberg rijdt wordt dit ook 10 m voor het kruispunt met de Nielsestraat ter kennis gebracht met het bord B15a.

 

- fietsers die gebruikmaken van de fietsoversteek over de Broekweg thv  Nielstestraat en Scherpenhoek dienen voorrang te verlenen aan het verkeer op de Broekweg.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord B1  aangevuld met een streep met witte driehoeken

- fietsers die gebruikmaken van de fietsoversteek over de Broekweg t.h.v. de rotonde met E. Vanderveldestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer komende van Broekweg of komende van de rotonde.

 Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord B1  aangevuld met een streep met witte driehoeken

 

Artikel 3: Verbodsbepalingen

- Aan het begin van Broekweg vlak achter de voetgangersoversteek  geldt een verbod voor voertuigen hoger dan 3,40 m. 

Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C29 aan de betrokken voetgangersoversteek

Deze regel wordt ter kennis gebracht voor het verkeer komende van Scherpenhoek en Krekelenberg met het verkeersbord C29 met onderbord van het type Ia met opschrift '675 m'

De Broekweg is uitgerust met enkelrichtingsfietspaden. De verboden rijrichting wordt aangegeven met het bord C9

Dit wordt ter kennis gebracht aan de fietsoversteken  met het bord C9

 

Artikel 4: Gebodsbepalingen

- Het kruispunt Broekweg / E. Vanderveldestraat is ingericht met een rotonde 

Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D5.

- Er geldt een verplicht fietspad aan de fietsoversteek  met de Nielsestraat en Scherpenhoek

Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7

- Aan de voetgangers en fiets- oversteek aan de rotonde met E. Vanderveldestraat geldt het verplicht gebruik van de respectievelijke oversteken.

Dit wordt ter kennis gebracht door het bord D9b.

 

Er geldt een verplicht fietspad aan beide zijden van Broekweg

Aan de fietsoversteken is de toegelaten rijrichting aangegeven met het bord D7.

 

 

Artikel 5: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren

- Op Broekweg geldt een verbod op parkeren en stationeren.

Deze regel wordt ter kennis gebracht door de aangebracht wegmarkering (doorlopende lijn)

 

Artikel 6: Overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden

Een doorlopende streep is getrokken in het midden van de rijbaan van aan de fietsoversteek ter hoogte van rotonde met E. Vanderveldestraat tot  aan de verkeersgeleider voor het kruispunt met Nielsestraat en Scherpenhoek. 

De doorlopende streep wordt  onderbroken aan ieder kruispunt (Vrijheidshoek, Vrijheidstraat) .

 

Artikel 7: Overlangse markering die een fietspad aanduidt

Een overlangse markering die een fietspad aanduid is over heel de lengte van de Broekweg , langs beide zijden van de rijbaan getrokken

 

Artikel 8: oversteekplaatsen

Een oversteekplaats voor voetgangers is getrokken:

- aan de rotonde met E. vanderveldestraat (oversteek Broekweg)

- aan het kruispunt met Vrijheidshoek (evenwijdig met Broekweg)

- aan het kruispunt met Vrijheidsstraat (alle richtingen)

- Aan het kruispunt met Nielsestraat en Scherpenhoek

 

Een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is getrokken:

- aan het kruispunt met de Nielsestraat / Scherpenhoek

- aan de rotonde met E. Vanderveldestraat

 

Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken

Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats aan

- de fiets en voetgangers oversteek aan het kruispunt met Nielsestraat

- 5 m voor de rotonde aan het kruispunt met E. Vanderveldestraat

 

Artikel 10: dit besluit en haar bijlage wordt ter goedkeuring overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse overheid

 .