Kennisname verslag vorige zitting.
De vergadering neemt kennis van het verslag.
In deel B van de gemeentelijke codex van politiereglementen is er een hoofdstuk opgenomen met bijzondere bepalingen naar aanleiding van het evenement Tomorrowland.
Volgende kleine wijzigingen zijn doorgevoerd t.o.v. 2024:
In bijlage het aangepaste hoofdstuk.
De gemeenteraad dient het hoofdstuk 5.9 'Bijzondere bepalingen naar aanleiding van 'het evenement Tomorrowland' uit deel B van de gemeentelijke codex van politiereglementen goed te keuren.
Bemerkingen tijdens de vergadering:
- er wordt gevraagd of de helicopters die vliegen enkel voor de politie zijn of ook andere. Enkel de noodzakelijke helicoptervluchten zullen plaatsvinden
- er wordt gevraagd of handelaars uit het centrum geen kraam op het parcour mogen zetten om handel te drijven. De regeling ivm ambulante handel is dezelfde als vorig jaar. De handelaars van het centrum willen er ook iets aan verdienen. We hebben geleerd uit het verleden. Er zijn meerdere redenen om de festivalgangers niet door de centrumstraten te sturen. Op het parcour is er hier ook geen plaats voor. op advies van de politie kunnen we dit niet toelaten voor de veiligheid.
- het centrum van Boom blijft bereikbaar voor de mensen die er moeten zijn. Men kan er ook parkeren.
- er wordt gevraagd of het sluitingsuur van de café 's in Boom overal hetzelfde is. Ja, 2u.
Het hoofdstuk uit de codex wordt goedgekeurd.
Door Scelta Mobility werd een mobiliteitsplan ingediend voor Tomorrowland 2025.
Dit mobiliteitsplan dient vertaald te worden in aanvullende verkeersreglementen. Enerzijds een reglement met de gebiedsdekkende maatregelen. Daarnaast nog een reglement met de verkeersmaatregelen in een aantal straten.
Rond de schorre en camping Dreamville wordt er een veiligheidsperimeter ingesteld. Festivalverkeer en doorgaand verkeer worden geweerd in deze perimeter. In deze autoluwe zone wordt gestreefd naar een permanente controle. Enkel bewoners met een groene parkeerkaart, hulpdiensten, de Lijn en mensen met een roos doorgangsbewijs krijgen toegang tot deze zone.
In deze veiligheidszone mogen enkel de bewoners met een groene parkeerkaart parkeren op het openbaar domein.
Deze zone omvat volgende straten: Bosstraat, Nachtegaalstraat, Dirkputstraat, Schoolstraat, Sint Kathelijnestraat, Pastorijstaat, Onderwijsstraat, Kapelstraat, Brouwerslei, Lamotlei, Colibrielei, Burtonlei, Hoek, Kleistraat, Gamsterstraat, Kleine Steylen, Vogelenzang, Driehoek, Elshage, Heike, Putteveld, Langeweide, Prawiel, Gauwberg, Wyckmansveld, Kortestraat, Steenbakkerijenstraat en Schorrestraat
Aansluitende op de veligheidsperimeter is er nog een bewonerszone waar eveneens het festivalverkeer wordt geweerd om de hinder voor buurtbewoners te beperken. Alle bestemmingen binnen deze zone blijven voor iedereen bereikbaar. Lokaal verkeer wordt steeds toegelaten. In deze zone kan op het openbaar domein enkel geparkeerd worden met een oranje parkeerkaart.
Deze zone omvat volgende straten: Acacialaan, Spoorweglaan, Wetenschapsstraat, Kunstlaan, Kerselaarlaan, Vlierlaan, ELzenstraat, Berkenstraat, Lindenstraat, Eikenstraat, Wilgenstraat, Beukenlaan, Kerkhofstraat, Oude Reetsebaan, Irisstraat, Meiklokstraat, Viooltjesstraat, Begoniastraat, Anjerstraat, Leliestraat, Europastraat, Unostraat, Vredestraat, Rode Kruisstraat, Van Arteveldenstraat, Bossen, Jozef Wautersplein, Karel ledeganckstraat, E. Verhaerenstraat, A. Gretrystraat, Van Leriuslaan, Th. Van Rijswijcklaan, V. De Meyerstraat, A. Sniedersstraat, A. Rodenbachstraat, Parkstraat, Van Dijckstraat, H. Verrieststraat, Rubensstraat, H. Conscienceplein, J.F. Willemsstraat, P. Benoitstraat, J. B. Davidstraat, E. Tinelstraat, Gevaertlaan, G. Gezellestraat, Van Leriuslaan, Rest, Schriek, Herten Bruin, Schaarbos, Biezenbos, Bunder, Voske, Velodroomstraat, Voetballersstraat, Hollezijp, Bomenstraat, Molenstraat , Sint Janstraat, Veldstraat, Sint Pieterstraat, Kruisstraat, Esperantostraat, J. Van Cleemputplein, Advokaatstraat, Hospitaalstraat, Kloosterstraat, Gasstraat, Brandstraat, Blauwstraat, Varkensmarkt, Onze Lieve Vrouwstraat; Pachterslei, Antwerpsestraat (deel tussen Tuyaertsstraat en kruispunt met N177/Tuyaertsstraat (beide zijden) en de parkeerstrook van de Antwerpsestraat (N177 )aan de zijde met de even nummers 102-562) en Tuyaertsstraat.
De regeling ivm met de groene en oranje zone werd opgenomen in onderstaand aanvullend reglement betreffende de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkende maatregelen Tomorrowland 2025
Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer- gebiedsdekkende maatregelen Tomorrowland 2025
Juridisch kader:
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse regering betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van april 2009
Consideransen:
Het betreft gemeentewegenis
Dit aanvullend reglement regelt de gebiedsdekkende maatregelen op enkele gemeentewegen tijdens Tomorrowland 2025.
Rond het festivalterrein en camping Dreamville wordt er een veiligheidsperimeter ingesteld. Festivalverkeer en doorgaand verkeer worden geweerd in deze perimeter. In deze autoluwe zone wordt gestreefd naar een permanente controle. Enkel bewoners met een groene parkeerkaart, hulpdiensten, de Lijn en mensen met een roos doorgangsbewijs krijgen toegang tot deze zone.
In deze veiligheidszone mogen enkel de bewoners met een groene parkeerkaart parkeren op het openbaar domein.
Aansluitende op de veiligheidsperimeter is er nog een bewonerszone waar eveneens het festivalverkeer wordt geweerd om de hinder voor buurtbewoners te beperken. Alle bestemmingen binnen deze zone blijven voor iedereen bereikbaar. Lokaal verkeer wordt steeds toegelaten. In deze zone kan op het openbaar domein enkel geparkeerd worden met een oranje parkeerkaart.
Zowel de groene als de oranje parkeerkaart en het roze doorgangsbewijs voldoen aan het Ministerieel besluit van 9 januari 2007. De kaarten worden als bijlage aan het reglement toegevoegd.
Besluit:
Artikel 1: afbakening veiligheidsperimeter (groene zone)
Het begin van de veiligheidsperimeter (groen zone) wordt vastgesteld in:
- Kapelstraat (grens met Terhagen)
- Kapelstraat (zijde varkensmarkt)
- Pachterslei (tussen nrs 2 en 8)
- Pachterslei (tussen nrs. 38 en 44)
- Brouwerslei
- Hoek
- 's Herenbaan (kruispunt met Kerkhofstraat)
- Schommelei
- Wyckmansveld
- Steenbakkerijenstraat
Volgende verkeerstekens worden geplaatst:
- Kapelstraat (grens met Terhagen), tegenover Kapelstraat nr 176: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd De Lijn, hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Kapelstraat (zijde varkensmarkt) ter hoogte van Pachterslei : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd De Lijn, hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- 's Herenbaan (kruispunt met Kerkhofstraat): een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 183: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van hoek nr 120: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 76: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, vlak voor Kapelstraat 98: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Hoek, naast Hoek 2: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
Pachterslei tussen nrs 38 en 44, ter hoogte van Pachterslei (stuk : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Pachterslei tussen nrs 2en 8, ter hoogte van Pachterslei (stuk : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Bosstraat, ter hoogte van Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Brouwerslei, ter hoogte van Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Brouwerslei , ter hoogte van Pachterslei :een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Schommelei ter hoogte van de ovonde Kerkhofstraat : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten'
- Schommelei ter hoogte van rotonde Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten'
- Wyckmansveld, inrit tussen Kerkhofstraat nr. 190 en nr 200: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
- Steenbakkerijenstraat, ter hoogte van Kerkhofstraat: een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'
Artikel 2: afbakening bewonerszone (oranje zone)
Het begin van de bewonerszone (oranje zone) wordt vastgesteld in:
- Acacialaan
- Spoorweglaan
- Wilgenstraat
- Eikenstraat
- Kunstlaan
- Kerselaarlaan
- Beukenlaan
- Oude Reetsebaan
- Kerkhofstraat
- Molenstraat
- Advokaatstraat
- Tuyaertsstraat
- Onze Lieve Vrouwstraat
-Pachterslei
- Antwerpsestraat
Volgende verkeerstekens worden geplaatst:
- Acacialaan, tegenover nr 1: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Eikenstraat, ter hoogte van Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Antwerpsestraat, tussen nrs 330 en 332: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Spoorweglaan, ter hoogte van nr 8: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Kunstlaan, op kruispunt met Antwerpsestraat, naast Antwerpsestraat nr 418: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd fietsers'
- Kerselaarlaan, op kruispunt met Antwerpsestraat, naast Antwerpsestraat 476: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Beukenlaan, tegenover nr 176: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Beukenlaan, aan kruispunt met Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Oude Reetsebaan, ter hoogte van nr 115: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd fietsers'
- Kerkhofstraat, ter hoogte van kruispunt met 's Herenbaan: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd De Lijn en fietsers'
- Kortestraat, kruispunt Kerkhofstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Molenstraat, ter hoogte vankruispnut met Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Advokaatstraat, ter hoogte van kruispunt met Antwerpssestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd fietsers'
- Tuyaertsstraat, ter hoogte van kruispunt met Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Antwerpsestraat , ter hoogte van kruispunt met N177, naast Antwerpsetraat 91: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Onze Lieve Vrouwstraat, ter hoogte van kruispunt met Bassinstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Pachterslei, ter hoogte van Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
- Pachterslei ter hoogte van Hoek: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd vergunninghouders'
Artikel 3: afbakening parkeerbeleid in veiligheidperimeter (groene zone)
Het begin en einde van het parkeerbeleid in de veiligheidsperimeter (groene zone) wordt vastgesteld in:
- Kapelstraat (grens met Terhagen), tegenover Kapelstraat nr 176
- Kapelstraat (zijde varkensmarkt) ter hoogte van Kapelstraat 12
- Steenbakkerijenstraat, hoek met Kerkhofstraat
- Bosstraat, aan kruispunt met Kapelstraat
- 's Herenbaan (kruispunt met Kerkhofstraat):
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 183
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van hoek nr 120
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 76
- Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, vlak voor Kapelstraat 98
- Hoek ,naast Hoek nr 2
- Wyckmansveld, inrit tussen Kerkhofstraat nr 190 en nr 200
- Pachterslei, tussen Pachterslei 2 en 8
- Pachterslei, tussen Pachterslei 38 en 44
- Brouwerslei, ter hoogte van Pachterslei
- Brouwerslei, ter hoogte van Kapelstraat
Volgende verkeerstekens worden geplaatst:
- elke toegang tot de zone: verkeersbord ZE9at met beperkend zwart opschrift "groene parkeerkaart"
- elke uitgang tot de zone: verkeersbord ZE9at/ met beperkend opschrift " groene parkeerkaart"
Artikel 4: afbakening parkeerbeleid in bewonerszone (oranje zone)
Het begin en einde van het parkeerbeleid in de bewonerszone (oranje zone) wordt vastgesteld in:
- Acacialaan, kruispunt met 's Herenbaan
- beide parkings langs het park in Acacialaan
- parking Spoorweglaan (deel het dichts naar Acacialaan)
- Spoorweglaan thv nr 8
- Spoorweglaan (doodlopen stuk)
- Lindenstraat
- Kunstlaan
- Kerselaarlaan
- Beukenlaan
- Oude Reetsebaan
- Kerkhofstraat
- Molenstraat
- Advokaatstraat
- Tuyaertsstraat
- Antwerpsestraat, t.h.v. nr 91
- Antwerpsestraat thv nr 50
- Antwerpsestraat thv nr 102
- Onze Lieve Vrouwstraat
- Wetenschapstraat
- Varkensmarkt
- Kortestraat, t.h.v. nr 3
- Pachterslei
- Eikenstraat
- Wilgenstraat
Volgende verkeerstekens worden geplaatst:
- elke toegang tot de zone: verkeersbord ZE9at met zwart opschrift "oranje parkeerkaart"
- elke uitgang tot de zone: verkeersbord ZE9at/ met beperkend opschrift "oranje parkeerkaart"
Een herhalingsbord van het voormelde parkeerbeleid in de bewonerszone wordt geplaatst op alle zijstraten van Beukenlaan:
- Meiklokstraat
- Van Arteveldenstraat
- Mercatorstraat
- Van Leriuslaan
- A. Sniedersstraat
- A. Rodenbachstraat
- V. De Meyerestraat
- Velodroomstraat
- parking Victor De Meyerestraat
Een herhalingsbord van het voormelde parkeerbeleid in de bewonerszone wordt geplaatst op alle zijstraten van Kerkhofstraat :
- Oude Reetsebaan
- Van Leruislaan
- Velodroomstraat
- Voetballersstraat
- Steenbakkerijenstraat
- parking Varkensmarkt
- Kerkhofstraat, t.h.v. begraafplaats
- Kerkhofstraat, t.h.v kruispunt met Oude Reetsebaan
- Bomenstraat
- Advokaatstraat
Een herhalingsbord van het voormelde parkeerbeleid wordt geplaatst aan alle zijstraten van de N177 (telkens net voorbij het kruispunt van de N177 met de betreffende straat)
- Advokaatstraat
- Molenstraat
- Papensteenstraat
- Beukenlaan
- Spoorweglaan
- Eikenstraat
- Wilgenstraat
- Kunstlaan
- Kerselaarlaan
Artikel 5 : Dit reglement geldt enkel tijdens de 2 festivalweekends van Tomorrowland 2025.
Artikel 6: Dit besluit en haar bijlagen worden ter goedkeuring overgemaakt via het digitale loket lokale besturen van de Vlaamse overheid.
Bemerkingen tijdens de vergadering:
- Er wordt gevraagd wanneer de kaarten in de bus vallen. dit is voorzien voor de laatste week van juni.
- Waarom is de Pachterslei oranje zone. Dit is omwille van de Jumbo.
- We gaan nog bekijken om het dagtarief voor langparkeerders in parking Pachterslei aan te passen. Nu kan men hier voor 5 euro per dag, vlak bij het festival staan. Hiervoor moet het retributiereglement gewijzigd worden .
Het reglement wordt goedgekeurd.
Door Scelta Mobility werd een mobiliteitsplan ingediend voor Tomorrowland 2025
Dit mobiliteitsplan dient vertaald te worden in aanvullende verkeersreglementen. Enerzijds een reglement met de gebiedsdekkende maatregelen. Daarnaast nog een reglement met de tijdelijke verkeersmaatregelen in een aantal straten.
Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen omwille van volgende redenen:
- een betere bereikbaarheid voor bezoekers, hulp- en festivaldiensten, medewerkers en artiesten
- een veiligere festivalomgeving met ruimte voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten
- een kleinere ecologische voetafdruk vanwege het festival door meer duurzame verplaatsingen
- minder hinder voor omwonenden, aandacht voor omliggende bestemmingen en regulier verkeer
- zorgen voor een optimale beleving voor de bezoekers, ook tijdens de verplaatsing naar en vanaf het festival
Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingevoerd om de hinder voor omwonenden en het lokale verkeer te beperken en de omgeving van het festivalterrein autoluw te maken zodat er ruimte en veiligheid gecreëerd wordt voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
Er wordt gebruik gemaakt van volgende parkings in Boom voor festivalgangers
P1: Scheldeweg-Neteweg- Lange Lei
P2: de Klamp
P3bis : Kerkhofstraat 84
P20: site Casteleyn naast Broekweg
Kleine Steylen : secret resto
Er wordt bijkomende gebruik gemaakt van volgende parkings
P3: hoofdparking De schorre: politie
P4A: Lab of tomorrow
P4B: Hoek 76 : staff
P5: parking 3 van De Schorre: artiesten
P6: parking 2 van De Schorre: pers
P7: weilanden achter Kerkhofstraat: crew
P15: Nachtegaalstraat: crew dreamville
Media: bevepal - Kapelstraat 156
Voor de bewoners van Lange lei en Glazenstraat wordt zoals andere jaren een doorgangskaart bezorgd zodat zij worden doorgelaten aan parking 1
Tijdens de 2 festivalweekends telkens van woensdag tot en met maandag een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen.
Woensdag
Volgende straten zijn afgesloten voor het verkeer, uitgezonderd bewoners en lokaal verkeer (geen
festivalbezoekers)
- Nachtegaalstraat (van Dirkputstraat tot ’s Herenbaan)
- ’s Herenbaan (van Molenstraat tot Nachtegaalstraat)
In volgende straten geldt een parkeerverbod:
Spoorweglaan: parkeerverbod parking kant park van Wilgenstraat tot Wetenschapstraat. Het parkeerverbod blijft van kracht van woensdag 16 juli tot maandagochtend 28 juli om 4.00u.
Donderdag
Op donderdag zijn volgende verkeersmaatregelen van kracht:
- Stationsplein: volledig parkeerverbod en verboden stationeren en verkeersvrij (tussen het busstation en zijde N177) tot maandag 15.00u.
- -Bosstraat: parkeerverbod en stationeerverbod buiten de parkeervakken + enkel toegankelijk voor bewoners (bewonerskaart) tot maandag 16.00u.
- Nachtegaalstraat:
o Parkeerverbod en stationeerverbod beide zijden vanaf Schoolstraat tot ’s Herenbaan
o Geen doorgaand verkeer toegelaten tussen Dirkputstraat en ’s Herenbaan.
- ’s Herenbaan van de Nachtegaalstraat tot de Kerkhofstraat:
o Parkeerverbod en stationeerverbod tot maandag om 16.00u.
- Dirkputstraat: parkeerverbod kant onevennummers uitgezonderd parkeervakken op de bermen
- Kortestraat: parkeerverbod en stationeerverbod hoek Dirkputstraat (draaicirkel pendelbussen)
- Op de Schommelei is het niet meer mogelijk om vanaf de Kapelstraat naar de Kerkhofstraat te rijden vanaf 18u. In de andere rijrichting is wel nog verkeer mogelijk.
Vrijdag, zaterdag en zondag
- Kapelstraat:
- Van rotonde Schommelei tot Bosstraat: parkeerverbod langs beide zijden
- Vanaf 22.00u tot einde uitstroom: verboden voor alle verkeer tussen Hoek 76 en Pachterslei
- Verkeerslicht voor lijnbussen ter hoogte van de Pachterslei wordt in werking gesteld zodat de lijnbussen richting Boom Markt via de Kapelstraat kunnen rijden.
- Dirkputstraat: onderbroken t.h.v. doorsteek Kleine Steylen – De Schorre, geen doorgaand verkeer mogelijk.
- Nachtegaalstraat:
- onderbroken t.h.v. doorsteek camping – voetpad naar De Schorre
-C3 uitgezonderd plaatselijk verkeer vanaf kruispunt Dirkputstraat tot inrit Dreamville en vanaf kruispunt 's Herenbaan tot inrit Dreamville
- doodlopende weg vanaf kruispunt Dirkputstraat
- Papensteenstraat & Klampsteenstraat:
-volledig parkeer en stationeerverbod
- parking voor taxi's en voertuigen individueel bezoldigd personenvervoer
- Klinkaertstraat: volledig parkeer- en stationeerverbod
- Parkeerverbod voor Kiss & Ride West:
o Wilgenstraat aan beide zijden
o Eikenstraat aan beide zijden
o N177: parkeerplaatsen voor de kerk
- Hollezijp: Parkeerverbod en stationeerverbod van Voetballersstraat tot Velodroomstraat aan beide zijden, vanaf 22.00 u tot einde uitstroom verboden voor alle verkeer tussen Voetballersstraat en Velodroomstraat
- Voetballersstraat: Parkeerverbod en stationeerverbod langs beide zijden, vanaf 22.00 u tot einde uitstroom verboden voor alle verkeer
- Inrit Den Beuk aan Voetballersstraat: : voorbehouden voor bezoekers woonzorgcentrum Den Beuk (met parkeerkaart bezoeker Den beuk)
- Parking Brandpunt: parkeerverbod. Parkeren enkel toegelaten voor politiediensten en OCMW personeel met parkeerkaart parking Brandpunt
- Schommelei: Vanaf donderdag 18u tot maandag 2.00u: Enkel toegankelijk voor bestemmingsverkeer P3. Geen doorgaand verkeer mogelijk.
- Kerkhofstraat:
- Eenrichtingsverkeer van Oude Reetsebaan tot ’s Herenbaan richting ’s Herenbaan, uitgezonderd De Lijn.
- Eenrichtingsverkeer tussen de rotonde Bar Tabac en inrit voormailge garage Van Camp (Kerkhofstraat 88), richting Advokaatstraat
- Velodroomstraat
- Parkeerverbod langs beide zijden tussen Beukenlaan en Papensteenstraat
- Parkeerverbod tusssen Hollezijp en rotonde Gevaertlaan kant onevennummers.
- Verwijderen van de bloempotten op de rotonde met de Gevaertlaan
- Brouwerslei:
- parkeerverbod langs beide zijden
- vanaf 22 u tot einde uitstroom: enkelrichting richting Pachterslei
- Schorrestraat: parkeerverbod kant De schorre tussen Wyckmansveld en Kortestraat
- Molenstraat:
o Verwijderen bloembakken tussen De Klamp en N177
o Tijdelijk omkeren van de rijrichting tussen De Klamp en N177 tijdens uitstroom
- eenrichtingsverkeer tussen inrit De klamp en Sint Janstraat, richting Sint Janstraat
- N177 ter hoogte van kruispunt met Antwerpsestraat: middenberm wordt doorgetrokken.
Linksafbeweging van N177 naar Antwerpsestraat is niet mogelijk. Ook linksafbeweging vanuit
de Antwerpsestraat richting Willebroek is niet mogelijk.
- N177 ter hoogte van E. Vanderveldestraat: middenberm wordt deels doorgetrokken van vrijdag 8 u tot maandag 3 u. Enkel linksafbeweging van N177 komende uit de richting van Willebroek naar E. Vanderveldestraat blijft mogelijk
- Oude Reetsebaan: afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van 's Herenbaan
- Advokaatstraat: afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van Antwerpsestraat
- Kunstlaan:
- Afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van N177 en dit tussen 3 u en 22 u
- een richtingsverkeer tussen Antwerpsestraat en Spoorweglaan richting Spoorweglaan tussen 22 u en 3 u
- Kerselaarlaan:
- eenrichtingsverkeer tussen Vlierlaan en Antwerpsestraat, richting Antwerpsestraat
Maandag
- Nachtegaalstraat:
• Parkeerverbod en stationeerverbod beide zijden vanaf Schoolstraat tot ’s Herenbaan
• Geen verkeer toegelaten tussen Dirkputstraat en ’s Herenbaan
- ‘s Herenbaan van de Nachtegaalstraat tot de Kerkhofstraat:
• Parkeerverbod langs beide zijden
• Eenrichtingsverkeer richting Kerkhofstraat
- Dirkputstraat: parkeerverbod kant onevennummer uitgezonderd parkervakken op de bermen tot 15.00 u
- Kortestraat: parkeerverbod hoek Dirkputstraat (draaicirkel bussen)
Al deze tijdelijke maatregelen werden vertaald in onderstaand aanvullend verkeersreglement
Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer- tijdelijke verkeersmaatregelen Tomorrowland 2025
Juridisch kader:
- de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse regering betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van april 2009
Consideransen:
Het betreft gemeentewegenis
Dit aanvullend reglement regelt de verkeersmaatregelen op enkele gemeentewegen tijdens Tomorrowland 2025. De aanvullende reglementen die reeds geldig zijn in deze straten blijven eveneens van toepassing.
Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingevoerd om de hinder voor omwonenden en het lokale verkeer te beperken en de omgeving van het festivalterrein autoluw te maken zodat er ruimte en veiligheid gecreëerd wordt voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.
Besluit
Art.1: volgende tijdelijke verkeersmaatregelen gelden op woensdag voor ieder festivalweekend
Spoorweglaan: parkeerverbod parking kant park van Wilgenlaan tot Kunstlaan. Het parkeerverbod blijft van kracht tot maandagochtend 4.00u.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E1 in Spoorweglaan.
In Nachtegaalstraat en 's Herenbaan beginnen ook de gebiedsdekkende maatregelen te gelden
Art. 2:
Op de donderdag voor ieder festivalweekends zijn volgende verkeersmaatregelen van kracht:
- parkeer- en stationeerverbod op
-Stationsplein,
-in Bosstraat buiten de parkeervakken,
- in Nachtegaalstraat vanaf Schoolstraat tot 's Herenbaan (beide zijden),
- in 's Herenbaan,
- in Dirkputstraat kant oneven nummer uitgezonderd parkeervakken in bermen
- Kortestraat , enkel de hoek met Dirkputstraat
- Statiestraat ter hoogte van nr 61
- Kerkhofstraat ter hoogte van inrit P7
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E3.
- invoering enkelrichting
- in 's Herenbaan richting Kerremansstraat tijdens instroom.
- in Schommelei richting Kapelstraat vanaf 18 u
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19
- invoering doorgangsverbod:
Nachtegaalstraat afgesloten tussen Dirkputstraat en 's Herenbaan.
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord C3
Art.3: Volgende tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingesteld in onderstaande straten op vrijdag, zaterdag en zondag van ieder festivalweekend (aanvullend bij de gebiedsdekkende maatregelen.
- parkeer- en stationeerverbod in volgende straten:
- Kapelstraat , van rotonde Schommelei tot Bosstraat, parkeerverbod langs beide zijde
- Kapelstraat van Pachterslei tot Schommelei
- Papensteenstraat en Klampsteenstraat, langs beide zijden
- Klinkaertstraat, langs beide zijden
- Wilgenstraat, langs beide zijden
- Eikenstraat, langs beide zijden
- N177, parkeerplaatsen voor de kerk
- Hollezijp, van Voetballersstraat tot Velodroomstraat, beide zijden
- Voetballersstraat, beide zijden
- Velodroomstraat, tussen Beukenlaan en Papensteenstraat, beide zijden
- Velodroomstraat: tussen Hollezijp en Gevaertlaan, kant oneven nummers
- Brouwerslei: langs beide zijden
- Schorrestraat: kant De schorre, tussen Kortestraat en Wyckmansveld
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E3.
- inwerking stelling bussluis Kapelstraat
- Kapelstraat, enkelrichting, richting rotonde tussen Varkensmarkt en rotonde , uitgezonderd de Lijn
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 met onderbord uitgezonderd De Lijn en F19
- invoering enkelrichting
- Kerkhofstraat, van Oude Reetsebaan tot 's Herenbaan richting 's Herenbaan, uitgezonder De Lijn
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19 in Kerkhofstraat.
- Kerkhofstraat, tussen ovonde en voormalige garage Van Camp (Kerkhofstraat 88), richting Advokaatstraat
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19 in Kerkhofstraat.
Daarnaast wordt ook een bord D1f geplaatst in Advokaatstraat tegenover nr 192 en een bord D1e in Bomenstraat voor kruispunt met Kerkhofstraat
- Kunstlaan, tussen Antwerpsestraat en Spoorweglaan, richting Spoorweglaan
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19 in Kunstlaan
- Kerselaarlaan, eenrichtingsverkeer tussen Vlierlaan en Antwerpsestraat, richting Antwerpsestraat
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19 in Kerselaarlaan
Daarnaast wordt ook een bord D1f geplaatst in Vlierlaan, naast Kerselaarlaan 28
- Molenstraat, enkelrichting tussen Molenstraat 2 en Sint Janstraat, richting Sint Janstraat
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19 in Molenstraat
- invoering doorgangsverbod in Schommelei
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het bord C3 met onderbord uitgezonderd vergunninghouders
- invoering doorgangsverbod voor alle voertuigen van 22 u tot einde uitstroom:
- Kapelstraat, tussen Pachterslei en Hoek 76
- Hollezijp, tussen Voetballersstraat en Velodroomstraat
- Voetballersstraat
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het bord C3.
- onderbroken straten - invoering doodlopende weg
- Dirkputstraat, onderbroken t.h.v. doorsteek Kleine Steylen - De schorre
- Nachtegaalstraat, onderbroken tussen Kerremansstraat en doorsteek camping - voetpad naar De schorre
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het bord F45 en dit op volgende locaties:
- in Nachtegaalstraat thv kruispunt met Dirkputstraat
- Dirkputstaat, tegenover huisnr 1
- in Dirkputstraat, thv huisnummer 331
- invoering parking voor taxi's en voertuigen individueel bezoldigd personenvervoer Papensteenstraat - Klampsteenstraat
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord E9a met onderbord ' Taxi en individueel bezoldigd personenvervoer'
- parking Brandput voorbehouden voor politiediensten en OCMW:
Deze regel wordt ter kennis gebracht door een nadar en het bord ZE9at met de tekst 'politiediensten en OCMW personeel'
- parking den Beuk voorbehouden voor bezoekers den Beuk
Deze regel wordt ter kennis gebracht door een nadar het bord ZE9at met de tekst ' bezoekers Den Beuk'
Art.4: Volgende tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingesteld op maandag na ieder festivalweekend
- Parkeer- en stationeerverbod in volgende straten
- Nachtegaalstraat, beide zijden vanaf Schoolstraat tot ’s Herenbaan
- ‘s Herenbaan van de Nachtegaalstraat tot de Kerkhofstraat, langs beide zijden
- Kortestraat, hoek met Dirkputstraat (draaicikcel bussen)
- Dirkputstraat: parkeerverbod kant onevennummer uitgezonderd parkeervakken op de bermen tot 15.00 u
- Statiestraat thv nr 61
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E3.
- Eenrichtingsverkeer in 's Herenbaan richting Kerkhofstraat
Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden C1 en F19
In Nachtegaalstraat en 's Herenbaan gelden ook de gebiedsdekkende maatregelen nog.
Art.5: Dit reglement geldt enkel tijdens de 2 festivalweekends van Tomorrowland 2025.
Art.6: Dit besluit en haar bijlagen worden ter goedkeuring overgemaakt via het digitale loket lokale besturen van de Vlaamse overheid.
Art.7: er worden parkeerkaarten aangemaakt voor parking Brandpunt (voor de politie en het OCMW-personeel) en voor parking Den Beuk (voor bezoekers Den Beuk).
Art.8: er worden doorgangskaarten voor doorgang door parking Krekelenberg naar Lange lei en Glazenstraat aangemaakt voor de bewoners van voormelde straten.
Bemerkingen tijdens de vergadering:
- Waarom wordt de Advokaatstraat afgesloten met ene betonblok. dit was vorig jaar ook al zo. Een aantal straten worden afgesloten met een betonblok om het aantal ingangen tot de zone onder controle te houden. Het is moeilijk om stewards te vinden. Stewards moeten zeer lang staan en als deze eens even weg zijn op te eten of naar het toilet kan men binnen rijden.
- Gaan de voetbalvelden van Rupel Boom terug gebruikt wordne voro de bussen van global journey. Ja, dit is de beste oplossing en het werd positief geëvalueerd.
Rupel boom heeft vorig jaar wel lang moeten wachten tot zij het veld terug konden gebruiken.
- Waarom worden sommige wagens getakeld en andere niet. Kunnen niet alleen de buitenlands nummerplaten getakeld worden?. Iedereen met gelijk behandeld worden. Bij het uitschrijven van boetes is ook niet direct geweten van wie de wagen is. Het takelen hangt af van de politie. Er wordt getakeld op het ogenblik dat zij daar agenten voor beschikbaar hebben en dit zowel in de groene als de oranje zone.
De tijdelijke verkeersmaatregelen zijn exact dezelfde als vorig jaar. Het reglement wordt goedgekeurd.
Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat
Voor de trajectcontrole werden camera's geplaatst in de Beukenlaan, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet.
Het aanvullend reglement waarin de wijzigingen in functie van de tractjectcontrole werden opgenomen werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2024.
Nu wil men met de ANPR camera's van de trajectcontrole ook gebruiken om de tonnagebeperking te handhaven die van kracht is in Beukenlaan maar genegeerd wordt door vrachtwagens en landbouwvoertuigen die aan grondverzet doen.
Enkel de bussen van De lijn mogen via Beukenlaan rijden.
Het onderstaand aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de handhaving van de tonnagebeperking.
Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan
Juridisch kader:
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
Consideransen:
Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat
Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Beukenlaan, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet. De camera's komen te staan aan Beukenlaan 62 en aan Beukenlaan 174.
Het aanvullend reglement waarin de wijzigingen in functie van de tractjectcontrole werden opgenomen werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2024.
Nu wil men met de ANPR camera's van de trajectcontrole ook gebruiken om de tonnagebeperking te handhaven die van kracht is in Beukenlaan maar genegeerd wordt door vrachtwagens en landbouwvoertuigen die aan grondverzet doen.
Enkel de bussen van De Lijn mogen via Beukenlaan rijden.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de handhaving van de tonnagebeperking.
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
Beukenlaan is een gemeenteweg.
De Beukenlaan is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.
Besluit:
Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Beukenlaan , behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime) worden opgeheven.
Artikel 2: Gevaarsborden
Er wordt aandacht gevraagd voor de verhoogde inrichting aan het kruispunt met ‘s Herenbaan
- Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A14 met onderbord met opschrift ‘30 m’ hoogte van Beukenlaan 172/174
Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt Beukenlaan / Van Leriuslaan
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt en het onderbord met opschrift ‘150 m’
Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt Beukenlaan / Meiklokstraat 150 m
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt en het onderbord met opschrift ‘150 m’
Er wordt aandacht gevraagd voor de bocht in Beukenlaan.
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A1a tegenover Beukenlaan nr 160
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A1b op de scheiding tussen Beukenlaan nr 62 en het naastgelegen braakliggend perceel
Er wordt aandacht gevraagd voor de vele kinderen.
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord 23
- tegenover Beukenlaan 46/48
- ter hoogte van Beukenlaan 44/1
- ter hoogte van de parking naast Beukenlaan nr 54
Artikel 3 Voorrangsregeling:
- De bestuurders die Beukenlaan rijden hebben voorrang op de bestuurders die van het doodlopend stuk Beukenlaan komen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 ter hoogte van Beukenlaan 10
- De fietsers op het vrijliggend fietspad die de Beukenlaan willen dwarsen om over te steken naar een zijstraat dienen voorrang te verlenen
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 ter hoogte van
- Velodroomstraat
- V. De Meyerestraat
- A. Rodenbachstraat
Artikel 4: Verbodsbepalingen
- In Beukenlaan geldt een tonnagebeperking van +3,5t komende van Antwerpsestraat (N177)
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C21 met onderbord het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De lijn' vlak voor de ingang van het doodlopend stuk Beukenlaan.
- Er geldt een tonnagebeperking van 3,5 t in Beukenlaan komende van ‘s Herenbaan
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De lijn'
- De tonnagebeperking van 3,5 t wordt in Beukenlaan ter kennis gebracht op volgende locaties:
- ter hoogte van Beukenlaan 46 door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn' en het onderbord met de tekst '160 m'
- ter hoogte van Beukenlaan 50 door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De lLjn' en het onderbord met de tekst '100 m'
- ter hoogte van Beukenlaan 62 door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn'
De tonnagebeperking in Beukenlaan wordt aan gegeven in de zijstraten van Beukenlaan
- in Van Leriuslaan t.h.v het kruispunt met Karel Ledeganckstraat door het bord C21 met onderbord het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn' en het onderbord met de tekst '90 m'
- in Mercatorstraat t.h.v. het kruispunt met Karel Ledeganckstraat door het bord C21 met onderbord met de tekst '100 m'
- in Van Arteveldenstraat t.h.v het kruispunt met Europastraat door het bord C21 met het onderbord met de tekst '100 m'
- in Meiklokstraat t.h.v. het kruispunt met Leliestraat oor het bord C21 met onderbord het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn' en het onderbord met de tekst '90 m'
Artikel 5: Gebodsbepalingen
- Er geldt een verplicht fietspad in Beukenlaan, in het deel tussen N177 (Antwerpsestraat) en Van Leriuslaan
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7
- aan het kruispunt met N177
- ter hoogte van Velodroomstraat
- ter hoogte van A. Rodenbachstraat
- ter hoogte van A. Sniedersstraat
- ter hoogte van Van Leriuslaan
Artikel 6: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren
- in het doodlopende stuk van de Beukenlaan is parkeren toegelaten voor personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik, motorfietsen en minibussen
Dit wordt aangeduid met het bord E9b ter hoogte van het begin van het doodlopend gedeelte
Er zijn 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen tegenover tegenover Beukenlaan 10 en 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen tegenover Beukenlaan 106
Deze wordt aangeduid met het bord E9 a + onderbord van het type GVIId (elektrisch laden) + onderbord van het type VIIa parkeerschijf met opschrift 'alle dagen van 5 u tot 20u, max. 5 u'
Artikel 7: aanwijzingen
De bebouwde kom van Boom eindigt in Beukenlaan aan de zijde van ‘s Herenbaan
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F3 a ter hoogte van Beukenlaan 172
De bebouwde kom begint in Beukenlaan voor de mensen die van Reet
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F1a tegenover Beukenlaan 172
Er ligt een verhoogde inrichting ter hoogte van volgende kruispunten:
- Beukenlaan Velodroomstraat
- Beukenlaan / A. Rodenbachstraat
- Beukenlaan / ‘s Herenbaan
Deze worden ter kennis gebracht met het bord F87 ter hoogte van
- Beukenlaan 30
- Tegenover Beukenlaan 36
- Juist voorbij bushalte ‘afstaphalte PTS’
- Tegenover Beukenlaan 44/1, ter hoogte van ingang PTS
- Beukenlaan 174/176
Het stuk Beukenlaan 2-10 is doodlopend.
Dit wordt ter kennis gebracht met het bord F45 ter hoogte van de inrit van het doodlopende gedeelte
Artikel 8: oversteekplaatsen
- oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zijn getrokken
-aan het kruispunt met N177
- oversteekplaats voor voetgangers zijn getrokken
- Ter hoogte van het kruispunt met N177
- ter hoogte van Beukenlaan 16
- ter hoogte van Beukenlaan 36
- ter hoogte van Victor de Meyerestraat
- 12 m voor A. Rodenbachstraat
- 12 m na A. Rodenbachstraat
- ter hoogte van de trappeningang van het park tegenover PTS
- aan de doosteek door het park t.h.v. A. Sniedersstraat
- ter hoogte van Beukenlaan 46
- ter hoogte van de parking naast Beukenlaan 54
- ter hoogte van Beukenlaan 62
- ter hoogte van Beukenlaan 106
- ter hoogte van Beukenlaan 166/168
Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken
Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats
- aan het kruispunt met ’s Herenbaan van Beukenlaan 174/176 tot ’s Herenbaan
Artikel 10 ordening van het verkeer
De verhoogde inrichtingen en verhoogde kruispunten en verkeersdrempel zijn aangeduid met de arceringen overeenkomstig het KB.
Op navolgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:
- Beukenlaan van kruispunt met N177 tot nr 24
- Beukenlaan, vanaf nr. 68 tot nr. 82;
- Beukenlaan, van Meiklokstraat tot aan nr 174;
Op navolgende wegen zal op de rijbaan en evenwijdig met het trottoir een parkeerzone van minstens 2 m breed afgebakend worden:
- Beukenlaan van nr 36 tot nr 44
- Beukenlaan 44/1 , tussen A. Rodenbachstraat en A. Sniedersstraat
De maatregel zal ter kennis gebracht worden door een brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt overeenkomstig art. 75.2 van het KB.
Het is verboden te parkeren aan Beukenlaan 2-10
De maatregel wordt ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep aangebracht op de op de trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm.
Parkeerzones met afgebakende plaatsen door witte markeringen zijn ingericht:
- Tegenover Beukenlaan 2-10
- Beukenlaan, van nr. 78 tot nr. 146;
- Beukenlaan, gedeelte Meiklokstraat-’s Herenbaan, zijde park;
De maatregel zal ter kennis gebracht worden door schildering van de parkeervakken haaks naast de rijbaan
Artikel 11: dit besluit en haar bijlage wordt ter goedkeuring overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse overheid
Bemerkingen tijdens de vergadering:
Er wordt gevraagd wanneer de borden geplaatst gaan worden. Deze liggen klaar in het magazijn om geplaatst te worden.
Het reglement wordt goedgekeurd.
Momenteel heeft de politie voor haar dienstwagens voorbehouden parkeerplaatsen aan Grote Markt, in functie van hun bureau in het preventiehuis.
Op het ogenblik dat de politie samen met preventie verhuist naar Hoogstraat 7, hebben zij ook een nieuwe plaats voor hun dienstvoertuigen nodig.
Er wordt voorgesteld de laad- en loszone aan Antwerpsestraat 1 te supprimeren en hier de parkeerplaatsen voor de dienstvoertuigen van de politie te voorzien.
Bemerkingen tijdens de vergadering:
- De oplevering van Hoogstraat 7 is voorzien voor 3 juni.
- tijdens de wekelijkse markt kunnen de politievoertuigen daar niet staan.
Het voorstel wordt goedgekeurd.
Op 17 oktober 2023 besprak de commissie de vraag van Ecoso voor een laad- en loszone van 9 m lang in de buurt van hun kringloopwinkel, gelegen Grote Markt 10.
Er werd toen beslist dat zij moesten halteren op parking Grote Markt ter hoogte van de fietsenrekken. Deze locatie wordt ook gebruikt door de leveranciers van de apotheek.
Hiervoor moest geen bijkomende signalisatie komen. Er staan gele onderbroken lijnen. Een laad- en loszone aanduiden gingen we hier niet doen omdat deze dan weer foutief als parkeerplaatsen kunnen gebruikt worden.
Aangezien ze met hun goederen de straat moeten oversteken en weten dat de politie gaat verhuizen is nu de vraag gesteld of er een laad- en loszone kan komen op de parkeeplaatsen die nu voorbehouden zijn voor de dienstvoertuigen van de politie.
De plaatsen voor de voertuigen van de politie komen tot tegen het terras van Bjornies.
De laad- en loszone moet zo ingericht worden dat de vrachtwagens blijven wegrijden via de parking Grote Markt en zeker niet via Groene Hofstraat.
Bemerkingen tijdens de vergadering:
- Er staat nergens een bord dat als men de laad- en loszone verlaat , men niet mag wegrijden via Groene Hofstraat.
- Kunnen er uren bij een laad- en loszone aangebracht worden? Dit is mogelijk maar zorgt voor problemen. Deze parkeerplaatsen mag men nu ook niet gebruiken om te parkeren .
- De laad en loszone is niet specifiek voorbehouden voor de kringwinkel. Iedereen mag hier laden en lossen.
Het voorstel wordt goedgekeurd.
Op 27 november 2020 werd in het Belgisch Staatsblad het Decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid gepubliceerd. In artikel 6 van dit decreet wordt een nieuw artikel 29quater toegevoegd in de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet). Dit artikel trad in werking op 1 februari 2021 en geeft aan de gemeente de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen op plaatsen waar de snelheid gelimiteerd is tot 30 of 50 km per uur (GAS 5).
De gemeente wenst van deze mogelijkheid gebruikt te maken en heeft hiervoor het politiereglement betreffende de beperkte snelheidsovertredingen opgemaakt dat ter goedkeuring voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.
De trajectcontroles hebben hun nut al bewezen. Wij gaan nu snelheidsovertredingen laten beboeten via de GAS-wetgeving in plaats van via de federale wetgeving.
De vrachtwagensluizen blijven wel federaal.
Het politiereglement wordt goedgekeurd.
De vrachtwagensluizen en trajectcontroles van Rumst vormen een probleem voor de opbouw en afbraak van Tomorrowland en Dreamville.
De vrachtwagens kunnen niet meer door Reet centrum rijden en er bestond het risico dat alle verkeer dan via Boom moest gebeuren omdat Rumst de camera's niet wilde afzetten.
Camera's zomaar op en af zetten gaat niet, men kan wel beslissen om een bepaalde reglementering tijdelijk stop te zetten.
Er is nu na bemiddeling van de gouverneur een protocol opgemaakt waarin een tussenoplossing is uitgewerkt.
De burgemeester zal dit protocol ondertekenen onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
Het vrachtvervoer moet billijk verdeeld worden.
De camera's van Rumst zullen pas operationeel worden vanaf 1 augustus 2025. Een deel van het vrachtvervoer zal via Papensteenstraat plaatsvinden. Hiervoor zijn er onderhandelingen geweest met de eigenaar.
Tegen een vergoeding mag een deel van de aanvoer voor de opbouw plaatsvinden via Papensteenstraat zodat dit niet via Rumst en Terhagen moet.
In de Papensteenstraat t.h.v. N177 en aan het kruispunt Papensteenstraat met de Veloroomstraat komen gemachtigde opzichters te staan die opgeleid worden door de politie.
Het vrachtverkeer zal ook plaatsvinden in welbepaalde tijdsvorken rekening houdende met de begin- en einduren van de scholen.
Deze tussenoplossing is enkel geldig voor dit jaar.
Vanaf 1 augustus gaan de camera's van Rumst in dienst. Het vrachtverkeer kan dan nog weg via Rumst. Er komt ook een whitelist voor een aantal vrachtwagens die naar het warehouse in Terhagen moeten kunnen rijden.
Tegen de editie van 2026 moet de organisatie een oplossing zoeken die rekening houdt met het intergemeentelijk mobiliteitsplan Rupelstreek en Aartselaar dat beide gemeenten in maart 2011 hebben goedgekeurd.
Om de verkeersstromen van o.a. het vrachtverkeer in kaart te brengen zullen er dit jaar verkeerstellingen gebeuren van 27/5 tot 1/9/2025 in opdracht van de organisatie.
Bedoeling is dat er vanaf volgend jaar een betere verkeersverdeling komt en dat er ook geprobeerd wordt om het aantal vrachtwagens te verminderen .
Voor de finale tekst van het protocol vond er op 19 mei 2025 nog een overleg plaats. De finale tekst van het protocol moet er zijn voor de gemeenteraad aangezien men normaal op 26 mei met de opbouw van tomorrowland en dreamville wil starten.
Opmerkingen uit de vergadering:
Er wordt opgemerkt dat Rumst zijn vrachtverkeer op Boom afwikkelt en dat het steeds erger wordt. Boom zou ook ene vrachtwagensluis op de Kapelstraat kunnen plaatsen
Er wordt gevraagd of de helling naar Velodroomstraat geen problemen geeft. Hier hebben nog al vrachtwagens gereden tijdens een omleiding.
Er wordt gevraagd om extra signalisatie te voorzien.
Er moet voor gezorgd worden dat we de weggebruikers niet faciliteren die de lichten aan de Beukenlaan willen mijden. De politie gaat handhaven en na afloop worden de betonblokken terug geplaatst.
Het asfalt in Kapelstraat is in slechte staat. Wordt er een bevindingsstaat opgemaakt van de straten waar het zwaar verkeer door moet. In Kapelstraat komt dit door de tunneltjes. De staat aan een welbepaalde vrachtwagen toewijzen is niet mogelijk. Er rijden ook bussen en andere vrachtwagens.
Dit protocol zal bij hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad van 22 mei worden geplaatst.
Het protocol dient immers ondertekend te zijn voor de opbouw van start gaat.
- Marleen De Ridder vraagt of het afhalen van kinderen uit de BKO van de Reuzenboom niet kan gebeuren via de poort aan de kant van Eikenstraat.
Dit is niet mogelijk hierover zijn afspraken gemaakt met de school. De poorten zijn beveiligd. Ouders hebben voldoende parkeerplaatsen in de buurt om hun kinderen op te halen. zij kunnen met hun kind ook een stukje stappen.
- Marleen De Ridder vraagt of de bewoners van Antwerpsestraat 328 kunnen aangesproken worden om hun haag te snoeien zodat er terug meer zichtbaarheid is. Dit werd ondertussen opgenomen door preventie. Er bestaat een meldingsapplicatie waarmee burgers dergelijke zaken kunnen melden. Voor dergelijke zaken moet men niet wachten op een commissie of gemeenteraad.
- Marleen De Ridder vraagt of er een laadpaal kan komen op de parking van Beukenhof en of de gemeente hiervoor kan zorgen op privaat terrein.
Het Beukenhof heeft geen parking. De parkeerplaatsen daar behoren allemaal tot het openbaar domein. Zelfs de afval containers van Beukenhof staan op openbaar domein. In het doodlopend stuk Spôorweglaan loopt niet de juiste kabel. Er zijn reeds meerdere laadpalen in een straal van 250 m. Iemand die een laadpaal wil plaatsen op privaatterrein dient hier zelf voor te zorgen. Laadpalen op openbaar domein kunnen aangevraagd worden bij de Vlaamse overheid via het systeem 'Paal volgt wagen'.
- Nourdine El Kaouakibi vraagt of de aanpassong van de wekelijkse markt goed loopt. De aanpassing wordt positief onthaald, zowel door de bezoekers als door de marktkramers. men is ook blij dat men terug op de Grote Markt kan parkeren.
- Nourdine informeert naar de mindervalide parkeerplaats die vorige keer werd voorgesteld op de commissie. De voorgesteld locatie is te smal. De controle van de mnidervalide parkeerplaatsen komt op ene volgende commissie zodat al deze parkeerplaatsen in een geheel behandeld worden.
- Yani Bems meldt dat het gevaarlijk is aan de parkeerstrook in Kerkhofstraat. Wanneer men zijn oprit afrijdt ziet men de fietsers (speedpedelecs) niet aankomen.
Er zal nagekeken worden of de parkeerstrook opsplitsen in parkeervakken een mogelijkheid is waarbij er dan niet teveel parkeerplaatsen verdwijnen. Er zullen zo is zo parkeerplaatsen minder zijn want een parkeerplaats heeft een afmeting van 6 m.
In bijlage de powerpoint die getoond zal worden tijdens de vergadering
De voorzitter sluit de zitting op 19/05/2025 om 21:30.
Namens Gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken,
Heidi Nuyts
secretaris
Johan Van Limbergen
voorzitter