De veiligheids- en preventieplannen zoals ze in 2022 zijn werden toegelicht. Er zijn 2 mogelijkheden ofwel kunnen we deze bestaande plannen gewoon verlengen ofwel voorzien we een wijziging. Aangezien de bestaande plannen al van 2020 zijn gaat de voorkeur uit naar een wijziging daar in Boom de werking ook mee evolueert aan de huidige situatie. Vandaar dat we ook een voorstel tot wijziging 2023 - 2024 voorstellen.
We gaan van 12 fenomenen naar 6 fenomenen, aangezien enkele fenomenen samen genomen worden. Het fenomeen auto- en gauwdiefstal wordt geschrapt aangezien we daar nog weinig mee doen. Dit omdat politie rond autodiefstal niet meer samen de actie wil doen. Gauwdiefstal wordt wel nog opgevolgd als het een probleem is, maar niet meer als apart thema. Cybercriminaliteit wordt opgenomen als apart fenomeen omdat cijfers laten zien dat dit probleem toeneemt.
Huidige plannen en voorstel tot nieuwe plannen, zie bijlage.
Vragen/opmerkingen:
- Bij overlast de secundaire scholen betrekken. Er wordt gevraagd of de straathoekwerker zich niet kan gaan voorstellen in de scholen, zodat de jongeren hem kennen.
- Meldingsapplicatie gaat in het 2de kwartaal weggetrokken worden bij onze dienst. De vraag wordt gesteld wie de dispatching dan wel gaat doen. Het nieuwe programma wordt kort uitgelegd, de dispatching gebeurt hierbij automatisch. Dit programma wordt al langer gebruikt binnen de gemeente door de dienst ict.
- Er wordt gevraagd naar meer vuilbakken aangezien er met het nieuwe vuilbakkenplan wel wat vuilbakken zijn weggenomen. Zwerfvuil op straat neemt toe.
- Er wordt gevraagd naar de stand van zaken vacature straathoekwerker en 2 gemeenschapswachten. Straathoekwerker wordt aangesteld door de dienst samenleven, er is iemand weerhouden die aan het bekijken is of die effectief wil opstarten. De procedure van de gemeenschapswachten is lopende, momenteel zijn er 2 kandidaten weerhouden die naar de volgende ronde zijn.
- Er wordt ook nog iets gevraagd over de camerabeelden.
De commissie neemt akte van het nieuwe voorstel en heeft enkele vragen ter verduidelijking/aanvulling.
An Pues licht toe.
Er wordt een overzicht gegeven van de gekende overlastplaatsen waar al op gewerkt wordt en ook van overlastplaatsen die gekend zijn en waar nog verder dient op gewerkt te worden. Hierbij wordt telkens een overzicht gegeven van de politionele cijfers en de meldingen van preventie. In het gebied Kruiskenslei werd ook een kwantitatieve en kwalitatieve bevraging gedaan, waarvan de resultaten zichtbaar zijn in de presentatie. Kort werd hierbij ook de verder plan van aanpak besproken.
Na de bespreking van de overlastplaatsen werd er ook een algemene plan van aanpak besproken ivm de aanpak overlastplaatsen. Eerst gaat de problematiek in kaart gebracht worden. Indien er een problematische situatie wordt vastgesteld zal er gekeken worden of er partners zijn waarmee we moeten samen zitten / samen werken. Daarna zullen we kijken naar een mogelijke probleemaanpak in kader van CEPTED.
Vragen / opmerkingen:
- Er wordt gevraagd of politie ook iets doet met de informele meldingen.
- De aanwezige raadsleden vragen om nogmaals bij politie te melden dat er effectief wel een probleem is. Er wordt aangegeven dat we politie niet kunnen aansturen, het is belangrijk om de burgers mee te geven om bij politie ook te melden aangezien er voor hen pas een probleem is als de cijfers dat probleem duidelijk maken. De cijfers die politie nu heeft geven geen problemen weer.
Ook al zijn er geen effectieve problemen vastgesteld, kunnen wij als preventiedienst wel inzetten op het subjectieve veiligheidsgevoel.
- Het WOT-team wordt ook aangehaald. Er wordt verwacht dat dit team wel zaken zal kunnen aanpakken.
De overlastplaatsen werden voorgesteld, bij sommige plaatsen is de overlast niet duidelijk vast te stellen. De aanwezige leden geven wel aan dat er op sommige plaatsen wel een probleem is en dat ze willen dat politie ook rekening houdt met informele meldingen. Er wordt duidelijk aangegeven dat we politie niet kunnen aansturen en dat het belangrijk is om burgers te stimuleren om ook hun melding bij politie te doen.
Marc Asselberg komt de stand van zaken ivm de ANPR camera toelichten. De timing trajectcontrole Nielsestraat wordt voorgesteld. Er zijn enkele wijzigingen ivm de vrachtwagensluis die worden toegelicht. Er is ondertussen ook al een site survey gedaan voor de Beukenlaan, Kerkhofstraat en Kapelstraat.
Vragen / opmerkingen:
- Wat met het verkeer naar de elektrowinkel en betoncentrale? Via de banaan of White List. Burgemeester geeft ook aan dat hij donderdag naar een overleg moet ivm de banaan waar Jan Jambon ook aanwezig is. Hij samen met collega burgemeester van Rumst gaan pleiten voor de noodzaak ervan.
- Er werd gekozen voor federale boetes, dit wil inderdaad zeggen dat het geen gasboetes zijn en dat het geld niet naar de gemeente komt. Doel is overtredingen en uit de resultaten blijkt ook wel dat het geld snel afneemt. Voordeel van federale boetes is dat zij internationaler te zinnen zijn en de wettelijkheid ervan is ook 100 % gegarandeerd.
- Het verplaatsen van de vrachtwagensluis gaat toch voorbij aan de startdoelstelling van het dossier, er gaat nog steeds wel wat vrachtverkeer door de Emile Vanderveldestraat rijden. Volgens burgemeester gaat het verkeer van de transportbedrijf in de industriezone wel het verschil maken.
- Er wordt ook gevraagd om zeker voldoende signalisatie te voorzien. Schepen Sanchez volgt dit op via wegen en verkeer en er zal ook een campagne opgestart worden in het bedrijvencentrum zelf.
De commissie neemt kennis van de stand van zaken ivm de ANPR camera.
De voorzitter sluit de zitting op 13/12/2022 om 22:17.
Namens Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer,
An Pues
secretaris
Abdel El-hajoutti
lid