De gemeenteraadszitting stemde op 05 december 2013 een retributiereglement voor administratieve prestaties voor een periode aanvang nemend op 01/01/2014 en eindigend op 31/12/2019.
Door de invoering van een belastingreglement op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest diende in het artikel 1 het lid stedenbouw aangepast te worden.
het college besliste in zitting van 04/12/2017 om het retributiereglement voor administratieve prestaties naar de gemeenteraad te verzenden met het verzoek het huidige reglement op 31/12/2017 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen aanvang nemend op 01/01/2018 en eindigend op 31/12/2019.
De gemeenteraadszitting stemde op 21/12/2017 een gewijzigd retributiereglement voor administratieve prestaties voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2019.
De gemeenteraadszitting stemde op 19/12/2019 een gewijzigd retributiereglement voor administratieve prestaties voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
Onderstaande wijziging door te voeren volgens vergelijking huidige tarieven naar voorstel nieuwe tarieven:
HUIDIGE TARIEVEN T/M 18/06/2025 | VOORSTEL NIEUWE TARIEVEN | |||
1. IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN | 1. IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN | |||
Totaal bedrag: hogere overheid + gemeente | Totaal met toepassing index en afronding | |||
e-ID | e-ID | |||
GEWONE PROCEDURE | 21,7 | 24,7 | 25 | |
waarvan | hogere overheid | 19,7 | 19,7 | |
gemeente | 2 | 5 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE | 142,2 | 145,2 | 146 | |
waarvan | hogere overheid | 120,2 | 120,2 | |
gemeente | 22 | 25 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE LEVERING BRUSSEL | 180,2 | 183,2 | 184 | |
waarvan | hogere overheid | 158,2 | 158,2 | |
gemeente | 22 | 25 | ||
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT | 24,7 | 24,7 | 25 | |
waarvan | hogere overheid | 19,7 | 19,7 | |
gemeente | 5 | 5 | ||
KIDS-ID | KIDS-ID | |||
GEWONE PROCEDURE | 7,9 | 12,9 | 13 | |
waarvan | hogere overheid | 7,9 | 7,9 | |
gemeente | 0 | 5 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE | 128,4 | 133,4 | 134 | |
waarvan | hogere overheid | 108,4 | 108,4 | |
gemeente | 20 | 25 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE LEVERING BRUSSEL | 166,4 | 171,4 | 172 | |
waarvan | hogere overheid | 146,4 | 146,4 | |
gemeente | 20 | 25 | ||
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT | 10,9 | 12,9 | 13 | |
waarvan | hogere overheid | 7,9 | 7,9 | |
gemeente | 3 | 5 | ||
EU+ / F+ / M / N | EU+ / F+ / M / N | |||
GEWONE PROCEDURE | 21,7 | 24,7 | 25 | |
waarvan | hogere overheid | 19,7 | 19,7 | |
gemeente | 2 | 5 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE | 142,2 | 145,2 | 146 | |
waarvan | hogere overheid | 120,2 | 120,2 | |
gemeente | 22 | 25 | ||
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT | 24,7 | 24,7 | 25 | |
waarvan | hogere overheid | 19,7 | 19,7 | |
gemeente | 5 | 5 | ||
A /B / H / K / L | A /B / H / K / L | |||
GEWONE PROCEDURE | 22,3 | 25,3 | 26 | |
waarvan | hogere overheid | 20,3 | 20,3 | |
gemeente | 2 | 5 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE | 142,2 | 145,2 | 146 | |
waarvan | hogere overheid | 120,2 | 120,2 | |
gemeente | 22 | 25 | ||
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT | 25,3 | 25,3 | 26 | |
waarvan | hogere overheid | 20,3 | 20,3 | |
gemeente | 5 | 5 | ||
EVK -12 jaar EU+ / F+ / M / N | EVK -12 jaar EU+ / F+ / M / N | |||
GEWONE PROCEDURE | 7,9 | 12,9 | 13 | |
waarvan | hogere overheid | 7,9 | 7,9 | |
gemeente | 0 | 5 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE | 128,4 | 133,4 | 134 | |
waarvan | hogere overheid | 108,4 | 108,4 | |
gemeente | 20 | 25 | ||
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT | 10,9 | 12,9 | 13 | |
waarvan | hogere overheid | 7,9 | 7,9 | |
gemeente | 3 | 5 | ||
EVK -12 jaar A/B/H/I/J/K/L | EVK -12 jaar A/B/H/I/J/K/L | |||
GEWONE PROCEDURE | 11,1 | 16,1 | 17 | |
waarvan | hogere overheid | 11,1 | 11,1 | |
gemeente | 0 | 5 | ||
ZEER DRINGENDE PROCEDURE | 140,2 | 145,2 | 146 | |
waarvan | hogere overheid | 120,2 | 120,2 | |
gemeente | 20 | 25 | ||
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT | 14,1 | 16,1 | 17 | |
waarvan | hogere overheid | 11,1 | 11,1 | |
gemeente | 3 | 5 | ||
ATTEST IMMATRICULATIE | ATTEST IMMATRICULATIE | |||
Attest immatriculatie | 17 | 25 | 26 | |
waarvan | hogere overheid | 0,8 | 0,8 | |
gemeente | 16,2 | 24,2 | ||
2. REISPASPOORTEN | 2. REISPASPOORTEN | |||
GEWONE PROCEDURE +18 JAAR BELG | 74 | 85 | 86 | |
waarvan | hogere overheid | 65 | 65 | |
gemeente | 9 | 20 | ||
DRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR BELG | 260 | 280 | 281 | |
waarvan | hogere overheid | 240 | 240 | |
gemeente | 20 | 40 | ||
SUPERDRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR BELG | 320 | 340 | 341 | |
waarvan | hogere overheid | 300 | 300 | |
gemeente | 20 | 40 | ||
GEWONE PROCEDURE -18 JAAR BELG | 35 | 55 | 56 | |
waarvan | hogere overheid | 35 | 35 | |
gemeente | 0 | 20 | ||
DRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR BELG | 210 | 250 | 251 | |
waarvan | hogere overheid | 210 | 210 | |
gemeente | 0 | 40 | ||
SUPERDRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR BELG | 270 | 310 | 311 | |
waarvan | hogere overheid | 270 | 270 | |
gemeente | 0 | 40 | ||
GEWONE PROCEDURE +18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING | 70 | 81 | 82 | |
waarvan | hogere overheid | 61 | 61 | |
gemeente | 9 | 20 | ||
DRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING | 250 | 270 | 271 | |
waarvan | hogere overheid | 230 | 230 | |
gemeente | 20 | 40 | ||
SUPERDRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE | 310 | 330 | 331 | |
waarvan | hogere overheid | 290 | 290 | |
gemeente | 20 | 40 | ||
GEWONE PROCEDURE -18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING | 41 | 61 | 62 | |
waarvan | hogere overheid | 41 | 41 | |
gemeente | 0 | 20 | ||
DRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING | 210 | 250 | 251 | |
waarvan | hogere overheid | 210 | 210 | |
gemeente | 0 | 40 | ||
SUPERDRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE | 270 | 310 | 311 | |
waarvan | hogere overheid | 270 | 270 | |
gemeente | 0 | 40 | ||
3. RIJBEWIJZEN | 3. RIJBEWIJZEN | |||
EUROPEES RIJBEWIJS | 25 | 30 | 31 | |
waarvan | hogere overheid | 20 | 20 | |
gemeente | 5 | 10 | ||
VOORLOPIG RIJBEWIJS | 25 | 30 | 31 | |
waarvan | hogere overheid | 20 | 20 | |
gemeente | 5 | 10 | ||
INTERNATIONAAL RIJBEWIJS | 20 | 26 | 27 | |
waarvan | hogere overheid | 16 | 16 | |
gemeente | 4 | 10 | ||
4. ATTESTEN BEVOLKINGSREGISTERS/STRAFREGISTER/AFSCHRIFTEN EN UITTREKSELS AKTEN BURGRELIJKE STAND | 4. ATTESTEN BEVOLKINGSREGISTERS/STRAFREGISTER/AFSCHRIFTEN EN UITTREKSELS AKTEN BURGRELIJKE STAND | |||
Attesten aangevraagd via digitaal loket | 0 | 0 | 0 | |
Attesten aangevraagd aan balie onthaal / loketten burgerzaken | 0 | 10 | 11 | |
5. ADRESWIJZIGING | 5. ADRESWIJZIGING | |||
Adreswijziging (binnenkomsten en interne verhuizers): per volwassene | 0 | 10 | 11 | |
6. DOCUMENTEN ALLERLEI | 6. DOCUMENTEN ALLERLEI | |||
Verbintenis tenlasteneming | 2 | 20 | 21 | |
Aankomstverklaring en melding van aanwezigheid | 2 | 5 | 6 | |
7. DIGITALE SLEUTEL | 7. DIGITALE SLEUTEL | |||
Aanvraag digitale sleutel | 0 | 10 | 11 | |
HUIDIGE TARIEVEN | VOORSTEL NIEUWE TARIEVEN | |||
Totaal bedrag: hogere overheid + gemeente | Totaal met toepassing index en afronding | |||
8. ADMINISTRATIEVE DIENSTVERLENING | 8. ADMINISTRATIEVE DIENSTVERLENING | |||
Aangifte geboorte | 0 | 10 | 11 | |
Aangifte overlijden | 0 | 10 | 11 | |
Registratie wettelijke samenwoonst | 0 | 25 | 26 | |
Huwelijksaangifte | 0 | 25 | 26 | |
Nationaliteitsverklaring | 30 | 150 | 153 | |
Huwelijksceremonie weekdag | 90 | 75 | 77 | |
Boekje wettelijke samenwoonst | 20 | 25 | 26 | |
Trouwboekje | 20 | 25 | 26 | |
Voornaamswijziging (uitzonderingen voorzien) | 50 | 200 | 203 | |
Voornaamswijziging transgender | 5 | 20 | 21 |
Onderstaande bijkomende tarieven voor de dienst burgerzaken uit het retributiereglement voor administratieve prestaties te halen en deze op te nemen in het belastingreglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken:
Bijkomende tarieven voor de dienst burgerzaken:
- per aanvraag voor het ter beschikking stellen van informatiegegevens uit het Rijksregister aan door het college van burgemeester en schepenen gemachtigde instellingen of verenigingen :
- andere inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken: 30,00 EUR per begonnen uur;
- het opzoeken per perceel van stedenbouwkundige en/of milieutechnische aard die betrekking hebben op (vergunnings)historiek en andere inhoudelijke vragen, zoals bodemvragen, complexe vergunningshistorieken, opvragen en inscannen van plannen uit het archief op te delen in een luik opzoeking: 70€ en een luik digitalisering 30€. Als er geen dossier blijkt te zijn zal dus ook de digitalisering niet nodig zijn.
Volgende prestaties uit het opgeheven retributiereglement op luister bij huwelijksplechtigheden of registratie van samenlevingscontracten over te nemen mits opname van volgende wijzigingen:
- de plechtigheden mbt huwelijken en samenlevingscontracten kunnen plaatsvinden op volgende tijdstippen en tarieven:
van 90 EUR naar 75 EUR:
- De tijdstippen waarbinnen een plechtigheid kan plaatsvinden zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement op de huwelijksplechtigheden.
- Voor een plechtigheid/huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag en zaterdag buiten de reguliere werkuren wordt het weekendtarief ingevoerd. Voor een plechtigheid/huwelijksceremonie voltrokken in de Dekenij wordt een bijkomend tarief van 50 EUR ingevoerd.
150 EUR:
- zaterdagvoormiddag van 9.00 uur tot en met 12.00 uur
- Op zon- en feestdagen worden geen huwelijken voltrokken.
Volgende items uit het reglement verwijderen:
- per aanvraag voor het adressenbestand "Boomse bedrijven": 25,00 EUR;
- jaarabonnement op de uitgebreide gemeenteraadsdagorde op papieren drager: 12,00 EUR;
- gewestplan : 8,00 EUR;
- grabbelpassen voor kinderen van 3 t/m 15 jaar :
- het samenstellen en invullen van het formulier met stedenbouwkundige inlichtingen (notarisbrief) betreffende een onroerend goed bestaat uit 2 luiken:
- 50€ voor het uittreksel plannenregister en 50€ vergunningenregister, samen 100€;
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor administratieve prestaties gewijzigd te stemmen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken aanvang nemende op 19/06/2025 en eindigend op 31/12/2031.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor administratieve prestaties gewijzigd te stemmen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken aanvang nemende op 19/06/2025 en eindigend op 31/12/2031, met heffing van onderstaande retributies:
I. Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten
a) Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor +12 jarigen
- aanvraag via normale procedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 5,00 EUR gemeentebelasting.
- aanvraag via spoedprocedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 25,00 EUR gemeentebelasting
b) Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor -12 jarigen
- aanvraag via normale procedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 5,00 EUR gemeentebelasting.
- aanvraag via spoedprocedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 25,00 EUR gemeentebelasting
c) Attest immatriculatie model A (oranje kaart): de aanmaakkosten zoals door de Federale Overheid worden verhoogd met 24,20 EUR
d) Voor de aanvraag van een nieuwe pin/pukcode: €5
II. Rijbewijs:
Voor een Europees rijbewijs in bankkaartmodel: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 10,00 EUR gemeentebelasting.
Voor internationale rijbewijzen: De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 10,00 EUR gemeentebelasting.
Voor een voorlopig Europees rijbewijs in bankkaartmodel: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 10,00 EUR gemeentebelasting.
III. Reispassen:
- aanvraag via normale procedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 20,00 EUR gemeentebelasting.
- aanvraag via spoedprocedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 40,00 EUR gemeentebelasting
IV. Afgifte van een ceremonieel trouwboekje en boekje van wettelijke samenwoning: €25
V. Activatiecode – digitale sleutel (voorheen federaal token): €10
VI. Voornaamswijziging
Per dossier voornaam naamswijziging: €200
De belasting bedraagt 10% van het bovenvermeld tarief voor transgenders en is gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en geen voornaam hebben.
VII. Afgifte van attesten uit de bevolkingsregisters, uittreksel strafregister en afschriften en uittreksels van akten van de burgerlijke stand
10,00 EUR per attest indien deze fysiek aan het onthaal of aan de loketten wordt aangevraagd
Attesten die aangevraagd werden via het digitaal loket zijn gratis.
VIII. Adminstratieve dienstverlening ter gelegenheid van geboorte, erkenning, huwelijk, overlijden en nationaliteit
a) Geboorteaangifte / aangifte erkenning: €10
De aangifte van een levenloos geboren kindje is gratis.
b) Huwelijksaangifte: €25
De belasting is niet opnieuw verschuldigd indien het parket een positief advies formuleert maar als er omwille van de termijnen een nieuwe aangifte van huwelijk moet gebeuren.
Voor het aflevering van werkverlet bij een huwelijk voor andere dan de huwelijkskandidaten: €5
Huwelijksceremonie op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdagvoormiddag (tot en met 12 uur): €75
Huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag (vanaf 12:30 uur) en zaterdagvoormiddag: €150
Voor een huwelijk in de Dekenij (buiten locatie) wordt het gebruikelijke tarief van de huwelijksceremonie verhoogd met €50.
c) Registratie wettelijke samenwoonst: €25
d) Aangifte van overlijden: €10
De aangifte van een overlijden van een kind jonger dan 1 jaar / levenloos geboren kindje is gratis.
e) Nationaliteitsverklaring: €150
IX. Aanvraag tot inschrijving
Bij elke aanvraag of wijziging tot inschrijving in het bevolkingsregister, vreemdelingenregister of wachtregister bedraagt de gemeentebelasting €10 per meerderjarige verhuizer.
X. Aankomstverklaring (bijlage 3) en melding aanwezigheid (bijlage 3ter): €5
XI. Tenlasteneming (bijlage 3bis en bijlage 32): €20
XII. Samenstelling dossier
Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien, het uitleg geven en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken zoals bijvoorbeeld stamboomopzoekingen: €30 per begonnen uur.
Het ter beschikking stelen van informatiegegevens uit het Rijksregister aan door het college van burgemeester en schepenen gemachtigde instellingen of verenigingen: €50 per lijst
Het opzoeken per perceel van stedenbouwkundige en/of milieutechnische aard die betrekking hebben op (vergunnings)historiek en andere inhoudelijke vragen, zoals bodemvragen, complexe vergunningshistorieken, opvragen en inscannen van plannen uit het archief op te delen in een luik opzoeking: 70€ en een luik digitalisering 30€. Als er geen dossier blijkt te zijn zal dus ook de digitalisering niet nodig zijn.
XIII. Kopies van niet-bestuursdocumenten
- Zwart/wit fotokopieën:
Met een minimum van €0,5 per aanvraag
- Kleuren fotokopieën:
Met een minimum van €0,5 per aanvraag
XIII. Kopies van bestuursdocumenten
- Zwart/wit fotokopieën: gratis
- Kleuren fotokopieën:
Met een minimum van €0,5 per aanvraag
Stedenbouw
- planafdruk kleiner dan 0,75 m x 2 m : 8,00 EUR;
- planafdruk groter dan 0,75 m x 2 m : 15,00 EUR.
Art.2. Elke retributie wordt betaald bij de aanvraag en is niet terugvorderbaar.
De gemeentelijke retributiebedragen worden jaarlijks op 1 januari aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%. Het totaalbedrag zal na indexering worden afgerond naar de hogere euro.
Art.3: de retributies worden niet geïnd voor administratieve prestaties en administratieve stukken voor:
a) de Federale en Regionale overheden, de stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening of richtlijn kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden;
b) de OCMW's, de kerkfabrieken, consistories, de polders en wateringen, de grote seminaries en stichtingen van studiebeurzen;
c) de onvermogenden, de stukken welke aan behoeftige personen afgeleverd worden; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;
d) de retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeenten onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven, gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.
e) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de Lijn en op openbare autobusdiensten
f) eenieder die verklaart dat deze prestaties moeten dienen om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op eventuele aanwerving;
g) stukken nodig in verband met opvoedkundige activiteiten, verhuistoelage, bouw- en saneringspremies, bestaanszekerheid, sociaal telefoontarief en andere sociale maatregelen.
Art.4: de retributie wordt geïnd op het ogenblik van aanvraag van de administratieve prestatie of het betrokken document.
Art.5: de vestiging en invordering van de retributie evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30.05.2008 en haar aanpassingen
Art.6: de particulieren en de privé-instellingen die wensen dat de gevraagde inlichting(en), het gevraagde stuk of stukken hun per post zouden toegezonden worden, behoudens wat betreft de kopies van bestuursdocumenten, dienen de verzendingskosten te betalen boven het bedrag van de retributie. Het bedrag van de verzendingskosten moet vooraf aan de betrokken dienst overgemaakt worden. De verzendingskosten worden aangerekend ook als de afgifte van het stuk of de stukken kosteloos is.
Art.7: deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.