De gemeenteraad besliste in zitting d.d. 29.02.2024 het arbeidsreglement van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst goed te keuren.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
De steeds evoluerende wetgeving in het onderwijs en specifiek in het deeltijds kunstonderwijs zorgt ervoor dat het bestaande arbeidsreglement een update moet krijgen.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom heeft het arbeidsreglement aangepast en de wijzigingen werden aangeduid in rode kleur.
Een aantal van de bijlagen werden geüpdatet.
Protocolakkoord d.d. 19.05.2025 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Gelet op het gunstig advies van de Raad van beheer d.d. 19.05.2025.
Er moet binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerktreding van het arbeidsreglement een afschrift worden bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.
Het college besliste in zitting d.d. 26.05.2025 deze zaak ter goedkeuring door te sturen naar de gemeenteraad.
In elke vestigingsplaats moet er een afschrift van het arbeidsreglement aanwezig zijn. De personeelsleden moeten het op elk ogenblik en zonder tussenpersoon kunnen inkijken. In de hoofdinstelling moet bovendien op een gemakkelijk toegankelijke plaats een bericht worden aangeplakt met de vermelding van de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd.
Elk personeelslid dient bij zijn indiensttreding een kopie van het arbeidsreglement te ontvangen. Het personeelslid moet ook een kopie van iedere wijziging ontvangen.
De personeelsleden moeten ook op een gemakkelijk toegankelijke plaats inzage kunnen hebben in de teksten waar het arbeidsreglement naar verwijst.
Er moet binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerktreding van het arbeidsreglement een afschrift worden bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.
De gemeenteraad beslist dat het opstellen van uurroosters wordt omschreven als dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur wordt dan bevoegd en kan deze bevoegdheid delegeren naar de directeur.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
- Wet van 19 december 1974 onderhandeling- en overlegprocedures voor het opstellen en wijzigen van arbeidsreglement;
- Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en de latere wijzigingen;
- Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs van 5 december 2003 en de latere wijzigingen;
- Decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs en de latere wijzigingen.
- Protocolakkoord d.d. 19.05.2025 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
- Collegebeslissing d.d. 26.05.2025.
- Ontwerp arbeidsreglement.
- Documenten:
Art.1: Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29.02.2024 wordt opgeheven bij inwerktreding van dit arbeidsreglement.
Art.2: De gemeenteraad keurt het ‘Arbeidsreglement’ en bijlagen van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst – goed.
Art.3: Een exemplaar van dit ‘Arbeidsreglement’ en bijlage wordt ter kennisgeving aan alle personeelsleden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst – in dienst van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap – Departement Onderwijs en Vorming – Deeltijds Kunstonderwijs, bezorgd.
Art.4: Een bericht van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het regionaal bureau van de Inspectie van de Sociale Wetten.
Art.5: Een bericht wordt in de hoofdvestigingsplaats van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom aangeplakt, waarin aangegeven wordt waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd.
Art.6: De gemeenteraad beslist dat het opstellen van uurroosters wordt omschreven als dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur wordt dan bevoegd en kan deze bevoegdheid delegeren naar de directeur.