De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 16/02/2023 om 19:30.
De gemeenteraad, in zitting van 16 februari 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 januari 2023 goed te keuren.
Nihil.
De kleine containerwagen met nummerplaat 1-GIX-518 van de groendienst heeft onderhoud nodig, dient hersteld te worden en moet naar de technische controle.
De firma Cammaert Trucks Waasland NV, Kapelanielaan 4 - 9140 Temse bezorgde ons hiervoor op 10.01.2023 hiervoor de offerte OFFW034107 voor een bedrag van 5.799,80 € BTW excl. of 7.017,76 € BTW incl. .
offerte goedkeuren en firma opdracht te geven de werken uit te voeren.
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6160300 |
| Ramingnummer MJP : 2023001045 | BELEIDSDOMEIN: 04 |
| Bedrag raming : 5.799,80 € BTW excl. of 7.017,76 € BTW incl. | BELEIDSVELD: 0680 |
| Beschikbaar krediet : 18.000 € | BELEIDSITEM: 50 wagenpark |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEE | |
| Visum financieel beheerder: NVT | Datum : 11/01/2023 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
factuur
overzicht
Art. 1: kennis te nemen van offerte OFFW034107 d.d. 10.01.2023 van de firma Cammaert Trucks Waasland NV, Kapelanielaan 4 - 9140 Temse voor een bedrag van 5.799,80 € BTW excl. of 7.017,76 € BTW incl. voor het onderhoud, de herstelling en de technische controle van de kleine containerwagen met nummerplaat 1-GIX-518 van de groendienst en deze goed te keuren.
Art. 2: de firma Cammaert trucks Waasland NV de opdracht te geven deze werken uit te voeren.
Art.3: de kosten te verrekenen op budgetsleutel RAMINGNUMMER: 2023001045 ARK: 6160300 BELEIDSDOMEIN: 04 BELEIDSVELD: 0680 BELEIDSITEM: 50 wagenpark
Voor de dienst openbare werken moest de veegmachine dringend hersteld worden.
De firma De Kegel, Joseph Cardijnstraat 7 - 9420 Erpe-Mere voerde de herstelling uit voor een bedrag van 3.332,11 (BTW excl.) of 4.031,85 € (BTW incl.).
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6160300 |
| Ramingnummer MJP : 2023001002 | BELEIDSDOMEIN: 02 |
| Bedrag raming : € BTW excl. | BELEIDSVELD: 0119 |
| Beschikbaar krediet : 10.982,24 € | BELEIDSITEM: 50 wagenpark |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEEN | |
| Visum financieel beheerder: NVT | Datum : 12.01.2023 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
aflevernota
Art.1: kennis te nemen van de herstelling en de aflevernota.
Art.2: de herstelling van de veegmachine bij de firma De Kegel, Joseph Cardijnstraat 7 - 9420 Erpe-Mere voor de prijs van 3.332,11 (BTW excl.) of 4.031,85 € (BTW incl.).
Art.3: de kosten te verrekenen op budgetsleutel RAMINGNUMMER: 2023001002 ARK: 6160300 BELEIDSDOMEIN: 02 BELEIDSVELD: 0119 BELEIDSITEM: 50 wagenpark
Voor de dienst openbare werken - groendienst moet de zitmaaier dringend hersteld worden.
Deze herstelling zal 2.500,00 (BTW excl.) of 3.025,00 € (BTW incl.) kosten.
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6160300 |
| Ramingnummer MJP : 2023001045 | BELEIDSDOMEIN: 04 |
| Bedrag raming : 2.500,00 € BTW excl. (3.025,00 BTS incl.) | BELEIDSVELD: 0680 |
| Beschikbaar krediet : 18.000,00 € | BELEIDSITEM: 50 |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEEN | |
| Visum financieel beheerder: NVT | Datum : 17.01.2023 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: kennis te nemen van de dringende herstelling van de zitmaaier en de aflevernota voor een bedrag van 2.500,00 € excl. BTW of 3.025,00 € BTW incl.
Art.2: de kosten te verrekenen op budgetsleutel RAMINGNUMMER: 2023001045 ARK: 6160300 BELEIDSDOMEIN: 04 BELEIDSVELD: 0680 BELEIDSITEM: 50
De heftruck staat momenteel buiten dienst en de batterij dient vervangen te worden.
Hiervoor werden 3 offertes aangeleverd:
offerte goedkeuren en firma opdracht te geven tot levering.
Advies Uitvoerende Technische Dienst:
" We zouden willen opteren voor de batterijen via Van der Hage. Ze zijn niet de goedkoopste maar we kunnen volgende argumentatie aanhalen:
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6150300 |
| Ramingnummer MJP : 2023001066 | BELEIDSDOMEIN: 02 |
| Bedrag raming : 7.045,65 € BTW excl. | BELEIDSVELD: 0119 |
| Beschikbaar krediet : 8.800,00 € | BELEIDSITEM: 00 |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEE | |
| Visum financieel beheerder: NVT | Datum : 02/02/2023 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
offertes
Art. 1: kennis te nemen van de 3 offertes voor de levering van een batterij voor de heftruck.
Art. 2: de batterij te bestellen bij de firma Hilaire Van der Haeghe, , Boomsesteenweg 174 - 2610 Wilrijk voor een bedrag van 7.045,65 € BTW excl.
Art.3: de kosten te verrekenen op budgetsleutel RAMINGNUMMER: 2023001066 ARK: 6150300 BELEIDSDOMEIN: 02 BELEIDSVELD: 0119 BELEIDSITEM: 00
Momenteel zijn er geen uitvoerbare kredieten 2023.
Overeenkomstig artikel 268 DLB kunnen verbintenissen aangegaan vóór het begin van het boekjaar uitgevoerd worden.
Wijziging van die verbintenissen en het aangaan van nieuwe verbintenissen, vanaf 1 januari van het boekjaar waarvoor men niet over uitvoerbare kredieten beschikt, is mogelijk mits toepassing van artikel 265 DLB: het moet gaan om verbintenissen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening en die goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
lijst goed te keuren bestellingen
Enig artikel : de gemeenteraad keurt de lijst van bestelbons in bijlage goed.
Gegeven de besprekingen in de schoot van de GR-commissie ‘wonen en armoede’ van 02.02.2023, waarbij Welzijnsschakel Boom haar jaarrapport over de dagelijkse werking van de vereniging voorstelde en uitgebreid toelichting gaf over de wijze, waarop zij kansarme gezinnen in de gemeente in natura bijstaan in hun levensonderhoud, o.a.. via wekelijkse voedselpakketten.
Gegeven hun cijfermatige toelichting over hun aantal cliënten, hun budgettaire situatie, de genoten toelagen, de beperkte leveringen die zij o.a.. via de voedselbank en andere maar gratis kunnen betrekken, de noodzaak om eigen aanvullende aankopen te doen om de voedselpakketten coherent samen te stellen, de bestaande en nog steeds aangroeiende wachtlijst voor nieuwe aanvragers, …
Gegeven de bijzondere begrotingsenveloppe inzake de strijd tegen (kinder)armoede, die in 2018 door de gemeenteraad werd vastgelegd en de bijzondere eenmalige toelage, die toen in dat kader aan Welzijnsschakel Boom werd toegekend.
Overwegende dat de huidige jaarlijkse gemeentelijke toelage, om hun armoedewerking (mede) te financieren sindsdien onveranderd bleef, ten bedrage van 2000 euro op jaarbasis.
Gegeven de armoedeproblematiek in onze gemeente en meer algemeen de stijging van de kosten voor energie en levensonderhoud, welke ingevolge inflatie -in de periode 2018 tot heden- met ca. + 21,50 % gestegen zijn.
Overwegende dat het derhalve billijk en verantwoord zou zijn, om op basis van hun uitgebreide werking de jaarlijkse toelage aan deze armoedevereniging vanaf 2023 substantieel te verhogen.
Gegeven de unanieme lofbetuigingen en dankwoorden, die de respectieve fracties in de GR-commissie ‘armoede’ uitten ten aanzien van de werking van deze vrijwilligersvereniging.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Er wordt een hoofdelijke stemming gevraagd en uitgevoerd.
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om de jaarlijkse toelage aan Welzijnsschakel Boom niet te verhogen naar 5.000 euro op jaarbasis, en geen jaarlijkse aanpassing door te voeren in functie van de stijging van de consumptie-index.
Wetende dat de voltallige gemeenteraad reeds vele jaren de oprichting van een jeugdhuis toejuicht en de noodzaak inziet.
Sinds meer dan 10 jaar werkt het Boomse bestuur aan de oprichting hiervan.
Wetende dat onze jeugd hier al heel lang met veel enthousiasme op wacht.
Wetende dat er samenwerkingsverbanden werden aangegaan met de jeugd.
Er werden reeds de nodige subsidies in de wacht gesleept om de realisatie tot een goed einde te brengen.
Het bestuur liet zijn oog vallen op de Kapel in de Kapelstraat, recht tegenover de Schorre, om dit gebouw volledig te verbouwen en te renoveren.
Wetende dat BOOM één noch de locatie, noch de omgeving, als meest geschikt beschouwde, en dit ook zo meedeelde in de gemeenteraad.
Gezien dit project heel veel geld en moeite zou kosten om in de onderbouw van de kapel, die letterlijk met de voeten in het water staat, een jeugdhuis onder te brengen.
Toch bleven we het project mee steunen, want het doel heiligt de middelen.
De leden van de commissie Openbare Werken kregen enkele jaren geleden een zeer interessante rondleiding in het gebouw, van de schepen.
Er was toen al heel wat werk uitgevoerd en de laatste hand moest nog gelegd worden aan de afwerking.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om aan het CBS te vragen om een stappenplan op te stellen voor de verdere afwerking van het jeugdhuis
De N177 is een zeer drukke verkeersas. Heel wat vrachtverkeer vind zijn weg via deze verkeersadder naar verder gelegen bestemmingen.
Volgens de bewoners neemt de verkeersdrukte nog toe. Het toenemend zware vervoer maakt de bewoning bijna onhoudbaar. Vooral als de wegenis putten begint te vertonen.
Wetende dat bij de volledige ontwikkeling van de KMO zone Krekelenberg II er om en bij de 500 camions zouden bijkomen per dag, is dit zorgwekkend.
Gezien de plannen voor de nieuwe brandweerkazerne uitwijzen dat er naast het ziekenhuis Rivierenland zal gebouwd worden en dat de aanrijtijden zo klein mogelijk
moeten zijn om onze burgers zo goed mogelijk te kunnen bedienen.
Gezien de plannen van de doortrekking van de ’banaan’ terug op tafel liggen, wat voor Boom (Antwerpsestraat) maar ook voor Rumst (Pierstraat) een zegen zou
zijn. Wetende dat er terug een actiecomité actief is om de doortrekking van de ‘banaan’ met juridische middelen tegen te houden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om aan het CBS te vragen om een actieve rol op te nemen.
Gelet op artikel 23 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, niet in bespreking mag worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden.
Gezien de gemeenteraad van 2 maart 2023 geannuleerd is, zijn er problemen met de termijn voor het advies op het beleidsplan Ruimte van de Provincie.
De reguliere agenda was al opgemaakt en het was dus niet meer mogelijk dit punt aan de agenda te zetten, en aldus wordt verzocht dit bij hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad te zetten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 16 februari 2023:
DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - ADVIES PROVINCIAAL BELEIDSPLAN RUIMTE ANTWERPEN - BELEIDSKADERS
In 2013 startte het voortraject voor het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Het proces startte met de opbouw van een focusnota, waarin 4 ruimtelijke basisprincipes en 15 provinciale thema’s naar voor geschoven werden. In het voorjaar van 2015 werd samen met experten het provinciale ambitieniveau bepaald en werd, in samenspraak met de provinciale diensten, verder een dienstoverschrijdend verhaal opgebouwd. Het resultaat was een voorstel voor de opbouw van de Nota Ruimte, nl. een gebiedsgerichte uitwerking vanuit twee schaalniveaus (deelruimten en projectgebieden) en de verdere trechtering van de 15 provinciale thema’s tot 7. In het verdere verloop werden verschillende workshops georganiseerd met gemeentebesturen, Vlaamse instanties en andere organisaties, die verder vorm gaven aan de Nota Ruimte. Op 26 april 2018 werd de ontwerp-Nota Ruimte door de provincieraad goedgekeurd.
Op 24 januari 2019 nam de provincieraad de startbeslissing voor de opmaak van het effectieve Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. De provincieraad keurde op 23 mei 2019 de eerste versie van het Beleidsplan Ruimte, de conceptnota, goed. De Nota Ruimte en heel wat onderzoeken hebben geleid tot 2 conceptnota's, die voor de Strategische visie en die voor drie Beleidskaders.
Van 20 augustus tot en met 18 oktober 2019 liep de publieke raadpleging over de conceptnota en kon iedereen er zijn mening over geven. In dezelfde periode werd eveneens het advies van elk gemeentebestuur in de provincie, het Vlaamse departement Omgeving en de PROCORO (de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening) gevraagd. Tijdens de publieke raadpleging en adviesronde kwamen 113 reacties binnen.
Voor het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen worden eveneens de mogelijke milieueffecten effecten onderzocht. De eerste stap in het MER-traject is de opbouw van de kennisgevingsnota, deze werd op 9 januari 2020 volledig verklaard door team MER. Vervolgens werd de kennisgevingsnota ter inzage gelegd van 3 februari tot en met 1 mei 2020. Team MER maakte op 31 augustus 2020 de richtlijnen voor het plan-MER op.
Na de adviesronde en de inspraak van het publiek werd de conceptnota verder uitgewerkt tot een voorontwerp van beleidsplan. In het najaar van 2021 vroeg de provincie Antwerpen advies over het voorontwerp aan de decretaal bepaalde adviesinstanties. Dat zijn het departement Omgeving van de Vlaamse overheid, de gemeentebesturen en de PROCORO. Met de adviezen is de provincie Antwerpen aan de slag gegaan om het voorontwerp aan te passen naar een ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, dat samen met dit ontwerp-plan-MER het voorwerp uitmaakt van een openbaar onderzoek.
De provincieraad keurde op 27 oktober 2022 de ontwerpversie van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) goed. Samen met het ontwerp PBRA is ook het ontwerp-plan-MER (MilieuEffectenRapport), dat de mogelijke milieu-effecten onderzocht opgemaakt. Er is heden een adviesronde lopende over beide documenten bij de decretaal bepaalde adviesinstanties. Dat zijn de gemeentebesturen, het departement Omgeving van de Vlaamse overheid en de eerder bevraagde instanties voor het plan-MER. Daarnaast wordt een voorstel gedaan van te schrappen passages in het GRS
Het gemeentebestuur wordt verzocht haar advies te formuleren over
- Ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen
- Het plan-Mer
- De te schrappen passages in het GRS
waarbij het advies aangaande het Plan-mer een collegebesluit vereist en het advies met betrekking tot het ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen en aangaande de te schrappen passages in het GRS door de gemeenteraad dient te worden uitgebracht.
Het college nam op 13 februari 2023 kennis van het advies van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen - beleidskaders en hechtte hieraan zijn goedkeuring.
Er wordt een openbaar onderzoek georganiseerd over het plan-MER en het Ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen van 16 december 2022 tot en met 15 maart 2023.
Naast de adviesvraag over het ontwerp-Beleidsplan Ruimte en ontwerp-plan-MER, loopt de adviesvraag betreffende de aanduiding en omschrijving van onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn.
De provincie Antwerpen heeft er voor gekozen om enkele thema’s te selecteren die mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structruurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Omwille van de gelijkheid en de eenvormigheid werd er geopteerd om alle gemeentelijke structuurplannen in de provincie op dezelfde manier te screenen en dezelfde types van onderdelen aan te duiden als niet langer geldig.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Alle documenten zijn terug te vinden op de website van de provincie
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-ruimtelijke-planning/beleidsplan-ruimte.html
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het advies van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen - beleidskaders en hecht hieraan zijn goedkeuring.
Gelet op artikel 23 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, niet in bespreking mag worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden.
Gezien de gemeenteraad van 2 maart 2023 geannuleerd is, zijn er problemen met de termijn voor het advies op het beleidsplan Ruimte van de Provincie.
De reguliere agenda was al opgemaakt en het was dus niet meer mogelijk dit punt aan de agenda te zetten, en aldus wordt verzocht dit bij hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad te zetten
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 16 februari 2023:
DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - ADVIES SCHRAPPING ONDERDELEN GRS BELEIDSPLAN RUIMTE ANTWERPEN
In 2013 startte het voortraject voor het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Het proces startte met de opbouw van een focusnota, waarin 4 ruimtelijke basisprincipes en 15 provinciale thema’s naar voor geschoven werden. In het voorjaar van 2015 werd samen met experten het provinciale ambitieniveau bepaald en werd, in samenspraak met de provinciale diensten, verder een dienstoverschrijdend verhaal opgebouwd. Het resultaat was een voorstel voor de opbouw van de Nota Ruimte, nl. een gebiedsgerichte uitwerking vanuit twee schaalniveaus (deelruimten en projectgebieden) en de verdere trechtering van de 15 provinciale thema’s tot 7. In het verdere verloop werden verschillende workshops georganiseerd met gemeentebesturen, Vlaamse instanties en andere organisaties, die verder vorm gaven aan de Nota Ruimte. Op 26 april 2018 werd de ontwerp-Nota Ruimte door de provincieraad goedgekeurd.
Op 24 januari 2019 nam de provincieraad de startbeslissing voor de opmaak van het effectieve Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. De provincieraad keurde op 23 mei 2019 de eerste versie van het Beleidsplan Ruimte, de conceptnota, goed. De Nota Ruimte en heel wat onderzoeken hebben geleid tot 2 conceptnota's, die voor de Strategische visie en die voor drie Beleidskaders.
Van 20 augustus tot en met 18 oktober 2019 liep de publieke raadpleging over de conceptnota en kon iedereen er zijn mening over geven. In dezelfde periode werd eveneens het advies van elk gemeentebestuur in de provincie, het Vlaamse departement Omgeving en de PROCORO (de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening) gevraagd. Tijdens de publieke raadpleging en adviesronde kwamen 113 reacties binnen.
Voor het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen worden eveneens de mogelijke milieueffecten effecten onderzocht. De eerste stap in het MER-traject is de opbouw van de kennisgevingsnota, deze werd op 9 januari 2020 volledig verklaard door team MER. Vervolgens werd de kennisgevingsnota ter inzage gelegd van 3 februari tot en met 1 mei 2020. Team MER maakte op 31 augustus 2020 de richtlijnen voor het plan-MER op.
Na de adviesronde en de inspraak van het publiek werd de conceptnota verder uitgewerkt tot een voorontwerp van beleidsplan. In het najaar van 2021 vroeg de provincie Antwerpen advies over het voorontwerp aan de decretaal bepaalde adviesinstanties. Dat zijn het departement Omgeving van de Vlaamse overheid, de gemeentebesturen en de PROCORO. Met de adviezen is de provincie Antwerpen aan de slag gegaan om het voorontwerp aan te passen naar een ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, dat samen met dit ontwerp-plan-MER het voorwerp uitmaakt van een openbaar onderzoek.
De provincieraad keurde op 27 oktober 2022 de ontwerpversie van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) goed. Samen met het ontwerp PBRA is ook het ontwerp-plan-MER (MilieuEffectenRapport), dat de mogelijke milieu-effecten onderzocht opgemaakt. Er is heden een adviesronde lopende over beide documenten bij de decretaal bepaalde adviesinstanties. Dat zijn de gemeentebesturen, het departement Omgeving van de Vlaamse overheid en de eerder bevraagde instanties voor het plan-MER. Daarnaast wordt een voorstel gedaan van te schrappen passages in het GRS
Het gemeentebestuur wordt verzocht haar advies te formuleren over
- Ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen
- Het plan-Mer
- De te schrappen passages in het GRS
waarbij het advies aangaande het Plan-MER een collegebesluit vereist en het advies met betrekking tot het ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen en aangaande de te schrappen passages in het GRS door de gemeenteraad dient te worden uitgebracht.
Er wordt een openbaar onderzoek georganiseerd over het plan-MER en het Ontwerp Beleidsplan Ruimte Antwerpen van 16 december 2022 tot en met 15 maart 2023.
Naast de adviesvraag over het ontwerp-Beleidsplan Ruimte en ontwerp-plan-MER, loopt de adviesvraag betreffende de aanduiding en omschrijving van onderdelen uit het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan, die niet langer geldig zijn.
De provincie Antwerpen heeft er voor gekozen om enkele thema’s te selecteren die mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Omwille van de gelijkheid en de éénvormigheid werd er geopteerd om alle gemeentelijke structuurplannen in de provincie op dezelfde manier te screenen en dezelfde types van onderdelen aan te duiden als niet langer geldig.
De provincie Antwerpen heeft er voor geopteerd om enkele thema’s te selecteren die mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen,
Het betreft volgende thema’s:
- bedrijvigheid
- verweving in kernen
- detailhandel
- huishoudenstransitie
Er worden voor de gemeente Boom geen passages opgegeven als zijnde te schrappen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Alle documenten zijn terug te vinden op de website van de provincie
https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-ruimtelijke-planning/beleidsplan-ruimte.html
Enig artikel : de gemeenteraad neemt kennis van het gegeven dat er geen passages als zijnde te schrappen opgegeven worden i.h.k.v. het Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
We ontvingen volgende vraag van Hans Verreyt, Vlaams Belang:
Kleine restafvalzak nergens te koop
Boom telt heel wat kleine woningen en appartementen. Ook wonen er heel veel eenoudergezinnen in onze gemeente.
Sinds enkele jaren hebben we voor hen kleine restafvalzakken in het gamma opgenomen. Ook voor die families die weinig restafval produceren door gerichte duurzame aankopen, kan die zak een oplossing bieden.
Het enige probleem is dat je deze kleine restafvalzakken nergens kan aankopen. Geen enkele Boomse supermarkt heeft deze in haar gamma. De enige plek waar je deze afvalzak kan aankopen is de balie in het gemeentehuis. Maar dat is allesbehalve gebruiksvriendelijk, als het al geweten is.
- Hoeveel rollen van 20 kleine restafvalzakken zijn er verkocht in 2021 en 2022?
- Wat is de verkoopsmarge voor een supermarkt op een rol kleine en grote afvalzakken?
- Welke stimulans geeft het Boomse gemeentebestuur aan lokale handelaars om deze kleine afvalzakken in hun gamma op te nemen?
- Is het normaal dat je op de gemeentelijke website zoekt op 'vuilzak', 'vuilzakken', 'afvalzak' of 'afvalzakken' en niet op de informatie kan komen over de aankoop van de restafvalzakken?
De nodige aanpassingen werden gedaan op de website. Er zijn ondertussen contacten met enkele winkels die de vuilzakken ook willen verkopen.
De volledige rondvraag kan u beluisteren op de website van het Lokaal bestuur Boom.
De voorzitter sluit de zitting op 16/02/2023 om 19:31.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad