Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:00

DIENST FINANCIËN - BEL 9 - BELASTINGREGLEMENT OP DE AFGIFTE VAN ADMINISTRATIEVE STUKKEN - OPHEFFING

Aanwezig: Patrick Marnef, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Anita Ceulemans, voorzitter
Heidi Verhoeven, Ali Manzo, raadsleden
Voorgeschiedenis

De gemeenteraad heeft in zitting van 28/03/2019 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 28/03/2019 en eindigend op 31/12/2019.

De gemeenteraad heeft in zitting van 19/12/2019 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.

De gemeenteraad heeft in zitting van 25/02/2021 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/03/2021 en eindigend op 31/12/2026.

De gemeenteraad heeft in zitting van 18/01/2024 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 15/01/2024 en eindigend op 31/12/2026.

De gemeenteraad heeft in zitting van 23/05/2024 beslist het op 18/01/2024 gestemde belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken op te heffen en een gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken te stemmen aanvang nemend op 26/05/2024 en eindigend op 31/12/2026. 

Feiten en context

De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken op te heffen en dit te implementeren met gewijzigde tarieven in het retributiereglement op administratieve prestaties en administratieve stukken.

Adviezen en argumenten

De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken op te heffen en dit te implementeren met gewijzigde tarieven in het retributiereglement op administratieve prestaties en administratieve stukken.

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: NEEN

Visum van toepassing: NEEN

Juridische gronden

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

-        wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht

-        omzendbrief van 18 juli 2018

-        Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020

-        Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3 en artikel 3.2)

-        Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021

Publieke stemming
Aanwezig: Patrick Marnef, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman
Tegenstanders: Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken op te heffen en dit te implementeren met gewijzigde tarieven in het retributiereglement op administratieve prestaties en administratieve stukken.