In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m.
De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie in de aanpalende straten.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
De Broekweg is een gemeenteweg, ligt binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.
Het college besliste in zitting van 6 maart 2023 het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Broekweg' voor goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
- plan Broekweg
Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan het aanvullen reglement betreffende de politie op het wegverkeer - Broekweg
Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Broekweg
Juridisch kader:
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
Consideransen:
In zitting van september 2022 beslist de gemeenteraad om een filter te plaatsen in Broekweg voor voertuigen hoger dan 3,40 m.
De inplanting van deze filter heeft invloed op de signalisatie op Broekweg en de aanpalende straten.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van voormelde filter.
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
Broekweg is een gemeenteweg.
De Broekweg is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.
BESLUIT:
Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Broekweg, behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime) worden opgeheven.
Artikel 2: Voorrangsregeling:
- De bestuurders die op Broekweg rijden hebben voorrang op de bestuurders van de wegen die eropuit komen
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 aangevuld met een streep gevormd door witte driehoeken
- ter hoogte van het kruispunt met Vrijheidshoek
- ter hoogte van het kruispunt met Vrijheidsstraat
- ter hoogte van het kruispunt met Nielsestraat
- ter hoogte van het kruispunt met Scherpenhoek
Op de Broekweg voor het verkeer dat richting Krekelenberg rijdt wordt dit ook 10 m voor het kruispunt met de Nielsestraat ter kennis gebracht met het bord B15a.
- fietsers die gebruikmaken van de fietsoversteek over de Broekweg thv Nielstestraat en Scherpenhoek dienen voorrang te verlenen aan het verkeer op de Broekweg.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord B1 aangevuld met een streep met witte driehoeken
- fietsers die gebruikmaken van de fietsoversteek over de Broekweg t.h.v. de rotonde met E. Vanderveldestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer komende van Broekweg of komende van de rotonde.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord B1 aangevuld met een streep met witte driehoeken
Artikel 3: Verbodsbepalingen
- Aan het begin van Broekweg vlak achter de voetgangersoversteek geldt een verbod voor voertuigen hoger dan 3,40 m.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C29 aan de betrokken voetgangersoversteek
Deze regel wordt ter kennis gebracht voor het verkeer komende van Scherpenhoek en Krekelenberg met het verkeersbord C29 met onderbord van het type Ia met opschrift '675 m'
De Broekweg is uitgerust met enkelrichtingsfietspaden. De verboden rijrichting wordt aangegeven met het bord C9
Dit wordt ter kennis gebracht aan de fietsoversteken met het bord C9
Artikel 4: Gebodsbepalingen
- Het kruispunt Broekweg / E. Vanderveldestraat is ingericht met een rotonde
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D5.
- Er geldt een verplicht fietspad aan de fietsoversteek met de Nielsestraat en Scherpenhoek
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7
- Aan de voetgangers en fiets- oversteek aan de rotonde met E. Vanderveldestraat geldt het verplicht gebruik van de respectievelijke oversteken.
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord D9b.
Er geldt een verplicht fietspad aan beide zijden van Broekweg
Aan de fietsoversteken is de toegelaten rijrichting aangegeven met het bord D7.
Artikel 5: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren
- Op Broekweg geldt een verbod op parkeren en stationeren.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de aangebracht wegmarkering (doorlopende lijn)
Artikel 6: Overlangse wegmarkeringen die de rijstroken aanduiden
Een doorlopende streep is getrokken in het midden van de rijbaan van aan de fietsoversteek ter hoogte van rotonde met E. Vanderveldestraat tot aan de verkeersgeleider voor het kruispunt met Nielsestraat en Scherpenhoek.
De doorlopende streep wordt onderbroken aan ieder kruispunt (Vrijheidshoek, Vrijheidstraat) .
Artikel 7: Overlangse markering die een fietspad aanduidt
Een overlangse markering die een fietspad aanduid is over heel de lengte van de Broekweg , langs beide zijden van de rijbaan getrokken
Artikel 8: oversteekplaatsen
Een oversteekplaats voor voetgangers is getrokken:
- aan de rotonde met E. vanderveldestraat (oversteek Broekweg)
- aan het kruispunt met Vrijheidshoek (evenwijdig met Broekweg)
- aan het kruispunt met Vrijheidsstraat (alle richtingen)
- Aan het kruispunt met Nielsestraat en Scherpenhoek
Een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is getrokken:
- aan het kruispunt met de Nielsestraat / Scherpenhoek
- aan de rotonde met E. Vanderveldestraat
Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken
Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats aan
- de fiets en voetgangers oversteek aan het kruispunt met Nielsestraat
- 5 m voor de rotonde aan het kruispunt met E. Vanderveldestraat
Artikel 10: dit besluit en haar bijlage wordt ter goedkeuring overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse overheid
.