De commissie neemt kennis van het verslag van de vorige commissie veiligheid.
Marc Asselberg komt de stand van zaken in dit dossier toelichten.
Marc ligt de zaken die al uitgevoerd zijn toe en geeft verdere informatie over de zaken die nog uitgevoerd dienen te worden.
Er wordt gevraagd naar de tijdsoriëntering en naar de duurtijd van de procedure om de ANPR te ijken. Marc hoopt dat de installatie kan geplaatst worden voor de zomer, de ijking zal mogelijk voor daarna zijn.
Kort wordt er ook nog iets gevraagd over de wijze van sanctioneren. Dit zal niet gebeuren via de GAS 5 maar puur politioneel met een C23 bord. De hoogtemeting zal ingesteld worden op 3.40m.
Het jaarverslag van de preventiedienst werd opgemaakt (zie bijlage).
De coördinator zal het jaarverslag toelichten.
Het jaarverslag werd voorgesteld (zie presentatie in bijlage), de resultaten werden hierbij in grote lijnen besproken.
De commissieleden hebben hierbij enkele zaken bevraagd ter verduidelijking. Er werd specifiek naar cijfermateriaal gevraagd, daar waar dit niet aangegeven werd. Er werden ook enkele zaken meer verduidelijkt zoals bijvoorbeeld de ovam-vaststellers.
De stand van zaken over de aanpak binnengebied Kruiskenslei wordt toegelicht.
De eerste draftversie van het cameraplan werd voorgesteld, aangezien het over een draftversie gaat werd dit plan niet in bijlage toegevoegd. Er werd hierbij ook een korte toelichting gegeven van het functioneren van de verschillende camera's. Met welke functionaliteit er voor bepaalde camera's gekozen werd.
ANPR is voor nummerplaatherkenning maar niet voor trajectcontrole. Het is in dit gebied ook niet mogelijk om trajectcontrole te voorzien aangezien de afstand onvoldoende is.
Aangezien de SVPP dateren van de periode 2014-2017 en er sindsdien nog maar enkele kleine wijzigingen zijn uitgevoerd werd nu de oefening gemaakt om de plannen te bekijken naar aanleiding van de huidige context. Dit maakt dat er 13 wijzigingen voorgesteld worden. Er wordt ook een nieuw fenomeen toegevoegd aangezien de criminaliteitscijfers daarvan in stijgende lijn gaan.
Coördinator van de preventiedienst stelt de wijzigingen voor.
De 13 wijzigingen werden voorgesteld. Veel van deze wijzigingen zijn zaken die al enkele jaren niet meer gebeuren en die we om die reden uit onze plannen geschrapt hebben. Politie heeft aangegeven dat omwille van hun kerntakendebat zij niet meer gaan deelnemen aan bepaalde activiteiten die we samen uitvoerde. Er zijn ook enkele taken bij politie geschrapt waardoor we bepaalde zaken niet meer kunnen uitvoeren, zoals afwezigheidstoezicht. Ook zijn er enkele budgettaire beslissingen binnen de gemeente genomen waardoor bepaalde acties/activiteiten geschrapt zijn.
Enkele overlegorganen gaan ook niet meer door maar zijn gewijzigd in andere overlegorganen.
Tegenover die wijzigingen staat wel de toevoeging van een fenomeen dat vanaf 2023 onze aandacht meer gaat krijgen, namelijk cybercriminaliteit.
De commissie vraagt om aan politie een duidelijk signaal te geven dat zij niet akkoord zijn dat er zoveel zaken niet meer gebeuren. Er wordt aangegeven dat de korpschef de operationele leiding over politie heeft, we zijn niet in de mogelijkheid hier veel aan te veranderen. Er worden wel af en toe signalen gegeven.
Er wordt ook de vraag gesteld er zijn veel schrappingen en weinig toevoegingen, doet de preventiedienst dan minder of is er minder personeel. Een aantal nieuwe werkingen worden toegelicht, eveneens wordt er vermeld dat een aantal zaken die geschrapt werden al enkele jaren niet meer gebeuren waardoor er dus eigenlijk geen werk wegvalt.
De voorzitter sluit de zitting op 23/03/2023 om 20:45.
Namens Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer,
An Pues
secretaris
Ann De Smedt
voorzitter