Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:00

DIENST BURGERZAKEN - REGLEMENT OP DE HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN

Aanwezig: Patrick Marnef, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Anita Ceulemans, voorzitter
Heidi Verhoeven, Ali Manzo, raadsleden
Voorgeschiedenis

Op 24/6/2021 keurde de gemeenteraad een reglement goed waarin de locatie, dagen en uren voor het voltrekken van een huwelijk werden vastgesteld.

Feiten en context

Door de aanpassing van een aantal tarieven van de dienst burgerzaken, werden alle respectievelijke belastings-en retributiereglementen bekeken. Alle tarieven m.b.t. de dienst burgerzaken zullen worden gebundeld in een nieuw reglement nl. in een retributiereglement op administratieve documenten en administratieve prestaties. Het is de bedoeling om de administratieve bepalingen m.b.t. de huwelijksplechtigheden op te nemen in dit reglement en bijgevolg de titel / benaming van het reglement hierop af stemmen.

Behalve de titel, is het reglement zelf inhoudelijk vrijwel ongewijzigd gebleven.

Enkel volgende paragrafen van artikel 3 worden gewijzigd:

- §3: Er kan niet gehuwd worden op zondag en op wettelijke en plaatselijke feestdagen, alsook niet in de weekends van Tomorrowland

-  §4: De kosten voor een huwelijksplechtigheid worden aangerekend in overeenstemming met het retributiereglement op administratieve documenten en administratieve prestaties

Adviezen en argumenten

Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN 

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing:  NEEN 

Visum (financieel advies) van toepassing:  NEEN  

Juridische gronden

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

Bijlagen

Gemeenteraadsbeslissing dd. 24/6/2021 - vastleggen buitenlocatie huwelijk

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Marnef, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Tegenstanders: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 stemmen tegen
Besluit

De gemeenteraad keurt het reglement op de huwelijksplechtigheden als volgt goed:

Huishoudelijk reglement op de huwelijksplechtigheden

Art. 1:

Een huwelijk kan plaatsvinden:

-        In het gemeentehuis (bij voorkeur in de trouwzaal)

-        In de tuin van de Dekenij (tuin der Pastorij, gelegen Hoogstraat nr. 28 te Boom en uitgevend op de Antwerpsestraat) aan de kant van de Hoogstraat

Art. 2:

§1. Bruidsparen die de huwelijksvoltrekking willen laten plaatsvinden in de tuin van de Dekenij, zorgen zelf voor de organisatie, financiering en het ter plaatse brengen van alle materialen die nodig zijn voor de inrichting zoals tafels, stoelen, muziekinstallatie, extra aankleding zoals bloemen , eventueel tent, e.d.

§2. Een tafel voor de ambtenaar van de burgerlijke stand, stoelen voor het bruidskoppel, ouders, getuigen en bruidskindjes moeten zeker voorzien worden.

§3. De opstelling mag ten vroegste 2 uur voor het huwelijk gebeuren en dient ten laatste 2 uur na het huwelijk terug verwijderd te worden. Voor de plechtigheid mag er enkel gebruikt gemaakt worden van de tuin van de Dekenij, gelegen aan de kant van de Hoogstraat.

§4. Na de plechtigheid wordt de tuin van de Dekenij net en verzorgd achtergelaten.

§5. Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor ontvreemding of vernieling van de materialen.

§6. Bij regenweer wordt er uitgeweken naar de trouwzaal van het gemeentehuis. Het bruidspaar meldt deze wijziging minstens 1 uur voorafgaand aan de plechtigheid aan de dienst burgerzaken.

§7. Wanneer de tuin van de Dekenij wordt afgesloten om veiligheidsredenen of door overmacht, kan er geen financiële tussenkomst aan het lokaal bestuur gevraagd worden voor de geleden schade.

§8. Per dagdeel kan maar één huwelijk op de buitenlocatie plaatsvinden.

§9. Indien een huwelijk op de externe locatie plaatsvindt, dan kan op hetzelfde dagdeel geen andere huwelijksplechtigheid in het gemeentehuis plaatsvinden.

Art. 3:

§1. Een huwelijksplechtigheid (dag en uur) wordt maximaal één jaar op voorhand aangevraagd en vastgelegd bij de dienst burgerzaken.

§2. Een huwelijksplechtigheid kan plaatsvinden op volgende tijdstippen:

-        Maandag, dinsdag en woensdag en vrijdag: van 9 tot en met 16 uur

-        Zaterdag: van 9 tot 12 uur

§3. Er kan niet gehuwd worden op zondag en op wettelijke en plaatselijke feestdagen, alsook niet in de weekends van Tomorrowland.

§4. De kosten voor een huwelijksplechtigheid worden aangerekend in overeenstemming met het retributiereglement op administratieve documenten en administratieve prestaties.

Art. 4: Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2025.

Art. 5: Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.