Terug
Gepubliceerd op 24/06/2025

Besluitenlijst  Gemeenteraad

do 19/06/2025 - 20:00 Raadszaal

De burgemeester brengt, ingevolge artikel 285§1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, ter kennis van het publiek dat de gemeenteraad onderstaande besluiten heeft genomen. Deze besluiten worden gepubliceerd op de website van de gemeente en conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • PUNT BIJ HOOGDRINGENDHEID - DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - BEUKENLAAN- STEMMING AANVAARDING

        Goedgekeurd

        Volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 19 juni 2025:

        PUNT BIJ HOOGDRINGENDHEID - DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - BEUKENLAAN

      • PUNT BIJ HOOGDRINGENDHEID - PREVENTIEDIENST - AANSTELLING VAN PERSONEELSLEDEN TOT GEMEENTELIJK VASTSTELLER OM VASTSTELLING TE DOEN VAN OVERTREDINGEN OP DE BEPALINGEN VAN DE CODEX VAN POLITIEREGLEMENTEN EN -VERORDENINGEN IN HET KADER VAN HET GEMEENTELIJK GAS-HANDHAVINGSBELEID- STEMMING AANVAARDING

        Goedgekeurd

        Volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 19 juni 2025:

        PREVENTIEDIENST - AANSTELLING VAN PERSONEELSLEDEN TOT GEMEENTELIJK VASTSTELLER OM VASTSTELLING TE DOEN VAN OVERTREDINGEN OP DE BEPALINGEN VAN DE CODEX VAN POLITIEREGLEMENTEN EN -VERORDENINGEN IN HET KADER VAN HET GEMEENTELIJK GAS-HANDHAVINGSBELEID

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Goedgekeurd

        Goedkeuring notulen en zittingsverslag

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Ter kennis genomen

        De gemeenteraad neemt kennis van de ingekomen stukken en mededelingen.

      • DIENST SECRETARIAAT - GEMEENTELIJKE HOLDING NV - AANDUIDEN GEMEENTELIJKE AFVAARDIGING

        Goedgekeurd

        Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV.

      • DIENST SECRETARIAAT - TOEKENNING ERETITEL AAN GEWEZEN GEMEENTERAADSLID FRANCIS SANCHEZ

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad kent aan Francis Sanchez de eretitel toe van ere-gemeenteraadslid.

      • DIENST SECRETARIAAT - PIDPA - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE ALGEMENE VERGADERING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Pidpa op 27 juni 2025 goed en stelt het mandaat vast.

      • DIENST SECRETARIAAT - CIPAL - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE ALGEMENE VERGADERING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal op 24 juni 2025 goed en stelt het mandaat vast.

      • DIENST SECRETARIAAT - VLOTTER - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE ALGEMENE VERGADERING.

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op 27 juni 2025 goed en stelt het mandaat vast. 

      • ALGEMEEN BESTUUR - KENNISNAME JAARVERSLAG ORGANISATIEBEHEERSING 2024

        Ter kennis genomen

        De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing 2024.

    • Academie

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - ARBEIDSREGLEMENT

        Goedgekeurd

        De steeds evoluerende wetgeving in het onderwijs en specifiek in het deeltijds kunstonderwijs zorgt ervoor dat het bestaande arbeidsreglement een update moet krijgen.

        Goedkeuren van ‘Arbeidsreglement’ en bijlagen.

        Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29.02.2024 wordt opgeheven bij inwerktreding van dit arbeidsreglement.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - ACADEMIEREGLEMENT

        Goedgekeurd

        Een schoolbestuur stelt voor elk van zijn academies een academiereglement op.

        Het academiereglement bevat een aantal verplichte elementen zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.

        Aanvraag tot goedkeuren van het aangepaste ‘academiereglement’ van de gemeentelijke academie voor muziek en woord en bijlagen – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst.

        Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29.02.2024 wordt opgeheven bij de inwerktreding van dit academiereglement.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - ALTERNATIEVE LEERCONTEXT

        Goedgekeurd

        Afsprakenkader alternatieve leercontext goedkeuren.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - FACULTATIEVE VAKANTIEDAGEN

        Goedgekeurd

        Vastleggen facultatieve vakantiedagen schooljaar 2025-2026.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - CAPACITEITSNORMEN

        Goedgekeurd

        Het schoolbestuur legt het maximaal aantal leerlingen vast dat wordt toegelaten tot een opleiding, zijnde de capaciteit zoals bedoeld in het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.

        Op deze manier kan de academie de onderwijskwaliteit garanderen.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - OPENINGSTIJDEN

        Goedgekeurd

        Vastleggen openingstijden academie schooljaar 2025-2026

    • Burgerzaken

      • DIENST BURGERZAKEN - REGLEMENT OP DE HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN

        Goedgekeurd

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement m.b.t. het vastleggen buitenlocatie huwelijk te wijzigen naar een reglement op de huwelijksplechtigheden.

      • DIENST FINANCIËN - RET 8 - RETRIBUTIEREGLEMENT OP LUISTER BIJ HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN OF SAMENLEVINGSCONTRACTEN - OPHEFFING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het retributiereglement op luister bij huwelijksplechtigheden of registratie van samenlevingscontracten op te heffen en dit te implementeren aan een gewijzigd tarief en tijdstippen binnen het retributiereglement voor het afleveren van administratieve prestaties en administratieve stukken.

      • DIENST FINANCIËN - BEL 9 - BELASTINGREGLEMENT OP DE AFGIFTE VAN ADMINISTRATIEVE STUKKEN - OPHEFFING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken op te heffen en dit te implementeren met gewijzigde tarieven in het retributiereglement op administratieve prestaties en administratieve stukken.

      • DIENST FINANCIËN - RET 10 - RETRIBUTIEREGLEMENT OP ADMINISTRATIEVE DOCUMENTEN EN ADMINISTRATIEVE PRESTATIES - 2025-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor administratieve prestaties gewijzigd te stemmen naar het retributiereglement voor administratieve prestaties en administratieve stukken aanvang nemende op 19/06/2025 en eindigend op 31/12/2031.

    • Lokale economie

      • DIENST FINANCIËN - BEL 15(2) - BELASTINGREGLEMENT OP VERWAARLOOSDE WONINGEN EN/OF GEBOUWEN - AANSLAGJAAR 2025-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op verwaarloosde woningen en/of gebouwen in te trekken en een gewijzigd reglement goed te keuren aanvang nemende op 01/07/2025 en eindigend op 31/12/2031.

      • DIENST FINANCÏEN - BEL 15(1) - BELASTINGREGLEMENT OP LEEGSTAANDE WONINGEN EN/OF GEBOUWEN - AANSLAGJAAR 2025 - 2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op de leegstaande woningen en/of gebouwen in te trekken en een gewijzigd reglement goed te keuren aanvang nemende op 01/07/2025 en eindigend op 31/12/2031.

      • DIENST FINANCIËN - BEL 15(3) - BELASTINGREGLEMENT OP ONGESCHIKTE EN/OF ONBEWOONBARE WONINGEN EN GEBOUWEN - AANSLAGJAAR 2025-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op ongeschikte en/of onbewoonbare woningen en/of gebouwen in te trekken en een gewijzigd reglement goed te keuren aanvang nemende op 01/07/2025 en eindigend op 31/12/2031.

      • DIENST FINANCIËN - BEL 18 - BELASTINGREGLEMENT OP DE TWEEDE VERBLIJVEN - AANSLAGJAAR 2025-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist om het bestaande belastingreglement op tweede verblijven in te trekken en een gewijzigd reglement goed te keuren aanvang nemende op 01/01/2025 en eindigend op 31/12/2031.

    • Grondgebiedzaken - Omgeving - Mobiliteit

      • PUNT BIJ HOOGDRINGENDHEID - DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - BEUKENLAAN

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan' 

    • Grondgebiedszaken - Patrimonium

      • DIENST GRONDGEBIEDSZAKEN - PATRIMONIUM - HUUROVEREENKOMST VOOR PYLOON VOETBALSTADION A

        Goedgekeurd

        Een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten met Orange Belgium NV voor de pyloon - op de hoek van Acacialaan en de 's Herenbaan op het voetbalterrein A van het gemeentelijk park - om er antennes op te installeren. Voor de duur van twintig (20) jaar vanaf de ondertekening van de overeenkomst om daarna automatisch stilzwijgend verlengd te worden met perioden van vijf (5) jaar, onder dezelfde voorwaarden, tenzij één der partijen uiterlijk vierentwintig (24) maanden vóór het einde van de lopende periode de overeenkomst opzegt. Deze huurovereenkomst wordt afgesloten aan de huurprijs van 4.000,00 €/jaar. De huurprijs zal jaarlijks worden aangepast aan een vaste index van 2%/jaar. 

      • DIENST GRONDGEBIEDSZAKEN - PATRIMONIUM - HUUROVEREENKOMST GROTE MARKT - PREVENTIE- EN POLITIEHUIS - ADDENDUM 3

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist  in te stemmen met een derde verlenging van de huur (Addendum 3) van de gelijkvloerse verdieping en de kelder (uitgezonderd de garage) van het gebouw Grote Markt 7 tot 31.12.2025,  zonder verhoging van de huurprijs.

      • DIENST GRONDGEBIEDSZAKEN - PATRIMONIUM - GEBRUIKSOVEREENKOMST FIETSENBERGING VICTOR DE MEYERESTRAAT

        Goedgekeurd

        Een gebruiksovereenkomst af te sluiten met Lejo vzw onderwijswerking Boom voor het gebruik van de fietsenberging aan de Victor De Meyerestraat. De gebruiksvergoeding bedraagt 600,00 €/jaar, dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De overeenkomst gaat met terugwerkende kracht in vanaf 01.06.2025.

      • DIENST GRONDGEBIEDSZAKEN - PATRIMONIUM - AFSLUITEN VAN EEN BEHEERSOVEREENKOMST MET DE NMBS TER ONTWIKKELING VAN DE STATIONSOMGEVING

        Goedgekeurd

        Zijn goedkeuring te hechten aan de beheersovereenkomst tussen de NMBS en de gemeente Boom met nr. FMB_05_2025 voor de ontwikkeling van de Stationsomgeving.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • DIENST FINANCIEN -JAARREKENING 2024 AGB BOOM PLUS

        Goedgekeurd

        Jaarrekening 2024 AGB BOOM PLUS

      • DIENST FINANCIEN - JAARREKENING 2024 LOKAAL BESTUUR BOOM

        Goedgekeurd

        Jaarrekening 2024 Lokaal Bestuur Boom

    • Samenleving

      • DIENST SAMENLEVEN - AANPASSINGEN AAN HET REGLEMENT "BURGERBUDGET LOKAAL BESTUUR BOOM"

        Goedgekeurd

        Het "Reglement Burgerbudget Lokaal bestuur Boom" dient te worden aangepast en en goedgekeurd door de gemeenteraad. 

    • Rondvraag

      • DIENST SECRETARIAAT - ZONNECREME-DISPENSERS IN DE SPEELTUINEN VAN DE GEMEENTE

        Goedgekeurd

        Dit punt werd toegevoegd door Marleen De Ridder.

        Plaatsen van zonnecrème-dispensers in de speeltuinen van de gemeente,  met prioriteit in de speeltuin van het gemeentelijk park aan de aanwezige drankgelegenheid (nu Bar Leon).

        Plaatsen van drinkwaterfontein(en) in de speeltuin van het gemeentelijk park.

        Openstellen van de toiletten in de speeltuin van het gemeentelijk park in periodes dat de daar aanwezige drankgelegenheid (nu Bar Leon) gesloten is, specifiek op woensdagnamiddag, in de weekends en schoolvakanties.

      • RONDVRAAG

        Goedgekeurd

Conform de bepalingen met betrekking tot de toegang tot bestuursdocumenten (openbaarheid van bestuur) in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan er inzage gevraagd worden.

Conform artikel 287 en 332 van het decreet over het lokaal bestuur kan men tegen bovenstaande besluiten binnen de 30 dagen na deze bekendmaking beroep aantekenen bij de toezichthoudende overheid. 

 

De Burgemeester,

 

Jeroen Baert