Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:00

DIENST FINANCIËN - RET 10 - RETRIBUTIEREGLEMENT OP ADMINISTRATIEVE DOCUMENTEN EN ADMINISTRATIEVE PRESTATIES - 2025-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

Aanwezig: Patrick Marnef, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Anita Ceulemans, voorzitter
Heidi Verhoeven, Ali Manzo, raadsleden
Voorgeschiedenis

De gemeenteraadszitting stemde op 05 december 2013 een retributiereglement voor  administratieve prestaties voor een periode aanvang nemend op 01/01/2014 en eindigend op 31/12/2019.

Door de invoering van een belastingreglement op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest diende in het artikel 1 het lid stedenbouw aangepast te worden.

het college besliste in zitting van 04/12/2017 om het retributiereglement voor administratieve prestaties naar de gemeenteraad te verzenden met het verzoek het huidige reglement op 31/12/2017 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen aanvang nemend op 01/01/2018 en eindigend op 31/12/2019.

De gemeenteraadszitting stemde op 21/12/2017 een gewijzigd retributiereglement voor  administratieve prestaties voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2019.

De gemeenteraadszitting stemde op 19/12/2019 een gewijzigd retributiereglement voor  administratieve prestaties voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.

Feiten en context

Omwille van de financiële toestand van de gemeente is  het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

Onderstaande wijziging door te voeren volgens vergelijking huidige tarieven naar voorstel nieuwe tarieven:

 

HUIDIGE TARIEVEN T/M 18/06/2025 VOORSTEL NIEUWE TARIEVEN
         
1. IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN 1. IDENTITEITSKAARTEN EN VERBLIJFSDOCUMENTEN
      Totaal bedrag:  hogere overheid + gemeente Totaal met toepassing index en afronding
  e-ID  e-ID 
GEWONE PROCEDURE   21,7 24,7 25
waarvan  hogere overheid 19,7 19,7  
  gemeente 2 5  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE   142,2 145,2 146
waarvan  hogere overheid 120,2 120,2  
  gemeente 22 25  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE LEVERING BRUSSEL   180,2 183,2 184
waarvan  hogere overheid 158,2 158,2  
  gemeente 22 25  
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT   24,7 24,7 25
waarvan  hogere overheid 19,7 19,7  
  gemeente 5 5  
       
  KIDS-ID KIDS-ID
GEWONE PROCEDURE   7,9 12,9 13
waarvan  hogere overheid 7,9 7,9  
  gemeente 0 5  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE   128,4 133,4 134
waarvan  hogere overheid 108,4 108,4  
  gemeente 20 25  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE LEVERING BRUSSEL   166,4 171,4 172
waarvan  hogere overheid 146,4 146,4  
  gemeente 20 25  
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT   10,9 12,9 13
waarvan  hogere overheid 7,9 7,9  
  gemeente 3 5  
         
  EU+ / F+ / M / N EU+ / F+ / M / N
GEWONE PROCEDURE   21,7 24,7 25
waarvan  hogere overheid 19,7 19,7  
  gemeente 2 5  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE   142,2 145,2 146
waarvan  hogere overheid 120,2 120,2  
  gemeente 22 25  
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT   24,7 24,7 25
waarvan  hogere overheid 19,7 19,7  
  gemeente 5 5  
         
  A /B / H / K / L A /B / H / K / L
GEWONE PROCEDURE   22,3 25,3 26
waarvan  hogere overheid 20,3 20,3  
  gemeente 2 5  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE   142,2 145,2 146
waarvan  hogere overheid 120,2 120,2  
  gemeente 22 25  
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT   25,3 25,3 26
waarvan  hogere overheid 20,3 20,3  
  gemeente 5 5  
         
  EVK -12 jaar EU+ / F+ / M / N EVK -12 jaar EU+ / F+ / M / N
GEWONE PROCEDURE   7,9 12,9 13
waarvan  hogere overheid 7,9 7,9  
  gemeente 0 5  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE   128,4 133,4 134
waarvan  hogere overheid 108,4 108,4  
  gemeente 20 25  
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT   10,9 12,9 13
waarvan  hogere overheid 7,9 7,9  
  gemeente 3 5  
         
  EVK -12 jaar  A/B/H/I/J/K/L EVK -12 jaar  A/B/H/I/J/K/L
GEWONE PROCEDURE   11,1 16,1 17
waarvan  hogere overheid 11,1 11,1  
  gemeente 0 5  
ZEER DRINGENDE PROCEDURE   140,2 145,2 146
waarvan  hogere overheid 120,2 120,2  
  gemeente 20 25  
GEWONE PROCEDURE DUPLICAAT   14,1 16,1 17
waarvan  hogere overheid 11,1 11,1  
  gemeente 3 5  
         
  ATTEST IMMATRICULATIE ATTEST IMMATRICULATIE
Attest immatriculatie   17 25 26
waarvan  hogere overheid  0,8 0,8  
  gemeente 16,2 24,2  
         
2. REISPASPOORTEN 2. REISPASPOORTEN
         
GEWONE PROCEDURE +18 JAAR BELG   74 85 86
waarvan hogere overheid 65 65  
  gemeente 9 20  
DRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR BELG   260 280 281
waarvan hogere overheid 240 240  
  gemeente 20 40  
SUPERDRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR BELG   320 340 341
waarvan hogere overheid 300 300  
  gemeente 20 40  
         
GEWONE PROCEDURE -18 JAAR BELG   35 55 56
waarvan hogere overheid 35 35  
  gemeente 0 20  
DRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR BELG   210 250 251
waarvan hogere overheid 210 210  
  gemeente 0 40  
SUPERDRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR BELG   270 310 311
waarvan hogere overheid 270 270  
  gemeente 0 40  
         
GEWONE PROCEDURE +18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING   70 81 82
waarvan hogere overheid 61 61  
  gemeente 9 20  
DRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING   250 270 271
waarvan hogere overheid 230 230  
  gemeente 20 40  
SUPERDRINGENDE PROCEDURE +18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE   310 330 331
waarvan hogere overheid 290 290  
  gemeente 20 40  
         
GEWONE PROCEDURE -18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING   41 61 62
waarvan hogere overheid 41 41  
  gemeente 0 20  
DRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE, VREEMDELING   210 250 251
waarvan hogere overheid 210 210  
  gemeente 0 40  
SUPERDRINGENDE PROCEDURE -18 JAAR VLUCHTELING, STAATLOZE   270 310 311
waarvan hogere overheid 270 270  
  gemeente 0 40  
         
3. RIJBEWIJZEN 3. RIJBEWIJZEN
EUROPEES RIJBEWIJS   25 30 31
waarvan  hogere overheid 20 20  
  gemeente 5 10  
VOORLOPIG RIJBEWIJS   25 30 31
waarvan  hogere overheid 20 20  
  gemeente 5 10  
INTERNATIONAAL RIJBEWIJS   20 26 27
waarvan  hogere overheid 16 16  
  gemeente 4 10  
         
4. ATTESTEN BEVOLKINGSREGISTERS/STRAFREGISTER/AFSCHRIFTEN EN UITTREKSELS AKTEN BURGRELIJKE STAND 4. ATTESTEN BEVOLKINGSREGISTERS/STRAFREGISTER/AFSCHRIFTEN EN UITTREKSELS AKTEN BURGRELIJKE STAND
Attesten aangevraagd via digitaal loket   0 0 0
Attesten aangevraagd aan balie onthaal / loketten burgerzaken   0 10 11
         
         
5. ADRESWIJZIGING 5. ADRESWIJZIGING
Adreswijziging (binnenkomsten en interne verhuizers): per volwassene   0 10 11
         
6. DOCUMENTEN ALLERLEI 6. DOCUMENTEN ALLERLEI
Verbintenis tenlasteneming   2 20 21
Aankomstverklaring en melding van aanwezigheid   2 5 6
         
         
7. DIGITALE SLEUTEL 7. DIGITALE SLEUTEL
Aanvraag digitale sleutel   0 10 11
         
   

 

HUIDIGE TARIEVEN VOORSTEL NIEUWE TARIEVEN
         
      Totaal bedrag:  hogere overheid + gemeente Totaal met toepassing index en afronding
     
8. ADMINISTRATIEVE DIENSTVERLENING 8. ADMINISTRATIEVE DIENSTVERLENING
Aangifte geboorte    0 10 11
Aangifte overlijden   0 10 11
Registratie wettelijke samenwoonst   0 25 26
Huwelijksaangifte   0 25 26
Nationaliteitsverklaring   30 150 153
Huwelijksceremonie weekdag   90 75 77
Boekje wettelijke samenwoonst   20 25 26
Trouwboekje    20 25 26
Voornaamswijziging (uitzonderingen voorzien)   50 200 203
Voornaamswijziging transgender   5 20 21

 

Onderstaande bijkomende tarieven voor de dienst burgerzaken uit het retributiereglement voor administratieve prestaties te halen en deze op te nemen in het belastingreglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken:

Bijkomende tarieven voor de dienst burgerzaken:

  • 5,00 EUR voor een aanvraag van een nieuwe pin/pukcode;
  • 20,00 EUR voor tenlastenneming;
  • 5,00 EUR voor een aankomstverklaring en melding aanwezigheid (bijlage3);

 

-     per aanvraag voor het ter beschikking stellen van informatiegegevens uit het Rijksregister aan door het college van burgemeester en schepenen gemachtigde instellingen of verenigingen :

  • 50 EUR per lijst;

-   andere inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken: 30,00 EUR per begonnen uur;

-   het opzoeken per perceel van stedenbouwkundige en/of milieutechnische aard die betrekking hebben op (vergunnings)historiek  en andere inhoudelijke vragen, zoals bodemvragen, complexe vergunningshistorieken, opvragen en inscannen van plannen uit het archief op te delen in een luik opzoeking: 70€ en een luik digitalisering 30€. Als er geen dossier blijkt te zijn zal dus ook de digitalisering niet nodig zijn.

Volgende prestaties uit het opgeheven retributiereglement op luister bij huwelijksplechtigheden of registratie van samenlevingscontracten over te nemen mits opname van volgende wijzigingen:

- de plechtigheden mbt huwelijken en samenlevingscontracten kunnen plaatsvinden op volgende tijdstippen en tarieven:

van 90 EUR naar 75 EUR:

- De tijdstippen waarbinnen een plechtigheid kan plaatsvinden zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement op de huwelijksplechtigheden.

- Voor een plechtigheid/huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag en zaterdag buiten de reguliere werkuren wordt het weekendtarief ingevoerd. Voor een plechtigheid/huwelijksceremonie voltrokken in de Dekenij wordt een bijkomend tarief van 50 EUR ingevoerd.

150 EUR:

- zaterdagvoormiddag van 9.00 uur tot en met 12.00 uur

- Op zon- en feestdagen worden geen huwelijken voltrokken.

 

Volgende items uit het reglement verwijderen:

-   per aanvraag voor het adressenbestand "Boomse bedrijven": 25,00 EUR;

-   jaarabonnement op de uitgebreide gemeenteraadsdagorde op papieren drager: 12,00 EUR;

-   gewestplan : 8,00 EUR;

-   grabbelpassen voor kinderen van 3 t/m 15 jaar :

  • 5,50 EUR voor inwoners van de gemeente;
  • 7,00 EUR voor niet-inwoners;   

-    het samenstellen en invullen van het formulier met stedenbouwkundige inlichtingen (notarisbrief) betreffende een onroerend goed bestaat uit 2 luiken: 

     - 50€ voor het uittreksel plannenregister en 50€ vergunningenregister, samen 100€;

Adviezen en argumenten

De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor administratieve prestaties gewijzigd te stemmen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken aanvang nemende op 19/06/2025 en eindigend op 31/12/2031.

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: NEEN

Visum van toepassing: NEEN

Juridische gronden

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Marnef, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman
Tegenstanders: Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Art.1: De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor administratieve prestaties gewijzigd te stemmen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken aanvang nemende op 19/06/2025 en eindigend op 31/12/2031, met heffing van onderstaande retributies:

 I. Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten

a) Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor +12 jarigen

-  aanvraag via normale procedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 5,00 EUR gemeentebelasting.

- aanvraag via spoedprocedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 25,00 EUR gemeentebelasting

b) Identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor -12 jarigen   

-  aanvraag via normale procedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 5,00 EUR gemeentebelasting.

- aanvraag via spoedprocedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 25,00 EUR gemeentebelasting

c) Attest immatriculatie model A (oranje kaart): de aanmaakkosten zoals door de Federale Overheid  worden verhoogd met 24,20 EUR

d) Voor de aanvraag van een nieuwe pin/pukcode: €5

 

II. Rijbewijs:

Voor een Europees rijbewijs in bankkaartmodel: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 10,00 EUR gemeentebelasting.

Voor internationale rijbewijzen: De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 10,00 EUR gemeentebelasting.

Voor een voorlopig Europees rijbewijs in bankkaartmodel: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 10,00 EUR gemeentebelasting.

 

III. Reispassen:

-  aanvraag via normale procedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 20,00 EUR gemeentebelasting.

- aanvraag via spoedprocedure: de aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 40,00 EUR gemeentebelasting

 

IV. Afgifte van een ceremonieel trouwboekje en boekje van wettelijke samenwoning: €25 

 

V. Activatiecode – digitale sleutel (voorheen federaal token): €10

 

VI. Voornaamswijziging

Per dossier voornaam naamswijziging: €200

De belasting bedraagt 10% van het bovenvermeld tarief voor transgenders en is gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en geen voornaam hebben.

 

VII. Afgifte van attesten uit de bevolkingsregisters, uittreksel strafregister en afschriften en uittreksels van akten van de burgerlijke stand

10,00 EUR per attest indien deze fysiek aan het onthaal of aan de loketten wordt aangevraagd

Attesten die aangevraagd werden via het digitaal loket zijn gratis.

 

VIII. Adminstratieve dienstverlening ter gelegenheid van geboorte, erkenning, huwelijk, overlijden en nationaliteit

a) Geboorteaangifte / aangifte erkenning: €10  

De aangifte van een levenloos geboren kindje is gratis.

b) Huwelijksaangifte: €25

De belasting is niet opnieuw verschuldigd indien het parket een positief advies formuleert maar als er omwille van de termijnen een nieuwe aangifte van huwelijk moet gebeuren.

Voor het aflevering van werkverlet bij een huwelijk voor andere dan de huwelijkskandidaten: €5

Huwelijksceremonie op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdagvoormiddag (tot en met 12 uur): €75

Huwelijksceremonie op vrijdagnamiddag (vanaf 12:30 uur) en zaterdagvoormiddag: €150

Voor een huwelijk in de Dekenij (buiten locatie) wordt het gebruikelijke tarief van de huwelijksceremonie verhoogd met €50.

c) Registratie wettelijke samenwoonst: €25

d) Aangifte van overlijden: €10

De aangifte van een overlijden van een kind jonger dan 1 jaar / levenloos geboren kindje is gratis.

e) Nationaliteitsverklaring: €150

 

IX. Aanvraag tot inschrijving

Bij elke aanvraag of wijziging tot inschrijving in het bevolkingsregister, vreemdelingenregister of wachtregister bedraagt de gemeentebelasting €10 per meerderjarige verhuizer.

 

X. Aankomstverklaring (bijlage 3) en melding aanwezigheid (bijlage 3ter): €5

 

XI. Tenlasteneming (bijlage 3bis en bijlage 32): €20

 

XII. Samenstelling dossier

Inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien, het uitleg geven en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk en het samenstellen van een dossier vereisen betreffende specifieke zaken zoals bijvoorbeeld stamboomopzoekingen: €30 per begonnen uur.

Het ter beschikking stelen van informatiegegevens uit het Rijksregister aan door het college van burgemeester en schepenen gemachtigde instellingen of verenigingen: €50 per lijst 

Het opzoeken per perceel van stedenbouwkundige en/of milieutechnische aard die betrekking hebben op (vergunnings)historiek  en andere inhoudelijke vragen, zoals bodemvragen, complexe vergunningshistorieken, opvragen en inscannen van plannen uit het archief op te delen in een luik opzoeking: 70€ en een luik digitalisering 30€. Als er geen dossier blijkt te zijn zal dus ook de digitalisering niet nodig zijn.

 

XIII. Kopies van niet-bestuursdocumenten

- Zwart/wit fotokopieën:

  • €0,10 per kopie A4-formaat
  • €0,20 per kopie A3-formaat

Met een minimum van €0,5 per aanvraag

 

- Kleuren fotokopieën:

  • €01,5 per kopie A4-formaat
  • €3 per kopie A3-formaat

Met een minimum van €0,5 per aanvraag

 

XIII. Kopies van bestuursdocumenten

- Zwart/wit fotokopieën: gratis

- Kleuren fotokopieën:

  • €01,00 per kopie A4-formaat
  • €1,5 per kopie A3-formaat

Met een minimum van €0,5 per aanvraag

Stedenbouw

- planafdruk kleiner dan 0,75 m x 2 m : 8,00 EUR;

- planafdruk groter dan 0,75 m x 2 m : 15,00 EUR. 

 

Art.2Elke retributie wordt betaald bij de aanvraag en is niet terugvorderbaar.

De gemeentelijke retributiebedragen worden jaarlijks op 1 januari aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%. Het totaalbedrag zal na indexering worden afgerond naar de hogere euro.

 

Art.3: de retributies worden niet geïnd voor administratieve prestaties en administratieve stukken voor:

a) de Federale en Regionale overheden, de stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening of richtlijn kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden;

b) de OCMW's, de kerkfabrieken, consistories, de polders en wateringen, de grote seminaries en stichtingen van studiebeurzen;

c) de onvermogenden, de stukken welke aan behoeftige personen afgeleverd worden; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk;

d) de retributie is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeenten onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven, gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.

e) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de Lijn en op openbare autobusdiensten

f) eenieder die verklaart dat deze prestaties moeten dienen om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op eventuele aanwerving;

g) stukken nodig in verband met opvoedkundige activiteiten, verhuistoelage, bouw- en saneringspremies, bestaanszekerheid, sociaal telefoontarief en andere sociale maatregelen.

 

Art.4: de retributie wordt geïnd op het ogenblik van aanvraag van de administratieve prestatie of het betrokken document.

Art.5: de vestiging en invordering van de retributie evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30.05.2008 en haar aanpassingen

Art.6: de particulieren en de privé-instellingen die wensen dat de gevraagde inlichting(en), het gevraagde stuk of stukken hun per post zouden toegezonden worden, behoudens wat betreft de kopies van bestuursdocumenten, dienen de verzendingskosten te betalen boven het bedrag van de retributie. Het bedrag van de verzendingskosten moet vooraf aan de betrokken dienst overgemaakt worden. De verzendingskosten worden aangerekend ook als de afgifte van het stuk of de stukken kosteloos is.

Art.7: deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.