Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 18/01/2024 - 20:00 Raadszaal

De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 18/01/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteraad, in zitting van 18 januari 2024.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag GR

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2023 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Feiten en context

        De gemeenteraad in zitting van 18 januari 2024.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Besluit

        Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van: nihil.

    • Burgerzaken

      • DIENST BURGERZAKEN - PRINCIEPSBESLISSING STRAATNAAM DEEL NOEVEREN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Feiten en context

        In zitting van 29 augustus 2022 werd vergunning afgeleverd voor het bouwen van 20 sociale huurwooneenheden met ondergrondse parking aan GOED WONEN.RUPELSTREEK.

        De bermwoningen en de eengezinswoningen hebben hun toegang via “Noeveren” gelegen op de percelen, afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4. Aan deze wegenis moet een straatnaam toegekend worden.

        Daarnaast besliste het college van burgemeester en schepenen ook om de reeds bestaande woningen momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17 te hernummeren op de nieuwe straatnaam omdat de straatnaam van dit deel Noeveren voor niemand logisch is en tot verwarring leidt.

        Aan de deelraad Erfgoed en Geschiedenis werd advies gevraagd over de benaming van de nieuwe straat. Zij stelden als straatnaam "Zinkweg" voor.

        Op 19/12/23 werd een infovergadering georganiseerd met de bewoners van Noeveren (verslag in bijlage). Enkel de bewoners van Noeveren 14,15 en 17 waren aanwezig. Zij wensen dat de link met "Noeveren" behouden blijft en stelden volgende straatnamen voor:

        - "Klein Noeveren"

        - "Noeveren Steeg"

        - "Noeveren Laas"

        of een andere verwijzing naar Noeveren.

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 8 januari 2024 om de wegenis te benoemen als "De Laas". 

        Aan de gemeenteraad wordt akkoord gevraagd over de straatbenaming "De Laas" en om de procedure voor een nieuwe straatnaamgeving op te starten. 

        Financiële weerslag
        • Geen financiële weerslag en geen visum
        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - Decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 en van 4 februari 1997 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen zoals gewijzigd bij decreet van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad,

        Gelet op de collegebeslissing van 29 augustus 2022 waarbij een vergunning werd afgeleverd voor het bouwen van 20 sociale huurwooneenheden met ondergrondse parking aan GOED WONEN.RUPELSTREEK.

        Overwegende dat de  bermwoningen en de eengezinswoningen hun toegang hebben via “Noeveren” en aan de wegenis een passende benaming moet gegeven worden.

        Overwegende dat bij collegebeslissing dd. 3 april 2023 werd beslist om ook de woningen 4 t/m 17 te hernummeren op de nieuwe straatnaam.

        Overwegende dat hiervoor advies gevraagd werd aan de cultuurraad en deelraad Erfgoed en Geschiedenis en zij als straatnaam Zinkweg” voorstelden.

        Overwegende dat de bewoners van Noeveren in de infovergadering dd. 19/12/2023 aangaven dat ze de link met "Noeveren" willen behouden. 

        Overwegende dat het college van burgemeester en schepen in zitting van 8/1/2024 voor de straatnaam "De Laas" opteerde.

        BESLIST:

        Art. 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord om aan de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 de benaming "De Laas" te geven. De bestaande woningen gekend als Noeveren 4 t/m 17 zullen eveneens hernummerd worden op deze nieuwe straatnaam. 

        Art.2: De procedure opgelegd in de voormelde wetgeving tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen wordt opgestart.

        Art. 3: Na afloop van de voorziene procedure zal aan de gemeenteraad gevraagd worden om een definitieve beslissing te treffen.

    • Grondgebiedzaken - Omgeving - Milieu - Duurzaamheid

      • MILIEUDIENST - SUBSIDIËRING MILIEU- EN NATUURVERENIGINGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Voorgeschiedenis

        In 2019 voerde Audit Vlaanderen een uitvoerig onderzoek uit in verband met gemeentelijke premies, subsidies en toelagen. Boom maakte geen deel uit van de onderzochte gemeenten, maar de conclusies uit het onderzoek zijn ook voor onze gemeente relevant. Zo is er op organisatieniveau vaak weinig overzicht over de subsidies, gebeurt de evaluatie van reglementen ad hoc in plaats van gestructureerd, zijn reglementen vaak onduidelijk en is er intern weinig geregeld rond het subsidieproces.

        Lokaal komen deze verbeterpunten ook naar voren. Specifiek voor de sector Samenleven (welzijn, mondiaal beleid en diversiteitsbeleid), waren er heel wat verschillende reglementen: soms verouderd, sommige nog weinig gebruikt, andere onduidelijk.  

        Door werk te maken van nieuwe subsidiereglementen willen we duidelijkheid scheppen naar verenigingen toe, interne samenwerking bevorderen en duidelijke afspraken maken over de opvolging. De opstart van de Samenlevingsraad was een logisch moment om ook de subsidiereglementen te herbekijken. Uitgangspunt bij de opstart van de samenlevingsraad wasde sector-overschrijdende werking van verenigingen die vroeger onder ‘Mondiaal beleid’, ‘diversiteitsbeleid’ of ‘welzijn’ vielen. In overeenstemming hiermee was ook het subsidiebeleid op elkaar afstemmen logisch.

        Feiten en context

        Er werd voorgesteld om naar analogie met de samenlevingsraad te werken met een gemeentebreed reglement en daarnaast per sector een reglement voor de werkingssubsidie en een reglement voor de Project- en Activiteitensubsidie op te stellen. 

        Het bestaande subsidiereglement voor de milieu - en natuurverenigingen dateerde van 21 november 1996.


        Er werden subsidiereglementen uitgeschreven voor de sector samenleven. Het idee is om dezelfde structuur ook voor andere sectoren te kunnen gebruiken. Momenteel was dit enkel voor de sector Samenleven uitgewerkt:

        • Erkenningsreglement: een vereniging kan -voor de duur van de legislatuur- een erkenning aanvragen bij een bepaalde sector (momenteel enkel samenleven). Erkende verenigingen kunnen genieten van enkele voordelen zoals een jaarlijkse basissubsidie (€150), kunnen een werkingssubsidie aanvragen, krijgen kortingen bij de huur van gemeentelijke lokalen, … .
        • Werkingssubsidies: erkende verenigingen kunnen een werkingssubsidie aanvragen. Op basis van een puntensysteem kunnen zij maximaal €500 per jaar ontvangen, bovenop de basissubsidie.
        • Project- en activiteitensubsidies: zowel erkende als niet-erkende verenigingen kunnen een projectsubsidie aanvragen, voor maximaal €500. Deze is 1 jaar verlengbaar. Erkende verenigingen die geen werkingssubsidie ontvangen en niet-erkende verenigingen kunnen activiteitensubsidies aanvragen.


        Aan het reglement voor de erkenning van verenigingen met een werking in de gemeente Boom, werd de sector 'Milieu' toegevoegd. Het reglement dat reeds werd goedgekeurd door de gemeenteraad in april 2023 voor de sector 'Samenleven' wordt uitgebreid met de sector 'Milieu. De rest blijft ongewijzigd.

        Daarnaast werden naar analogie met de sector 'Samenleven' voor de sector 'Milieu' 2 sector specifieke reglementen opgesteld:

        - reglement voor de toekenning van de werkingssubsidies voor erkende verenigingen in de sector Milieu

        - reglement voor de toekenning van project- en activiteitensubsidies voor verenigingen met een werking in de gemeente Boom in de sector Milieu.

         

        De reglementen werden toegelicht op de milieuraad van 31/8/2023. De bemerkingen werden in de mate van het mogelijke verwerkt in de reglementen.

         

        Het college besliste in zitting van 30 oktober 2023 de nieuwe subsidiereglementen voor de sector milieu te verzenden naar de gemeenteraad.

        De reglementen werden besproken tijdens de commissiezitting van 5 december 2023.

         


         

        Adviezen en argumenten

        -        Thema-audit Gemeentelijke premies, subsidies en toelagen – Audit Vlaanderen: https://www.auditvlaanderen.be/lokale-besturen/auditrapporten/globaal-rapport-thema-audit-gemeentelijke-premies-subsidies-en-toelagen

        - verslag milieuraad 31.08.2023

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN  

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 


        De goedkeuring van de reglementen zelf kost niets.

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

         

        Bijlagen

         - reglement voor de erkenning van een vereniging met een werking in de gemeente Boom

        - reglement voor de toekenning van de werkingssubsidies voor erkende verenigingen in de sector Milieu

        - reglement voor de toekenning van project- en activiteitensubsidies voor verenigingen met een werking in de gemeente Boom in de sector Milieu.

        - verslag milieuraad d.d. 31/8/2023.

        - verslag commissie RO d.d. 05/12/2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de goedkeuring te hechten aan de nieuwe subsidiereglementen voor de sector milieu 

        Art.2: de termijnen waarbinnen de aanvrager een antwoord mag verwachten zullen nog opgenomen worden in de reglementen.

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - AANSLUITING VASTGOEDINFORMATIEPLATFORM EN VERNIEUWING RETRIBUTIEREGLEMENT VASTGOEDINFORMATIE

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Voorgeschiedenis

        In oktober 2022 startte Vlaanderen samen met de lokale besturen, de VVSG, de Confederatie van Immobiliën Beroepen Vlaanderen, de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat om één Vastgoedinformatieplatform op te starten.
        Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

        Vanaf 1 januari 2024 zullen aanvragen (verplicht) voor elk perceel in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.

        Dit is de versie van de teksten na goedkeuring van het decreet op 22 december 2023.

        Feiten en context

        Vermits wij reeds met Geo-it werkten voor de verwerking van onze notarisinlichtingen is het ook de meest logische

        stap om met hen als leverancier hierin verder te gaan. Hiervoor is een eenmalige uitbreidingskost nodig en een

        eenmalige aanpassing van het GRB van 4960 € BTW excl. De huidige onderhoudskost loopt gewoon door.

        Er is ook een tegemoetkoming voorzien van Vlaanderen uit, die automatisch zal worden uitbetaald,

        voor een bedrag van 1266,64€ BTW incl.

        Hiervoor is reeds door het college een beslissing genomen op 28 augustus 2023.

        De gemeenteraad van december besliste al de goedkeuring om te kunnen opstarten op 11/01/2024, maar gezien het decreet toen nog niet helemaal goedgekeurd was, dient dit nogmaals met iets gewijzigde teksten goedgekeurd te worden.

        Adviezen en argumenten

        Gelet artikel 173, van de Grondwet;

        Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

        Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

        Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;

        Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

        Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

        Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

        Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;

        Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

        Overwegende dat de gemeente BOOM de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

        Financiële weerslag

        Het financiële luik is reeds beslist in het college van 28 augustus 2023.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Laatste mails Digitaal Vlaanderen

        - Toetredingsovereenkomst na decreet

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad beslist goed te keuren:

        Art. 1: 

        Definities


        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
        5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
        8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
        14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
        15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;

        Art. 2:

        Algemeen

        De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet. Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente BOOM een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

        Art. 3:

        Aanvrager van vastgoedinformatie


        Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
        Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi1.
        De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
        Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
        • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
        • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • gerechtelijke overheden;
        • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
        • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

        1 https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform

        Art. 4:

        Bedrag


        Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag: Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet

        Retributiebedrag per kadastraal perceel: 120 EUR

        Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.

        Art. 5:

        Inning


        Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

        Art. 6:

        Verwerking van persoonsgegevens


        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente BOOM en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken. Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente BOOM wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform. De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente BOOM en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.

        Art. 7:

        Ondertekening

        De vastgoedinformatie in het product die de gemeente BOOM via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Art. 8:

        Vervanging voorgaande reglementering


        Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie:

        Dit reglement vervangt vanaf 01/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

        Art. 9:

        Bekendmaking


        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Grondgebiedzaken - Omgeving - Mobiliteit

      • DIENST MOBILITEIT - ADVIES ONTWERP REGIONAAL MOBILITEITSPLAN EN ONTWERP PLAN-MER VERVOERREGIO ANTWERPEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Feiten en context

        Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Onze gemeente behoort tot de Vervoerregio Antwerpen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.

         

        In september 2023 werden het voorlopig ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan en het plan-MER voorlopig vastgesteld door de Vervoerregioraad Antwerpen.  Het openbaar onderzoek liep van 31 oktober tot 29 december 2023. Aan de gemeenteraden wordt gevraagd advies te geven (periode van 90 dagen: 18 oktober 2023– 17 januari 2024).

         

        Het Routeplan 2030 is het multimodaal mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Antwerpen (32 gemeenten) en geeft invulling aan het mobiliteitsbeleid dat op regionaal niveau zal worden (uit-)gevoerd. Het vormt het ontwikkelingskader voor de nadere uitwerking van programma’s en projecten op regionaal en lokaal niveau. Het is gericht op het realiseren van een bereikbare en leefbare regio met een structureel hoger gebruik van de duurzame mobiliteitsmiddelen in 2030.

        Het Routeplan 2030 is opgesteld in de overtuiging dat mobiliteitsproblemen aangepakt moeten worden door samen te werken tussen de verschillende bestuursniveaus, de lokale besturen onderling, de aanbieders op het vlak van de vervoersmodi, en met alle betrokken publieke en private stakeholders.

         

        Het Routeplan 2030 geeft invulling aan de beleidsambitie van de Vlaamse regering om het aandeel van de duurzame (combi-)verplaatsingen (te voet, per fiets, met trein, tram en/of bus en passagiers in de wagen) voor de hele Vervoerregio Antwerpen te laten groeien tot minstens 50%, ofwel het aandeel van de auto terug te brengen tot onder de 50%. Dit regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor alle vervoersmodi voor een langere termijn vast in de Vervoerregio en bevat de nodige maatregelen om deze 50/50 ambitie te realiseren. De 50/50 ambitie is er één voor personenvervoer, maar ook logistieke thema’s worden mee behandeld in het Routeplan daar waar het relevant is op dit regionale schaalniveau. Het Routeplan beschrijft een streefbeeld van hoe we de mobiliteit in 2030 zien en hoe de gewenste modal shift kan worden bereikt. Het geeft inzicht in de mobiliteitskeuzes die we tegen 2030 willen aanbieden in onze regio.

         

        Om een duurzame toekomst te verzekeren, zetten we in op 10 ambities binnen mobiliteit:

        -          integrale aanpak voor een ander mentaliteit: we kiezen voor een gezamenlijk mobiliteitsmanagement om het aantal autoverplaatsingen te beperken. Deze gedragsverandering realiseren we via gerichte communicatie, infrastructuur, technologie en regelgeving;

        -          versterking van dorps- en stadskernen: wanneer we woningen, werkplekken, activiteiten en voorzieningen op wandel- en fietsafstand van elkaar organiseren is er minder nood aan verplaatsingen. Deze concentratie in de kernen maakt het bovendien gemakkelijker om deelsystemen en openbaar vervoer te organiseren;

        -          reisbeleving van deur tot deur bevorderen: probleemloos overstappen van openbaar vervoer naar fiets naar auto, die vrijheid willen we de reiziger bieden door hoogkwalitatieve en vlot bereikbare mobiliteitsknooppunten te voorzien;

        -          van bezit naar gebruik: Mobility as a Service (MaaS) staat voor de verschuiving van persoonlijke vervoerswijzen naar mobiliteitsdiensten zoals openbaar vervoer en fiets- of autodelen. We reiken de reiziger een gebruiksvriendelijke systeem aan om het vlot wisselen van vervoersmiddel of ‘combimobiliteit’ te bevorderen;

        -          A-net, snel en betrouwbaar reizen binnen de vervoerregio: het A-net is een kwaliteitsnetwerk dat bestaat uit afgestemde regionale diensten van trein, tram en bus. Het garandeert vlotte en frequente verbindingen, zowel in de urbane zone als in het regionale netwerk.

        -          een fietsnetwerk van hoge kwaliteit: we zetten in op een comfortabel en veilig lokaal fietsnetwerk dat aansluit op het A-net en de regionale fietsnetwerken. Voor verplaatsingen over de korte afstand krijgt de fiets de belangrijkste vervoersfunctie;

        -          regionale parkeerstrategie, lokaal beleid: we maken een ‘park & choose’ van de mobiliteitsknooppunten buiten de kernen. Met een doordachte tarifering en veel aandacht voor fietsparkeren willen we overstappen stimuleren en vermijden we parkeerdruk in de woongebieden;

        -          doorstroming en aansluiting op hoofdwegen: we willen een vlotte afwikkeling op het interregionale hoofdwegennet garanderen, o.a. door een richtsnelheid op en het vervolledigen van het hoofdwegennet. Regionale aansluitingen worden verbeterd met rechtstreekse routes en aansluitingen in twee richtingen;

        -          dynamisch verkeersmanagement voor optimale benutting: verkeersregelingen houden in de eerste plaats rekening met regionale fietsverbindingen, het A-net voor openbaar vervoer en de gewenste routes voor het wegverkeer. Dynamische regelingen die op het netwerkniveau met elkaar communiceren zorgen voor minder verliestijden en optimale doorstroming van de verschillende modi.

         

        De procedure om tot het regionaal mobiliteitsplan te komen kende drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de fase van het definitieve beleidsplan en actieplan. Het resultaat van de oriëntatiefase was de een oriëntatienota. De uitwerking daarvan gebeurde aan de hand van de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit werd vertaald in de synthesenota. Tenslotte  werd het eigenlijke ontwerp van het regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. Dit bestaat uit het Routeplan 2030 zelf, aangevuld met 8 gebiedsgerichte nota’s over goederenvervoer, vervoer op maat, personenvervoer over water, doorstroming OV, feederlijnen OV, mobiliteitsknooppunten, parkeerstrategie en wegencategorisering. Het ontwerp regionaal mobiliteitsplan wordt begeleid door een ontwerp plan-MER, dat de milieueffecten van het mobiliteitsplan in beeld brengt.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN 

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 

        Juridische gronden

        -  Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - Het decreet op de basisbereikbaarheid van 3 april 2019.

        - Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage.

        Bijlagen

        Voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen (Routeplan 2030).

        Voorlopig ontwerp plan MER Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Antwerpen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers
        Onthouders: Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Eddy Van Der Taelen, François Addiers, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: de goedkeuring te hechten aan het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en ontwerp plan-MER van de Vervoerregio Antwerpen

        Art. 2: de gemeente vraagt aandacht voor volgende punten: 

         

        - het ontwerp regionaal mobiliteitsplan is sterk gericht naar Antwerpen. Alles werd bekeken in functie van een duurzamere bereikbaarheid van Antwerpen. Uit de verkeersanalyse van Boom blijkt echter dat Bomenaars zich vooral binnen Boom verplaatsen. Daarnaast verplaatsen ze zich naar de aanliggende vervoerregio en stad Mechelen. Daarnaast ook naar verder gelegen regio's en de stad Brussel. De link met Antwerpen is beperkt. Vandaar ook dat de maatregelen in het routeplan in het toekomstscenario RP2030  maar tot een beperkte vooruitgang op vlak van duurzame verplaatsingen zullen leiden (+3%).

        gemeente Boom vraagt om de doortrekking van de N171 zo snel mogelijk te realiseren zodat de N177 kan ontlast worden van het vrachtverkee

         - de gemeente is blij dat men tegen 2030 de treinfrequentie wil verhogen naar 4 treinen per uur richting Antwerpen. We blijven echter ook vragende partij om terug een treinverbinding Boom- Mechelen te hebben.

        - ook blijven we vragende partij om de waterbus door te trekken op de Rupel tot Boom 

        - de gemeente blijft vragende partij om de reisweg van lijn 182 te behouden. Deze lijn voorziet momenteel niet enkel de wijk bosstraat van regulier busvervoer, maar bedient ook PRC De Schorre, WZC Den Beuk en dienstencomplex   Brandpunt. Een afbouw naar vervoer op Maat voor de wijk bosstraat houdt ook in dat het PRC De schorre slechter wordt bediend met openbaar vervoer waardoor de modal shift niet kan gerealiseerd worden. 

         

        Art. 3: Dit besluit wordt overgemaakt aan de Vervoerregio Antwerpen.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • DIENST FINANCIËN - BEL 9 - BELASTINGREGLEMENT OP DE AFGIFTE VAN ADMINISTRATIEVE STUKKEN - AANSLAGJAAR 2024 - 2026 WIJZIGING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Voorgeschiedenis

        Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

         

        De gemeenteraad heeft in zitting van 28/03/2019 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 28/03/2019 en eindigend op 31/12/2019.

         

        De gemeenteraad heeft in zitting van 19/12/2019 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.

         

        De gemeenteraad heeft in zitting van 25/02/2021 het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/03/2021 en eindigend op 31/12/2026.

        Feiten en context

        Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

         

        Ingevolge het schrijven dd. 07/12/2023 van de FOD Binnenlande zaken aan de dienst burgerzaken meldt deze in haar e-mail van 14/12/2023 aan de dienst financien dat er vanaf 15/01/2024 geen identiteitsbewijzen voor vreemdelingen meer worden afgeleverd. Deze worden vervangen door elektronische kaarten.

         

        Het is dan ook noodzakelijk dat het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken in die zin wordt aangepast.

         

        Het college besliste in zitting van 08/01/2024 om het op 25/02/2021 gestemde belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken naar de gemeenteraad te zenden met voorstel dit reglement op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen aanvang nemend op 15/01/2024 en eindigend op 31/12/2026.

         

        Voorgestelde wijzigingen:

         

        Art.2: het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

         

        I. identiteitskaarten

         

        De punten a, b, c en d in het oude belastingreglement worden vervangen door onderstaande tekst:

         

        a) Elektronische identiteitskaarten afgeleverd voor Belgen van 12 jaar en ouder – normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        b) Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar– normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        c) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen – normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        d) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar – normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        e) opmaak van een administratief dossier voor de samenstelling van een nationaliteitsaanvraag: 30,00 EUR.

        Ingeval van een spoedprocedure wordt de basisbelasting van de bovengenoemde documenten in a, b, c en d  verhoogd met een bedrag van 20,00 EUR, bovenop de aanmaakkosten die aangerekend worden door de Federale Overheid of de aangestelde veiligheidsfirma voor deze documenten in spoedprocedure. 

         

        Het punt e in het oude belastingreglement wordt hernoemd naar punt f.

        Het punt f in het oude belastingreglement wordt hernoemd naar punt g.

         

        Oude tekst:

         

        Art.2: het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

         

        I. Identiteitskaarten

         

        a)    Elektronische identiteitskaarten en verblijfstitels afgeleverd aan personen van 12 jaar en ouder al dan niet met de Belgische nationaliteit – normale procedure

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

        b)    Elektronische identiteitskaarten afgeleverd ten behoeve van personen jonger dan 12 jaar met de Belgische nationaliteit Aflevering volgens de normale procedure

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend, zonder gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

        Voor aflevering van elektronisch identiteitskaarten volgens een gekozen spoedprocedure wordt de basisbelasting verhoogd met een bedrag van 20,00 EUR, alsmede de kosten aangerekend door de Federale Overheid of de aangestelde veiligheidsfirma volgens de gekozen spoedprocedure.

        c)    Identiteitsbewijs afgeleverd ten behoeve van personen jonger dan 12 jaar met een andere dan de Belgische nationaliteit:

        identiteitsbewijs (met foto): 2,00 EUR (origineel of duplicaat).

        d)   Opmaak van een administratief dossier voor de samenstelling van een nationaliteitsaanvraag: 30,00 EUR.

        e)   Attest immatriculatie 17,00 EUR.

        f)   Aanvraag voornaamswijziging: 50,00 EUR.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN

        Visum van toepassing: JA/NEEN

        Budgetsleutel: AC000000 -- overig beleid financiën -- FIN -- MJP001593 -- afgifte administratieve stukken -- € 90.000,00 -- € 90.000,00 -- 2024/7318999/01/0020/

        Dienst: FINANCIËLE DIENST

        Transactiekrediet: 90.000,00 EUR

        Beschikbaar krediet: 90.000,00 EUR

        Benodigd krediet: NVT

        Budgethouder: Dirk Cappaert

        ARK: 7318999 Andere belastingen op de afgifte van administratieve stukken

        Beleidsdomein: 01 Algemene financiering

        Beleidsveld: 0020 Fiscale aangelegenheden

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        -        wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht

        -        omzendbrief van 18 juli 2018

        -        Besluit van de Vlaamse Regering tot codificatie van de decreten betreffende het Vlaams Woonbeleid van 17 juli 2020

        -        Vlaamse Codex wonen van 2021 (inzonderheid boek 3 en artikel 3.2)

        -        Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021

        Tussenkomsten

        Naar aanleiding van wijziging in de wetgeving dient het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken gewijzigd te worden.

        Het college stelt de gemeenteraad voor om het lopende reglement vanaf 01/03/2021 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/03/2021 en eindigend op 31/12/2026.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers
        Tegenstanders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Jeanne Carron
        Onthouders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, François Addiers
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 onthoudingen
        Besluit

        Art.1: het op 25/02/2021 gestemde belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken vanaf 15/01/2024 op te heffen en een gewijzigd belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken te stemmen aanvang nemend op 15/01/2024 en eindigend op 31/12/2026. 

         

        De belasting is verschuldigd door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op hun verzoek of ambtshalve worden uitgereikt

        Art.2: het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

         

        I. Identiteitskaarten

         

        a) Elektronische identiteitskaarten afgeleverd voor Belgen van 12 jaar en ouder – normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        b) Elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar– normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        c) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen – normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 2,00 EUR gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

         

        d) Elektronische verblijfsdocumenten en verblijfstitels voor vreemdelingen onder de twaalf jaar – normale procedure:

        De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden aangerekend zonder gemeentebelasting.

        Voor het afleveren van een duplicaat wordt een bijkomende gemeentebelasting van 3,00 EUR aangerekend.

        Ingeval van een spoedprocedure wordt de basisbelasting van de bovengenoemde documenten in a, b, c en d  verhoogd met een bedrag van 20,00 EUR, bovenop de aanmaakkosten die aangerekend worden door de Federale Overheid of de aangestelde veiligheidsfirma voor deze documenten in spoedprocedure. 

         

        e) opmaak van een administratief dossier voor de samenstelling van een nationaliteitsaanvraag: 30,00 EUR.

         

         

        f)   attest immatriculatie 17,00 EUR


        g)   Aanvraag voornaamswijziging: €50


        De belasting wordt betaald bij de aanvraag / verzoek tot voornaamswijziging en is niet restitutioneerbaar.

        De belasting bedraagt slechts 10% van het bovenvermeld tarief voor transgenders en is gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam

        beschikken.

         

        II. op de afgifte van een rijbewijs:

        • Voor nationale rijbewijzen in bankkaartformaat :De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 5,00 EUR gemeentebelasting.
        • Voor internationale rijbewijzen: De aanmaakkosten zoals vastgesteld door de Federale Overheid worden verhoogd met 4,00 EUR gemeentebelasting.

         

        III. op de afgifte van reispassen:

         

        A. de aanvraag en afhaling van de reispassen gebeurt binnen de normale openingsuren van de bevoegde dienst en volgens de gewone procedure voor de aanmaak van paspoorten

        - personen van 0 tot 18 jaar: gratis afgifte

        - personen ouder dan 18 jaar: 9 EUR voor de afgifte van een nieuwe reispas, geldig gedurende vijf jaar

         

        B. de aanvraag en/of afhaling van de reispassen gebeurt niet binnen de normale openingsuren van de bevoegde dienst en/of volgens de spoedprocedure voor de aanmaak van paspoorten:

        - personen van 0 tot 18 jaar: gratis afgifte

        - personen ouder dan 18 jaar: 20,00 EUR voor de afgifte van een nieuwe reispas, geldig gedurende vijf jaar

         

        IV.afgifte van een ceremonieel trouwboekje is mogelijk tegen kostprijs

         

        V. op de afgifte van een boekje van wettelijke samenwoning: 20,00 EUR

         

        VI op de aanvraag van een conformiteitsattest

         

        Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld:

        • Voor een conformiteitattest voor een kamerwoning: met een basisbedrag van €90,00, verhoogd met €15,00 per kamer en een maximum van €1.775,00;
        • Voor een conformiteitattest voor een zelfstandige woning: €90,00

         

        Van deze retributie zijn vrijgesteld:

        • Woningen ingehuurd door een sociaal verhuurkantoor;
        • De afgifte van een conformiteitattest voor een kamerwoning afgeleverd overeenkomstig artikel 2, §3, laatste lid van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juli 2013 ; 


        Art.3: zijn vrijgesteld van de belasting:

         

        a)    de stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening of richtlijn kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden

         

        b)    de stukken welke aan behoeftige personen afgeleverd worden; de behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk

         

        c)     de machtigingen met betrekking tot activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente

         

        d)    de mededelingen van de politie aan verzekeringsmaatschappijen van inlichtingen betreffende het gevolg dat gegeven wordt betreffende verkeersongevallen op de openbare weg

         

        e)    geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de Lijn en op openbare autobusdiensten

         

        f)     stukken die worden afgeleverd aan eenieder die verklaart dat deze stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen het oog op een eventuele aanwerving

         

        g)    stukken nodig in verband met opvoedkundige activiteiten, verhuistoelage, bouw- en saneringspremies, bestaanszekerheid, sociaal telefoontarief en andere sociale maatregelen


        Art.4: de belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeenten onderworpen zijn.

        Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven, gevoegd bij de wet op de consulaire en kanselarijrechten.


        Art.5: deze gemeentebelasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het belastbaar administratief stuk en wordt eventueel vermeerderd met verzendingskosten.


        Art.6: wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd.


        Art.7: de vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgende de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30.05.2008 en haar aanpassingen. 


        Art.8: indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek, dan zal deze belastingverordening als definitief aanzien aan de hogere overheid worden toegezonden in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht.

      • DIENST FINANCIËN - DOTATIES POLITIEZONE RUPEL 2024

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Voorgeschiedenis

        Op 18 december 2023 werden deze goedgekeurd door de politieraad van de politiezone Rupel.

        Feiten en context
          2023 2024
        dotatie 2.223.900,00 2.001.510,00
        investeringssubsidie 238.275,00 238.275,00
        lening Brandpunt 83.833,72 88.406,34
        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - ontwerpbeslissing politieraad

        - begroting 2024 politiezone Rupel

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, Jeanne Carron
        Onthouders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, François Addiers
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel : Het college verzoekt de gemeenteraad goedkeuring te verlenen aan volgende dotaties voor de politiezone Rupel voor het dienstjaar 2024:
        Exploitatiedotatie: 2.001.510,00 EUR

        Terugbetaling doorgeeflening: 88.406,34 EUR

        Investeringsdotatie: 238.275,00 EUR

    • Bijkomende punten

      • EXTRA AGENDAPUNT TOEGEVOEGD DOOR BOOM EEN - LOCATIES KOMENDE VERKIEZINGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid
        Voorgeschiedenis

        In het verleden werden er volgende kieslocaties gebruikt :

        • OLVI Bassingstraat
        • Middenschool den Brandt
        • Bassischool Villa Kakelbont
        • Basisschool Krekeltje
        • PTS
        • Vlotter

        (Ook het feestpaleis werd al eens gebruikt)

        Feiten en context

        Zondag 09.06.2024 zijn 2 locaties niet beschikbaar nl.  OLVI in de Bassinstraat en het Krekeltje in de wijk Kruiskenslei.

        Zondag 13.10.2024 is één locatie niet beschikbaar nl. OLVI in de Bassinstraat.

        De keizers van OLVI Bassinstraat worden verwezen naar de middenschool en de kiezers van De wijk Kruiskenslei worden verwezen naar de gemeentemagazijnen in de KMO zone Krekelenberg.

         

        Er is geen rekening gehouden met de mobiliteit van AL onze kiezers.

        Onze gemeente is rijk aan een zeer divers kiespubliek :

        Zowel gepensioneerden, invaliden en eenoudergezinnen willen hun stem kunnen uitbrengen.

        Stemmen is een democratisch recht voor alle burgers en dient gefaciliteerd te worden.

        Het is onverantwoord om deze mensen onnodig over een gevaarlijke en lange  weg naar een kieslokaal  in een andere wijk te sturen.

        De brug over de spoorlijn is evenzeer niet, of moeilijk  toegankelijk met fiets, loophulp of buggy.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: Er zal voor elke verkiezing in 2024, in elke wijk een toegankelijk kieslokaal worden voorzien met voldoende kiescomputers om lange wachtrijen te voorkomen.

        Art.2: Er moet voldoende accommodatie  worden voorzien zodat ouderen of gehandicapten mensen kunnen zitten, wanneer dit nodig is, mocht er toch een lange wachtrij  ontstaan.

        Art.3: Voor de vervanging op 09.06.2024 van het Krekeltje, kan Boomkewies als kieslokaal worden ingericht. Dit is in de wijk zelf.

        Op 13.10.2024, voor de Provinciale-en gemeenteverkiezingen,  is er geen probleem in de Basisschool het Krekeltje en moeten de mensen niet via een zeer gevaarlijke weg op de KMO-zone worden doorgestuurd naar de gemeentemagazijnen op Noeveren.

        Art.4: Deze beslissing wordt overgemaakt ter uitvoering aan de diensten.

         

         

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Marleen De Ridder, raadsleden
        Afwezig: Fatiha Haouat, raadslid

De voorzitter sluit de zitting op 18/01/2024 om 20:50.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lize Van Dijck
algemeen directeur

Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad