Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 18/01/2024 - 20:00

DIENST FINANCIËN - BEL 9 - BELASTINGREGLEMENT OP DE AFGIFTE VAN ADMINISTRATIEVE STUKKEN - AANSLAGJAAR 2024 - 2026 WIJZIGING

Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
Voorgeschiedenis

Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

 

De gemeenteraad heeft in zitting van 28/03/2019 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 28/03/2019 en eindigend op 31/12/2019.

 

De gemeenteraad heeft in zitting van 19/12/2019 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.

 

De gemeenteraad heeft in zitting van 25/02/2021 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/03/2021 en eindigend op 31/12/2026.

Feiten en context

Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

 

Ingevolge het schrijven dd. 07/12/2023 van de FOD Binnenlande zaken aan de dienst burgerzaken meldt deze in haar e-mail van 14/12/2023 aan de dienst financien dat er vanaf 15/01/2024 geen identiteitsbewijzen voor vreemdelingen meer worden afgeleverd. Deze worden vervangen door elektronische kaarten.

 

Het is dan ook noodzakelijk dat het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken in die zin wordt aangepast.

 

Het college besliste in zitting van 08/01/2024 om het op 25/02/2021 gestemde belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken naar de gemeenteraad te zenden met voorstel dit reglement op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen aanvang nemend op 15/01/2024 en eindigend op 31/12/2026.

 

Voorgestelde wijzigingen:

 

Art.2: het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

 

I. identiteitskaarten

 

De punten a, b, c en d in het oude belastingreglement worden vervangen door onderstaande tekst:

 

a) Elektronische identiteitskaarten afgeleverd voor Belgen van 12 jaar en ouder – normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

b) Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar– normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

c) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen – normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

d) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar – normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

e) opmaak van een administratief dossier voor de samenstelling van een nationaliteitsaanvraag: 30,00 EUR.

Ingeval van een spoedprocedure wordt de basisbelasting van de bovengenoemde documenten in a, b, c en d  verhoogd met een bedrag van 20,00 EUR, bovenop de aanmaakkosten die aangerekend worden door de Federale Overheid of de aangestelde veiligheidsfirma voor deze documenten in spoedprocedure. 

 

Het punt e in het oude belastingreglement wordt hernoemd naar punt f.

Het punt f in het oude belastingreglement wordt hernoemd naar punt g.

 

Oude tekst:

 

Art.2: het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

 

I. Identiteitskaarten

 

a)    Elektronische identiteitskaarten en verblijfstitels afgeleverd aan personen van 12 jaar en ouder al dan niet met de Belgische nationaliteit – normale procedure

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

b)    Elektronische identiteitskaarten afgeleverd ten behoeve van personen jonger dan 12 jaar met de Belgische nationaliteit Aflevering volgens de normale procedure

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend, zonder gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

Voor aflevering van elektronisch identiteitskaarten volgens een gekozen spoedprocedure wordt de basisbelasting verhoogd met een bedrag van 20,00 EUR, alsmede de kosten aangerekend door de Federale Overheid of de aangestelde veiligheidsfirma volgens de gekozen spoedprocedure.

c)    Identiteitsbewijs afgeleverd ten behoeve van personen jonger dan 12 jaar met een andere dan de Belgische nationaliteit:

identiteitsbewijs (met foto): 2,00 EUR (origineel of duplicaat).

d)   Opmaak van een administratief dossier voor de samenstelling van een nationaliteitsaanvraag: 30,00 EUR.

e)   Attest immatriculatie 17,00 EUR.

f)   Aanvraag voornaamswijziging: 50,00 EUR.

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN

Visum van toepassing: JA/NEEN

Budgetsleutel: AC000000 -- overig beleid financiën -- FIN -- MJP001593 -- afgifte administratieve stukken -- € 90.000,00 -- € 90.000,00 -- 2024/7318999/01/0020/

Dienst: FINANCIËLE DIENST

Transactiekrediet: 90.000,00 EUR

Beschikbaar krediet: 90.000,00 EUR

Benodigd krediet: NVT

Budgethouder: Dirk Cappaert

ARK: 7318999 Andere belastingen op de afgifte van administratieve stukken

Beleidsdomein: 01 Algemene financiering

Beleidsveld: 0020 Fiscale aangelegenheden

Juridische gronden

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

-        wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht

-        omzendbrief van 18 juli 2018

-        Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020

-        Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3 en artikel 3.2)

-        Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021

Publieke stemming
Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers
Tegenstanders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Jeanne Carron
Onthouders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, François Addiers
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 onthoudingen
Besluit

Art.1: het op 25/02/2021 gestemde belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken vanaf 15/01/2024 op te heffen en een gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken te stemmen aanvang nemend op 15/01/2024 en eindigend op 31/12/2026. 

 

De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op hun verzoek of ambtshalve worden uitgereikt

Art.2: het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

 

I. Identiteitskaarten

 

a) Elektronische identiteitskaarten afgeleverd voor Belgen van 12 jaar en ouder – normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

b) Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar– normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

c) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen – normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

 

d) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar – normale procedure:

De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

Ingeval van een spoedprocedure wordt de basisbelasting van de bovengenoemde documenten in a, b, c en d  verhoogd met een bedrag van 20,00 EUR, bovenop de aanmaakkosten die aangerekend worden door de Federale Overheid of de aangestelde veiligheidsfirma voor deze documenten in spoedprocedure. 

 

e) opmaak van een administratief dossier voor de samenstelling van een nationaliteitsaanvraag: 30,00 EUR.

 

 

f)   attest immatriculatie 17,00 EUR


g)   Aanvraag voornaamswijziging: €50


De belasting wordt betaald bij de aanvraag / verzoek tot voornaamswijziging en is niet restitutioneerbaar.

De belasting bedraagt slechts 10% van het bovenvermeld tarief voor transgenders en is gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam

beschikken.

 

II. op de afgifte van een rijbewijs:

  • Voor nationale rijbewijzen in bankkaartformaat :De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 5,00 EUR gemeentebelasting.
  • Voor internationale rijbewijzen: De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 4,00 EUR gemeentebelasting.

 

III. op de afgifte van reispassen:

 

A. de aanvraag en afhaling van de reispassen gebeurt binnen de normale openingsuren van de bevoegde dienst en volgens de gewone procedure voor de aanmaak van paspoorten

- personen van 0 tot 18 jaar: gratis afgifte

- personen ouder dan 18 jaar: 9 EUR voor de afgifte van een nieuwe reispas, geldig gedurende vijf jaar

 

B. de aanvraag en/of afhaling van de reispassen gebeurt niet binnen de normale openingsuren van de bevoegde dienst en/of volgens de spoedprocedure voor de aanmaak van paspoorten:

- personen van 0 tot 18 jaar: gratis afgifte

- personen ouder dan 18 jaar: 20,00 EUR voor de afgifte van een nieuwe reispas, geldig gedurende vijf jaar

 

IV.afgifte van een ceremonieel trouwboekje is mogelijk tegen kostprijs

 

V. op de afgifte van een boekje van wettelijke samenwoning: 20,00 EUR

 

VI op de aanvraag van een conformiteitsattest

 

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld:

  • Voor een conformiteitattest voor een kamerwoning: met een basisbedrag van €90,00, verhoogd met €15,00 per kamer en een maximum van €1.775,00;
  • Voor een conformiteitattest voor een zelfstandige woning: €90,00

 

Van deze retributie zijn vrijgesteld:

  • Woningen ingehuurd door een sociaal verhuurkantoor;
  • De afgifte van een conformiteitattest voor een kamerwoning afgeleverd overeenkomstig artikel 2, §3, laatste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 ; 


Art.3: zijn vrijgesteld van de belasting:

 

a)    de stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening of richtlijn kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden

 

b)    de stukken welke aan behoeftige personen afgeleverd worden; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk

 

c)     de machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente

 

d)    de mededelingen van de politie aan verzekeringsmaatschappijen van inlichtingen betreffende het gevolg dat gegeven wordt betreffende verkeersongevallen op de openbare weg

 

e)    geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de Lijn en op openbare autobusdiensten

 

f)     stukken die worden afgeleverd aan eenieder die verklaart dat deze stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen het oog op een eventuele aanwerving

 

g)    stukken nodig in verband met opvoedkundige activiteiten, verhuistoelage, bouw- en saneringspremies, bestaanszekerheid, sociaal telefoontarief en andere sociale maatregelen


Art.4: de belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeenten onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven, gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.


Art.5: deze gemeentebelasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het belastbaar administratief stuk en wordt eventueel vermeerderd met verzendingskosten.


Art.6: wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd.


Art.7: de vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgende de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30.05.2008 en haar aanpassingen. 


Art.8: indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek, dan zal deze belastingverordening als definitief aanzien aan de hogere overheid worden toegezonden in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht.