Terug
Gepubliceerd op 24/04/2023

Notulen  OCMW-raad

do 16/03/2023 - 19:30 Raadszaal

De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
Sven Cools, schepen
Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 16/03/2023 om 19:30.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG VORIGE VERGADERING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Feiten en context

        De OCMW-raad, in zitting van 16 maart 2023.

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag OCMW-raad 16/2/2023

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 16 februari 2023 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Besluit

        Nihil.

      • DIENST SECRETARIAAT - VLOTTER - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE BIJZONDERE ALGEMENE VERGADERING.

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op de OCMW-raad van 21 februari  2019  werd schepen Inge De Ridder aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.

        Feiten en context

        Op 31 maart 2023 vindt er een bijzondere algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:

        1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur tot deelname van Vlotter cv aan Omni-job vzw

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - agenda + bijlagen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Hans Verreyt, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art.1:De OCMW-raad keurt agenda van de bijzondere algemene vergadering van Vlotter op 31 maart 2023 met volgende agendapunten goed:

        1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur tot deelname van Vlotter cv aan Omni-job vzw

        Art.2: de afgevaardigde m.n Inge De Ridder, schepen, te mandateren om op de  bijzondere algemene vergadering van VLOTTER op 31 maart 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van VLOTTER op 31 maart 2023.

         

         

         

      • ALGEMEEN BESTUUR - TOETREDING TOT IGEAN DIENSTVERLENING EN DE AANSTELLING VAN EEN VERTEGENWOORDIGER BIJ IGEAN DIENSTVERLENING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Overeenkomstig artikel 396 van het decreet lokaal bestuur en artikel 6 van de statuten kan een dienstverlenende vereniging naast 2 of meer gemeenten uitsluitend bestaan uit autonome gemeentebedrijven, OCMW’s en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden bepaald door het decreet, politiezones en hulpverleningszones. Artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten bepalen dat de toetreding afhankelijk is van een daartoe strekkende beslissing van het bevoegde orgaan op basis van een onderzoek, eventueel vergelijkend in de mate dat er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden. Alle toetredingen worden aanvaard door de algemene vergadering.

        Feiten en context

        IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging die geen algemene werkingskosten aanrekent. De deelnemers kiezen autonoom of zij voor de taken en opdrachten die aangeboden worden overeenkomstig de statutair bepaalde doelstellingen beroep doen op IGEAN dienstverlening. Enkel voor die taken en opdrachten waarvoor effectief beslist wordt om tot samenwerking over te gaan, worden de kosten aangerekend aan het betrokken bestuur volgens de gemaakte afspraken.

        Rekening houdend met de doelstellingen van IGEAN dienstverlening wordt een samenwerking als volgt gemotiveerd:

        1. Een doelmatig grondbeleid, door het verwerven, bouwrijp maken, en het ter beschikking stellen van onroerende goederen.
        2. Een huisvestingspolitiek door het verwerven, gezond maken, ontwerpen en bouwen van woningen en woonwijken in functie van de behoeften.
        3. De realisatie, exploitatie en uitbreiding van terreinen en zones voor nijverheids-, handels- en ambachtsbedrijven en land- en tuinbouwbedrijven door het verwerven, bouwrijp maken, uitrusten en ter beschikking stellen van onroerende goederen.
        4. De bevordering van de duurzame ontwikkeling aan de hand van projecten in het kader van het voeren van een ecologisch beleid.
        5. De ruimtelijke ordening, waaronder verkeer en mobiliteit, door studie van alle daarbij betrokken problemen, in het bijzonder door het opmaken van gemeentelijke-, gewest- en sectorplannen van ruimtelijke ordening, in samenwerking met de bestaande wettelijke organismen voor stedenbouw en ruimtelijke ordening, en door de uitvoering ervan. Aan de gemeenten, leden van de vereniging, geeft zij advies en verleent zij hulp over al de technische problemen, die verband houden met de ruimtelijke ordening, de aanleg en uitrusting van het gemeentelijke grondgebied.
        6. De bevordering van de gezondheid, hygiëne en het sociaal welzijn.
        7. Het verstrekken van diensten ter ondersteuning en begeleiding van de gemeentelijke dienstverlening.
        Deze doelen worden uitgebreid toegelicht in het document in bijlage (onderzoek belang toetreding IGEAN). 
         
        Raad van bestuur
         
        Overeenkomstig artikel 435 van het decreet lokaal bestuur en artikel 15 van de statuten wordt de vereniging bestuurd door een raad van bestuur waarvan het aantal leden vanaf 1 januari 2019 15 bedraagt, onverminderd de decretale overgangsbepalingen. Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem. Aan de niet-gemeentelijke deelnemers worden er geen mandaten toegekend. Het OCMW Boom heeft dus geen afgevaardigde in de raad van bestuur.

        Algemene vergadering

        Overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33 van de statuten is de algemene vergadering samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers. Ook het OCMW Boom kan op basis hiervan een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden, bij voorkeur voor de volledige legislatuur. Het mandaat dat aan deze vertegenwoordiger wordt gegeven, moet voor elke algemene vergadering worden herhaald.

        Verdere besluitvorming

        Nadat het daartoe bevoegde orgaan van het OCMW Boom beslist heeft om toe te treden tot IGEAN dienstverlening, zal deze toetreding voorgelegd worden aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN dienstverlening. Alle toetredingen worden immers aanvaard door de algemene vergadering.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Financiële weerslag

        De bedragen die moeten volstort worden voor de toetreding van het OCMW Boom worden bepaald door de algemene vergadering. De algemene vergadering bepaalt het aantal maatschappelijke aandelen die aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt het bedrag dat moet gestort worden.

        Naar analogie met het aantal aandelen en de bedragen die geplaatst werden door de andere deelnemers dan de gemeenten, zullen aan het OCMW Boom 5 aandelen worden uitgereikt, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal te volstorten bedrag van 62,50 euro.

        Adviezen en argumenten

        Afvaardiging Yani Brems:

        Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

        Afvaardiging Patrick Marnef:

        Met 4 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Plaatsvervanger Tibo Roekaerts:

        Met 12 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Bijlagen

        Statuten IGEAN dienstverlening

        Onderzoek belang toetreding IGEAN

        Afvaardiging Yani Brems
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tibo Roekaerts, Martha Somers, Ann De Smedt, Kris De Keninck, Pascale De Boeck, Jeroen Baert, Johan Van Limbergen, Eddy Van Der Taelen, Inge De Ridder, Francisco Sanchez, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Andy Janssens, Tom Dewandelaere, Abdel El-hajoutti, Carla Herremans, Anita Ceulemans
        Stemmen voor: 12
        Stemmen tegen: 4
        Onthoudingen: 1
        Resultaat:

        Afvaardiging Yani Brems:

        Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

        Plaatsvervanger Tibo Roekaerts
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tibo Roekaerts, Martha Somers, Ann De Smedt, Kris De Keninck, Pascale De Boeck, Jeroen Baert, Johan Van Limbergen, Eddy Van Der Taelen, Inge De Ridder, Francisco Sanchez, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Andy Janssens, Tom Dewandelaere, Abdel El-hajoutti, Carla Herremans, Anita Ceulemans
        Stemmen voor: 12
        Stemmen tegen: 3
        Onthoudingen: 2
        Resultaat:

        Met 12 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Afvaardiging Patrick Marnef
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tibo Roekaerts, Martha Somers, Ann De Smedt, Kris De Keninck, Pascale De Boeck, Jeroen Baert, Johan Van Limbergen, Eddy Van Der Taelen, Inge De Ridder, Francisco Sanchez, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Andy Janssens, Tom Dewandelaere, Abdel El-hajoutti, Carla Herremans, Anita Ceulemans
        Stemmen voor: 4
        Stemmen tegen: 10
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Met 4 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Art. 1 : Het OCMW Boom neemt kennis van resultaat van het onderzoek naar het belang om toe te treden tot IGEAN dienstverlening, rekening houdend met de taken en opdrachten van IGEAN dienstverlening.

        Art. 2 : Het OCMW Boom wenst toe te treden tot IGEAN dienstverlening en vraagt deze beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN dienstverlening.

        Art. 3 : De gecoördineerde statuten van IGEAN dienstverlening worden goedgekeurd.

        Art. 4 : Het OCMW Boom zal bij de toetreding een kapitaal van 62,50 euro volstorten, waarvoor ze 5 aandelen krijgt met elk een waarde van 12,50 euro.

        Art. 5 : Het OCMW Boom duidt Yani Brems aan om het OCMW Boom te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening. Als plaatsvervanger wordt Tibo Roeckaerts aangeduid.

         

         

         

         

        Art. 6 : Twee uittreksels van onderhavige beslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.

      • ALGEMEEN BESTUUR - TOETREDING TOT IGEAN MILIEU EN VEILIGHEID EN DE AANSTELLING VAN EEN VERTEGENWOORDIGER BIJ IGEAN MILIEU EN VEILIGHEID

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        De gemeente Boom doet beroep op de gemeenschappelijk dienst PBW van IGEAN. In het kader van de synergie tussen gemeente en OCMW Boom werd onderzocht of ook het OCMW hierop beroep kan doen. Hiervoor is het noodzakelijk om een beheersoverdracht te doen aan IGEAN milieu en veiligheid. 

        Feiten en context

        IGEAN milieu & veiligheid is een opdrachthoudende vereniging waarin enkel gewerkt wordt op basis van een beheersoverdracht. Er worden geen algemene werkingskosten aangerekend. De inhoud van deze beheersoverdracht moet bekeken worden in het licht van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid en meer bepaald in uitvoering van artikel 2 over de rechtsvorm en artikel 3 met de doelstellingen van IGEAN milieu & veiligheid. Het OCMW kan, net zoals de gemeente, beroep doen op de gemeenschappelijke dienst PBW van IGEAN. Om hierbij aan te sluiten moet een beheersoverdracht gebeuren van volgende zaken: arbeidsveiligheid algemeen, veiligheidscoördinatie en speelterreinen en speeltoestellen. Naar analogie met de gemeente wordt er geopteerd om geen beheersoverdracht te doen van vertrouwenspersoon. 

        Raad van bestuur
         
        Overeenkomstig artikel 435 van het decreet lokaal bestuur en artikel 15 van de statuten wordt de vereniging bestuurd door een raad van bestuur waarvan het aantal leden vanaf 1 januari 2019 15 bedraagt, onverminderd de decretale overgangsbepalingen. Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem. Aan de niet-gemeentelijke deelnemers worden er geen mandaten toegekend. Het OCMW Boom heeft dus geen afgevaardigde in de raad van bestuur.

        Algemene vergadering

        Overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33 van de statuten is de algemene vergadering samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers. Ook het OCMW Boom kan op basis hiervan een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden, bij voorkeur voor de volledige legislatuur. Het mandaat dat aan deze vertegenwoordiger wordt gegeven, moet voor elke algemene vergadering worden herhaald.

        Adviescomité

        Overeenkomstig artikel 443 van het decreet lokaal bestuur en artikel 28 van de statuten is er naast het adviescomité “milieu” een adviescomité “veiligheid”, dat bestaat uit 1 vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum 7 vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité. Voor zover het OCMW Boom gebruik maakt van de gemeenschappelijke dienst PBW, wordt er ook een lid voor het adviescomité “veiligheid” aangeduid.

        Verdere besluitvorming

        Nadat het daartoe bevoegde orgaan van het OCMW Boom beslist heeft om toe te treden tot IGEAN dienstverlening, zal deze toetreding voorgelegd worden aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN dienstverlening. Alle toetredingen worden immers aanvaard door de algemene vergadering.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Financiële weerslag

        De bedragen die moeten volstort worden voor de toetreding van het OCMW Boom worden bepaald door de algemene vergadering. De algemene vergadering bepaalt het aantal maatschappelijke aandelen die aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt het bedrag dat moet gestort worden.

        Naar analogie met het aantal aandelen en de bedragen die geplaatst werden door de andere deelnemers dan de gemeenten, zullen aan het OCMW Boom 5 aandelen worden uitgereikt, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal te volstorten bedrag van 62,50 euro.

        Adviezen en argumenten

        Afvaardiging Abdel El-Hajoutti:

        Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Afvaardiging Andy Janssens:

        Met 4 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Plaatvervanger Tom Dewandelaere:

        Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Bijlagen

        Onderzoek naar het belang om toe te treden tot IGEAN milieu en veiligheid

        Beheersoverdracht

        Statuten IGEAN milieu en veiligheid

        Afvaardiging Abdel El Hajoutti
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tom Dewandelaere, Tibo Roekaerts, Jeroen Baert, Andy Janssens, Pascale De Boeck, Fatiha Haouat, Martha Somers, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Kris De Keninck, Yani Brems, Francisco Sanchez, Eddy Van Der Taelen, Hans Verreyt, Anita Ceulemans, Abdel El-hajoutti, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Jeanne Carron
        Stemmen voor: 15
        Stemmen tegen: 4
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Plaatsvervanger Tom Dewandelaere
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tom Dewandelaere, Tibo Roekaerts, Jeroen Baert, Andy Janssens, Pascale De Boeck, Fatiha Haouat, Martha Somers, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Kris De Keninck, Yani Brems, Francisco Sanchez, Eddy Van Der Taelen, Hans Verreyt, Anita Ceulemans, Abdel El-hajoutti, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Jeanne Carron
        Stemmen voor: 13
        Stemmen tegen: 3
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Afvaardiging Andy Janssens
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tom Dewandelaere, Tibo Roekaerts, Jeroen Baert, Andy Janssens, Pascale De Boeck, Fatiha Haouat, Martha Somers, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Kris De Keninck, Yani Brems, Francisco Sanchez, Eddy Van Der Taelen, Hans Verreyt, Anita Ceulemans, Abdel El-hajoutti, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Jeanne Carron
        Stemmen voor: 4
        Stemmen tegen: 12
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Met 4 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Hans Verreyt, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

         

        Art. 1 : Het OCMW Boom neemt kennis van resultaat van het onderzoek naar het belang om toe te treden tot IGEAN milieu & veiligheid, rekening houdend met de taken en opdrachten van IGEAN milieu & veiligheid.

        Art. 2 : Het OCMW Boom wenst toe te treden tot IGEAN milieu & veiligheid en vraagt deze beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid.

        Art. 3 : Het OCMW Boom bevestigt de samenwerking met IGEAN milieu & veiligheid in een beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid zoals vermeld in bijlage bij dit besluit. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.

        Art. 4 : De gecoördineerde statuten van IGEAN milieu & veiligheid worden goedgekeurd.

        Art. 5 : Het OCMW Boom zal bij de toetreding een kapitaal van 62,50 euro volstorten, waarvoor ze 5 aandelen krijgt met elk een waarde van 12,50 euro.

        Art. 6 : Het OCMW Boom duidt Abdel El Hajoutti aan om het OCMW Boom te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid tot het einde van de huidige legislatuur. Als plaatsvervanger wordt Tom Dewandelaere aangeduid.

         

         

         

         

        Art. 7 : Twee uittreksels van onderhavige beslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.

    • Financiën

      • DIENST FINANCIEN - LOKAAL BESTUUR BOOM - AANPASSING MEERJARENPLAN 2020-2025 - VASTSTELLEN KREDIETEN 2023 OCMW

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Feiten en context

        Het meerjarenplan 2020-2025 kredieten OCMW BOOM wordt voorgelegd.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Meerjarenplan 2020-2025 - kredieten 2023 OCMW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen
        Onthouders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 4 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel : De OCMW raad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - wijziging 2021 en vaststellen kredieten 2023 OCMW goed.

    • Sociale zaken

      • SOCIALE DIENST - JAARVERSLAG WELZIJNSSCHAKEL

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In het verleden werd door de OCMW-raad een overeenkomst tussen OCMW Boom en Welzijnsschakel Boom goedgekeurd. Jaarlijks wordt er een overeengekomen bedrag van 2.000 euro betaald aan Welzijnsschakel Boom. Welzijnsschakel Boom dient elk jaar een verantwoordingsnota in te dienen. 

        Feiten en context

        Op 5 januari 2022 diende Welzijnsschakel het jaarverslag 2022 in. 

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        Het jaarverslag werd door Welzijnsschakel Boom toegelicht aan de commissie wonen en armoedebeleid van 2 februari 2023. 

        Bijlagen

        Jaarverslag 2022

        Besluit

        Art.1 : de OCMW-raad neemt kennis van het ingediende jaarverslag van Welzijnsschakel Boom. 

        Art.2 : de OCMW-raad keurt de uitbetaling van 2000 euro goed. 

      • SOCIALE DIENST - AANSLUITING BIJ KINA VOOR PROJECT FOOD FUTUUR

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Feiten en context

        Het aantal mensen dat noodgedwongen een beroep moeten doen op voedselhulp stijgt jaarlijks; en is nog sterker gestegen door de coronapandemie van de afgelopen jaren. Hiermee stijgt ook de nood aan voedselondersteuning, waar lokale besturen een antwoord op trachten te vinden.

        Daar tegenover staat dat er heel veel voedselverspilling is: ongeveer een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt in de EU gaat verloren. Om de vele tonnen eetbare voedseloverschotten maximaal te kunnen kanaliseren naar menselijke consumptie, is het nodig om ze op een efficiënte manier te verzamelen.

        Welzijnsvereniging KINA is daarom gestart met een eigen voedseldistributieplatform voor haar leden-OCMW’s: Food Futuur. Een voedseldistributieplatform zorgt voor de inzameling van voedseloverschotten op een voedselveilige manier en voor de verdeling ervan aan voedselhulp en sociale organisaties. Zij zorgen op hun beurt voor de verdeling ervan tot bij mensen in armoede.

        Deelname aan een voedseldistributieplatform kan voor een lokaal bestuur een concrete actie zijn in haar voedselstrategie of in haar actieplan tegen voedselverspilling. Daarnaast draagt een voedseldistributieplatform in belangrijke mate bij tot het realiseren van de gemeentelijke uitdagingen omtrent de SDG’s. Voedselverspilling tegengaan past perfect in het plaatje van duurzaamheid. Een distributieplatform biedt een antwoord op SDG 1 (geen armoede), SDG 2 (geen honger), SDG 3 (goede gezondheid en welzijn), SDG 8 (waardig werk en economische groei), SDG 11 (duurzame steden en gemeenschappen) en SDG 12 (verantwoorde consumptie en productie).

        Regionale voedseldistributieplatformen realiseren een positieve maatschappelijke en economische impact op diverse domeinen:

        • Milieu: Voedselverspilling is verantwoordelijk voor maar liefst 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Niet enkel het voedsel wordt verspild, maar ook de grondstoffen, arbeid en energie. Door voedseloverschotten te verdelen zorgt een voedseldistributieplatform voor minder verlies van CO2-uitstoot, minder land- en watergebruik.
        • Armoede: Jaarlijks worden tonnen eetbaar voedsel weggegooid en daar tegenover staat dat sociale organisaties een antwoord moeten kunnen bieden op de groeiende vraag naar voedsel van mensen in armoede. Het voedseldistributieplatform zal zorgen voor de distributie van voedsel aan OCMW's of sociale organisaties waar het OCMW mee samen werkt. Het platform draagt zo bij tot voedselondersteuning aan mensen in armoede.
        • Volksgezondheid: Het voedseldistributieplatform verdeelt in eerste instantie op verse groenten en fruit. Evenwichtige voeding wordt zo gestimuleerd, ook bij mensen in armoede.
        • Sociale tewerkstelling: het voedseldistributieplatform draagt bij aan de tewerkstelling van kansengroepen: een LDE-chauffeur wordt ingeschakeld voor de verdeling van het voedsel

        Momenteel participeren de lokale besturen van Wijnegem, Brasschaat, Borsbeek, Boechout, Edegem, Kontich, Mortsel en Stabroek reeds in Food Futuur, maar de doelstelling is om tegen 2025 uit te breiden naar de ganse KINA-regio. Dankzij de toekenning van enkele subsidies kunnen al heel wat belangrijke investeringen, personeels- en werkingskosten gefinancierd kunnen worden, maar het project kan echter niet volledig door subsidies gedekt worden. Vandaar dat er een beperkte jaarlijkse bijdrage van 3.500 euro gevraagd wordt per deelnemend bestuur (bij een deelname van 10 lokale besturen -tariefbepaling zitting Raad van Bestuur KINA d.d. 25/09/2019). Dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van augustus 2019 (gezondheidsindex basis=2013) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar. Jaarlijks zal een grondige evaluatie plaatsvinden m.b.t. de kosten en opbrengsten van het project, in het licht van het aantal deelnemende lokale besturen.

        In ruil voor deze jaarlijkse bijdrage kan het lokale bestuur mee zijn steentje bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling en zal het op regelmatige basis (één keer per week op één afleverpunt) een levering van kwalitatieve voedseloverschotten krijgen om zo tot bij mensen in armoede te kunnen brengen. Het lokaal bestuur kiest zelf het afleverpunt voor de overschotten. KINA heeft in dit kader de noodzakelijke investeringen gedaan (aankoop wagen, koelcel,…) en heeft een LDE- chauffeur in dienst genomen voor de ophaling en verdeling van de voedseloverschotten. KINA voorziet eveneens in de coördinatie en administratie van het project.

        Juridische gronden

         -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Financiële weerslag
        Dienstjaar: 2023 ARK: XXXXXXX
        Ramingnummer MJP : MJP001313  BELEIDSDOMEIN: XX
        Bedrag raming : 4.103,92 EUR BELEIDSVELD: XXXX
        Beschikbaar krediet : 20.000 EUR BELEIDSITEM: XX
           
        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEEN (*)   
           
        Visum financieel beheerder: NVT (*)  Datum : XX/XX/2023

        (*) schrappen wat niet past

        Adviezen en argumenten

        De financiële bijdrage voor de psychologe zal vanaf 2023 drastisch dalen omwille van het feit dat KINA erkend is binnen de conventie. Hierdoor is er financiële marge om bijkomende ondersteuning binnen KINA aan te kopen.

        Het project Food Futuur werd toegelicht op de commissie armoede van 2 maart 2023. 

        Bijlagen

        Presentatie voorstelling Food Futuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel : de OCMW-raad keurt de participatie aan het project ‘Food Futuur’ van KINA tegen een forfaitaire jaarlijkse bijdrage van 3.500 euro per deelnemend bestuur (dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van augustus 2019 (gezondheidsindex basis=2013) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar) goed. Dit bedrag wordt verrekend op MJP001313. Voor 2023 is het bedrag 4.103,92 EUR. 

      • DIENST SAMENLEVEN - SENIOREN - SAR - VEREENVOUDIGINGSVOORSTEL PUNTENVERDELING - SUBSIDIES SENIORENVERENIGINGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In 2002 werd het Subsidiereglement voor Boomse seniorenverenigingen, aangesloten bij de SAR, door de Gemeenteraad goedgekeurd. Het Subsidiereglement heeft als doelstelling om binnen de perken van de voorziene kredieten op de gemeentebegroting, subsidies te verlenen aan de seniorenverenigingen volgens de normen en waarden vastgelegd in dit reglement.

        In 2005 werd het Subsidiereglement gewijzigd naar een tweejaarlijks systeem, waardoor subsidieaanvragen gebeuren in de even jaartallen.  Het jaar daaropvolgend wordt hetzelfde bedrag toegekend, mits geen wijziging plaatsvond in het aantal aangesloten seniorenverenigingen of het voorziene begrotingskrediet. 

        Het voorziene begrotingskrediet wordt verdeeld volgens een vastgelegde Puntenverdeling.  Elke ingerichte activiteit van het voorbije werkingsjaar krijgt een aantal punten toegekend.  De geldelijke waarde van 1 punt wordt achteraf bepaald door deling van het begrotingskrediet door het totaal van het aan alle verenigingen samen toegekende aantal punten.

        Feiten en context

        De SAR wenst een vereenvoudiging uit te voeren aan de huidige Puntenverdeling, vermits het huidige invulformulier zeer tijdrovend is, zowel naar verenigingen als administratie toe.

        Op de Bestuursvergaderingen SAR dd 24 oktober ’22 en 09 januari ‘23, en de Algemene Vergaderingen SAR dd 21 november ’22 en 23 januari ’23, werd een ontwerp van vereenvoudigde Puntenverdeling ter bespreking en ter goedkeuring voorgelegd.  

        Vereenvoudigingsvoorstellen:

        - weglaten van aanwezigheidslijsten ivm privacywet (enkel deelnemersaantal)

        - weglaten van minimum aantal deelnemers per activiteit (verenigingen richten deze activiteit zowiezo in,  het werk dat erin wordt gestoken blijft hetzelfde, of dit voor weinig of veel deelnemers is)

        - geen minimum deelnemerstijd 

        - alle activiteiten, uitstappen en reizen worden samengenomen onder 1 punt met dezelfde voorwaarden (nu 5 verschillende punten, met 5 verschillende voorwaarden)

        Op 8 februari ’23 werd nog een digitale versie van de huidige Puntenverdeling, samen met het voorstel van nieuwe Puntenverdeling, doorgestuurd naar alle SAR-leden.  Opmerkingen op het nieuwe ontwerp konden doorgegeven worden tot 10 februari ’23.  Er kwamen geen opmerkingen binnen.

        Volgens het huidige Subsidiereglement kan de nieuwe Puntenverdeling ingaan vanaf kalenderjaar 2024 (werkingsjaar 2023), vermits het een tweejaarlijks systeem bevat, waarbij subsidieaanvragen dienen te gebeuren in de even jaartallen en betrekking hebben op het voorgaande werkingsjaar in het oneven jaartal. 

        Voor het kalenderjaar 2023 (werkingsjaar 2022) zal  hetzelfde ontvangen subsidiebedrag als in 2022 (werkingsjaar 2021) worden toegekend aan de seniorenverenigingen 

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Financiële weerslag
        Dienstjaar: 2023 ARK: 6493000
        Ramingnummer MJP 001197 BELEIDSDOMEIN: 07
        Bedrag raming : 4500 EUR BELEIDSVELD: 0959
        Beschikbaar krediet : 4500 EUR BELEIDSITEM: XX
           
        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*)   
           
        Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*)  Datum : XX/XX/2023

        (*) Schrappen wat niet past

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: In te stemmen met de wijzigingsvoorstellen aan de Puntenverdeling voor het toekennen van het op de gemeentebegroting voorziene subsidiekrediet aan de aangesloten seniorenverenigingen bij de SAR.  De nieuwe Puntenverdeling te laten ingaan vanaf kalenderjaar 2024 voor werkingsjaar 2023.

        Art.2: Voor werkingsjaar 2022 het huidige Subsidiereglement met tweejaarlijks systeem te volgen, en dus hetzelfde ontvangen subsidiebedrag als in 2022 (werkingsjaar 2021) toe te kennen aan de seniorenverenigingen in 2023 voor werkingsjaar 2022.

         

         

      • SOCIALE DIENST - VERDELING GRATIS HUISVUILZAKKEN VIA VOEDSELHULPORGANISATIES

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In het verleden gaf de vrijwilligersorganisatie twee maal per jaar een rol PMD zakken en één rol restafvalzakken aan de huishoudens tot vier gezinsleden. Alleenstaanden ontvingen een rol kleine restafvalzakken. De grote families met meer dan vier personen ontvingen twee rollen restafvalzakken.

        Deze dienstverlening is voor de vrijwilligersorganisatie niet meer haalbaar wegens een gebrek aan middelen.

        Het OCMW van Boom heeft geen reglement en geen registratie voor de verdeling van gratis huisvuilzakken. Bij een dringende vraag van klanten in nood worden af en toe echter huisvuilzakken meegegeven. Ook bij probleempanden worden huisvuilzakken verstrekt om de hygiëne te verbeteren.

        Feiten en context

        Klanten die afhankelijk zijn voedselhulp bevinden zich in dermate moeilijke omstandigheden dat er keuzes moeten worden gemaakt op vlak van prioritaire behoeften, zoals levensmiddelen. Andere producten, zoals huisvuilzakken, worden door de behoeftigen daarbij niet aanzien als prioritair of noodzakelijk. Huisvuilzakken worden, zonder gratis aanbod, in beste geval per stuk aangekocht. Daarbij kunnen we aannemen dat afval niet selectief wordt ingezameld. In slechtste geval ontdoet men zich niet reglementair van het afval.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Financiële weerslag

        De aankoopprijs van de huisvuilzakken komt, op basis van het huidig geregistreerd aantal gebruikers van de voedselbedelingshulp, op een totaal van 2.395€ excl. BTW

        Deze bedragen zullen niet specifiek zichtbaar zijn in de afrekening van IGEAN. De kostprijs van de zakken zullen automatisch mee worden opgenomen in de totale afrekening voor de aankoop van de zakken bij IGEAN.

         

         

        BRUIN (rest)

        BLAUW (PMD)

        GROEN (GFT)

        Alleenstaande (13)

        1 x 60 liter per 2 weken

        2 x 60 liter per 2 weken

        1 x GFT 30 liter per week

        2-3 gezinsleden (34)

        2 x 60 liter per 2 weken

        3 x 60 liter per 2 weken

        1 x GFT 50 liter per week

        4+ gezinsleden (27)

        3 x 60 liter per 2 weken

        4 x 60 liter per 2 weken

        2 x GFT 50 liter per week

         

        Aantal zakken per jaar per alleenstaande

        Aantal zakken per jaar per 2-3 gezinsleden

        Aantal zakken per jaar per 4+ gezinsleden

        BRUIN REST

        26 zakken of 3 rollen per jaar

        52 zakken of 6 rollen per jaar.

        78 zakken of 8 rollen per jaar

        BLAUW PMD

        52 zakken of 3 rollen per jaar

        78 zakken of 4 rollen per jaar

        104 zakken of 6 rollen per jaar

        GROEN GFT 30L

        52 zakken (klein) per jaar of 6 rollen  per jaar

         

         

        GROEN GFT 50L

         

        52 zakken (groot) per jaar of 6 rollen  per jaar

        104 zakken per jaar of 11 rollen per jaar

         

         

        Totaal aantal rollen per jaar

        Kostprijs per rol excl BTW

        Totale kostprijs per jaar excl BTW

        BRUIN REST

        (3*13)+(6*34)+(8*27)= 459

        1,3905€

        638,2395€

        BLAUW PMD

        (3*13)+(4*34)+(6*27)= 

        0,682€

        229,834€

        GROEN GFT 30L

        6*13= 78

        1,32€

        102,96€

        GROEN GFT 50L

        (6*34)+(11*27)= 501

        2,42€

        1.212,42€

        Totaal

         

         

        2.394,8735€


        Adviezen en argumenten

        Het aanbod om gratis huisvuilzakken te voorzien dient dus drie doelstelling:

        1. Ondersteunen van bezoekers die in aanmerking komen voor voedselhulp. Net zoals voedings- en hygiëne producten is een correcte omgang met afval een prioritaire behoefte.
        2. Sensibiliseren van bezoekers zodat afval selectief wordt ingezameld. Het is hierbij noodzakelijk dat de bezoekers ook de juiste informatie mee krijgen voor een correct gebruik van de verschillende afvalzakken (Rest, PMD + GFT (!))
        3. Vermijden van sluikstort of niet reglementair aanbieden van afval. We nemen aan dat het aankopen van (juiste) afvalzakken een lage prioriteit heeft bij behoeftigen. Indien geen afvalzakken (kunnen) worden aangekocht, kunnen we veronderstellen dat men zich op niet reglementaire wijze van het afval ontdoet. Bv sluikstorten in of aan de openbare afvalbakken of op de openbare weg. Een aanbod van gratis huisvuilzakken kan dit voorkomen mits sensibilisering en informatie over het correct gebruik van de afvalzakken.
        Tussenkomsten

        Hans Verreyt wil een amendement toevoegen: "in het reglement wordt 1 zak van 60 liter ook gelezen als twee zakken van 30 liter." 

        Dit amendement wordt unaniem goedgekeurd. 

        Bijlagen

        - reglement verdeling gratis huisvuilzakken

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1 : De RMW keurt de verdeling van huisvuilzakken voor voedselhulporganisaties goed. 

        Art. 2 : In het reglement wordt 1 zak van 60 liter ook gelezen als 2 zakken van 30 liter.

    • WZC

      • DIENST WZC - PRIJZEN AANBOD SENIORENRESTAURANT WZC DEN BEUK

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In het seniorenrestaurant kunnen Boomse senioren vanaf 65 jaar terecht voor een lekkere en gezonde maaltijd tegen een democratische prijs. Ook medewerkers en bezoekers kunnen van dit aanbod genieten.
        Omwille van COVID-maatregelen is het seniorenrestaurant geruime tijd gesloten geweest. Na heropening was tot op heden enkel het dagmenu te verkrijgen.

        Feiten en context

        Het digitale bestelsysteem dat in het verleden gebruikt werd om te maaltijden te bestellen, was niet langer beschikbaar waardoor bestellingen enkel 24u voorafgaand en telefonisch konden doorgegeven worden. Het beperkte aanbod en de rigide manier van bestellen maakt dat er beperkt gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid tot bestellen van een maaltijd in het seniorenrestaurant, zowel door medewerkers als door senioren.
        In de nieuwe aanbesteding van het keukenbeheer werd de mogelijkheid tot het uitbreiden van het aanbod in het seniorenrestaurant mee opgenomen. De firma Sodexo, die instaat voor het keukenbeheer, voorziet ook een aantal digitale tools waardoor bestellingen makkelijker en op kortere termijn (9u dezelfde dag) kunnen doorgegeven worden.

        Het VAB in zitting van datum 27/02/2023 stelt de Raad voor om het aangepaste aanbod en bijhorende prijzen voor het senioren restaurant goed te keuren.

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        Het nieuwe aanbod werd gebaseerd op het vorige aanbod, rekening houdend met de extra personeelsinzet die nodig is voor het bereiden van de maaltijden en de bediening in het restaurant.
        De prijzen van het aanbod in het seniorenrestaurant zijn al een aantal jaar niet aangepast. Een democratische prijs voor een maaltijd blijft het uitgangspunt. De nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de nieuwe maaltijdkost die Sodexo aan onze organisatie doorrekent, rekening houdend met de personeelsinzet voor bereiding en bediening.
        Voor het dagmenu worden dezelfde prijzen voorgesteld die Vlotter aanrekent voor de maaltijden aan huis. De warme maaltijden in het extra aanbod zijn iets hoger van prijs gezien deze extra gemaakt dienen te worden en dus een hogere personeelsinzet vragen.
        Medewerkers konden in het verleden een warme maaltijd verkrijgen aan een lagere prijs dan een externe bezoeker, we hebben dit principe aangehouden.

        Bijlagen

        Voorstel aanbod en prijzen seniorenrestaurant

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Hans Verreyt, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel: het aangepaste aanbod en bijhorende prijzen voor het seniorenrestaurant goed te keuren.

    • Facility

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - TECHNISCHE DIENST - C-LAAS NOODVERLICHTING WZC EN BRANDPUNT

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Feiten en context

        De noodverlichting in zowel WZC als Brandpunt is aan vervanging toe verschillende toestellen zijn einde levensduur of stuk, het betreft in totaal een 180 stuks in het WZC en een 220 stuks in Brandpunt.

        Deze toestellen zijn niet opgenomen in het onderhoudscontract welk in het verleden werd afgesloten met een externe dienstverlener.

        Er werd offerte gevraagd bij de fabrikant van de huidige toestellen.

        Zij stellen voor om over te stappen naar een C-LAAS (‘Circular Light as a Service’) ipv alle toestellen aan te kopen en te vervangen.

         

        Wat is C-LaaS?

        C-LaaS dat is de afkorting van ‘Circular Light as a Service’. U verzekert zich van een kwalitatieve verlichting voor een vastgelegde periode en u betaalt daarvoor een vooraf afgesproken vergoeding.

        De dienstverlener blijft gedurende deze periode verantwoordelijk voor het goed functioneren van de verlichting. Na afloop kunt u een verbintenis aangaan voor een volgende periode. Liever niet? Dan komen de verlichtingsarmaturen weer naar dienstverlener.


        Budgetraming ‘Licht als een Dienst”

        Deze budgetraming betreft de levering van Licht als een Dienst voor WZC Den Beuk in Boom, en dit voor een periode van 10 jaar.

        Het betreft de financiering (*), levering en plaatsing (**) en indienststelling van de noodverlichting.

         

        *Een definitieve financieringsaanvraag dient te worden voorgelegd en goedgekeurd door het kredietcomité van de financier.

        **De plaatsingskost betreft een raming dewelke nog gestaafd en aangepast dient te worden met een prijsopgave van een installateur, na bezoek van de site.

         

        Uitgangspunt hierbij is de 1 op 1 vervanging en refurbishing van de huidige armaturen met als resultaat een correct functionerende en goedgekeurde noodverlichtingsinstallatie gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst.

        INVENTARISATIE EN LICHTPLAN

        De studie van de noodverlichting is uitgevoerd op basis van:

        • Uw aangeleverde input en plannen
        • Onze inschatting mbt specifieke opdeling in types en aantallen – op basis van 180st WZC Den Beuk en 220st Complex Brandpunt – en de betreffende montageprincipes.

        In deze budgetraming is tevens het systeem ESM voor beheer van de noodverlichtingsinstallatie inbegrepen.

        Het beheersysteem voor noodverlichting laat toe:

        • Elk noodverlichtingsarmatuur een logische naam te geven
        • De testmomenten voor de autonomietesten per armatuur te plannen.

        Het systeem meldt elk defect aan de noodverlichting, opgedeeld in de volgende categorieën:

        • Lampfout: de led werkt niet meer
        • Elektronicafout: de elektronica van het toestel is defect
        • Batterijfout: de batterijen halen de vooropgestelde autonomie niet meer.

        Het ESM systeem houdt een logboek bij van alle testen, foutmeldingen en correcties overeenkomstig de norm EN50172.

        De indienststelling van dit beheerssysteem is inbegrepen in de aangeboden dienstverlening.

        DUURTIJD EN PRIJS VAN DE DIENSTVERLENING

        De dienstverlening wordt aangeboden voor een duurtijd van 10 jaar.

        De jaarlijkse vergoeding bedraagt 16.736,67 € excl. BTW, te betalen bij het begin van elk contractjaar.

        Dit bedrag is samengesteld als volgt:

        • 13.778,59 € voor de materialen, de installatie en de financiering ervan
        • 2.958,08 € voor het jaarlijks onderhoud

        UITVOERING VAN DE WERKEN

        De installatie van de producten voor verlichting wordt uitgevoerd door competente vaklieden van de dienstverlener of een door hem aangestelde onderaannemer.

        Bij de installatie worden alle wettelijk voorziene veiligheidsmaatregelen in acht genomen.

        Deze budgetraming gaat ervan uit dat de elektrische installatie waarop de verlichtingsarmaturen zullen worden aangesloten aan alle wettelijke normen voldoet. Indien zou blijken dat dit niet het geval is zullen eventuele aanpassingswerken apart verrekend worden.

        De bekabeling voor aansluiting van de verlichtingsarmaturen is niet inbegrepen in deze budgetraming, aangezien deze bekabeling vast met het gebouw verbonden is.

        Het leveren en plaatsen van kabels/materialen voor de aansluiting op het openbaar net van elektriciteit, aardingslus, telefoon en TV kabeldistributie is niet in deze budgetraming inbegrepen.

        ONDERHOUD

        In de aangeboden dienstverlening zijn de onderhoudswerkzaamheden nodig voor het in stand houden van een goed functionerende noodverlichtingsinstallatie gedurende 10 jaar inbegrepen.

        Dit omhelst de volgende preventieve onderhoudswerkzaamheden:

        • De dienstverlener zal de installatie aan een jaarlijkse inspectie onderwerpen. Hierbij wordt het goede functioneren van de noodverlichting alsook van het beheerssysteem geverifieerd. Van de inspectie wordt een rapport gemaakt dat ook melding maakt van de te nemen maatregelen. Deze maatregelen dienen binnen de 2 maanden na de inspectie te worden uitgevoerd, waarbij elke partij instaat voor zijn aandeel in de verantwoordelijkheid van de lichtinstallatie.
        • De dienstverlener zal tijdens de jaarlijkse inspectie het beheersysteem voor noodverlichting voorzien van de meest actuele versie van de betreffende software.
        • De dienstverlener zal de batterijen van de noodverlichtingsarmaturen preventief vervangen zodra de autonomie van het betreffende toestel beneden een vooraf vastgelegde drempelwaarde daalt.

        Voor het curatief onderhoud geldt de volgende regeling:

        • De dienstverlener zal voor elke probleemmelding ten laatste de 5de werkdag na de melding ter plaatse een interventie uitvoeren. Indien het probleem niet kan verholpen worden door omwisseling van één of meerdere armaturen zal de aanbieder alles in het werk stellen om zo snel mogelijk het probleem te verhelpen. Hij zal de klant nauwgezet over de voortgang informeren.

        OPLEIDING

        Na uitvoering van de werken zal de dienstverlener een as-built dossier ter beschikking stellen van de opdrachtgever. De dienstverlener voorziet een opleiding aan gekwalificeerd personeel van de gebruiker, die wij in onderling overleg vorm zullen geven. Deze opleiding dekt het gebruik van het systeem voor beheer van de noodverlichting ESM.

        CIRCULAIR

        Bestemming van de armaturen na verloop van de contractduur.

        De dienstverlener producten zijn ontworpen volgens de principes van EDOdesign.

        Dit betekent in de eerste plaats dat de dienstverlener producten zo weinig mogelijk energie verbruiken voor de generatie van de benodigde hoeveelheid licht, hetgeen wordt bereikt.

        • Door een gepaste keuze van de leds en drivers, gericht op minimaal energieverbruik
        • Door een optimaal thermisch ontwerp, waardoor zowel het energieverbruik als de lichtterugval tot een minimum worden herleid

        De producten zijn tevens ontworpen voor een lange levensduur.

        • Enerzijds dankzij de keuze van materialen en componenten die elk op zich ontworpen en geproduceerd zijn voor een lange levensduur
        • Anderzijds door een doorgedreven beheersing van de temperatuur in de producten hetgeen de levensduur van de elektronische componenten ten goede komt.

        Verder zijn de armaturen dusdanig ontworpen:

        • Dat componenten op eenvoudige wijze kunnen gedemonteerd en vervangen worden
        • Dat verschillende materiaalsoorten gemakkelijk van elkaar kunnen gescheiden worden met het oog op hergebruik of recyclage
        • Dat geen materialen worden gebruikt die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

         

        Na afloop van het contract van 10 jaar biedt de dienstverlener de volgende mogelijkheden:

        • Verlenging van het contract voor een bijkomende, nader te bepalen periode. Deze periode zal afhankelijk zijn van het aantal uren tijdens dewelke de armaturen hebben gefunctioneerd. Ook de jaarlijkse huurprijs zal op dat ogenblik te herbekijken zijn.
        • Aankoop van de armaturen door de klant.
        • Verwijdering van terugname van de armaturen door de dienstverlener.
          • De dienstverlener zal er dan in de eerste plaats naar streven de armaturen te refurbishen zodat ze geschikt zijn voor hergebruik.
          • Indien refurbishing niet mogelijk of wenselijk is zal de dienstverlener instaan voor een gecontroleerde ontmanteling en recyclage.
          • De kosten voor een eventuele verwijdering zijn ten laste van de klant. De klant kan ervoor opteren om hiervoor een prijs te laten maken in overleg met de dienstverlener op het einde van het contract of om de kosten voor demontage en transport (naar De dienstverlener) alvast te laten reserveren en verrekenen in de jaarlijkse fee. Als de klant de armaturen niet laat verwijderen, zullen we deze reservering laten vrijvallen / aan hem terugstorten.
        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        De offerte werd gevraagd aan de huidige fabrikant van de toestellen, zij kunnen de huidige toestellen gebruiken als basis van de vernieuwing.

        Het service contract heeft als voordeel dat een hoge investeringskost, zijnde het vervangen van de toestellen vermeden wordt en de vereenvoudigde opvolging/controle/vervanging van de toestellen.

        Bij het vernieuwen (bestaande toestellen vervangen raming +/- 100.000,-) dient er een onderhoudscontract afgesloten te worden of het inzet van eigen personeel om telkens ter plaatse een controle te doen. 

        Bijlagen

        Offerte

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De OCMW-raad beslist de werken toe te wijzen aan ETAP

      • FACILITAIRE DIENST - SLUITING STRIJKERIJ

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        De strijkerij werd op 18 december 2002 opgericht als "pilootproject inzake sociale economie, gericht op de tewerkstelling van laaggeschoolde werkzoekenden". Op 14 april 2004 werd door de RMW beslist om een aanvraag tot erkenning als dienstenonderneming in te dienen. Deze aanvraag werd goedgekeurd op 17 mei 2004. 

        Feiten en context

        De strijkerij draaide in 2020 een verlies van 106.935 euro en in 2021 40.756,11 euro (bedrag van 2021 is een onderschatting omdat het personeel hier niet correct stond ingeboekt). In 2022 bedroeg het verlies zelfs 156.316,31 euro. In het kader van de budgettaire oefening en het daaraan gekoppelde kerntakendebat, dient de vraag gesteld te worden of deze dienstverlening door het lokaal bestuur verder gezet moet worden. 

        Het sluiten van de strijkerij heeft een aantal gevolgen: 

        1) Personeelsmatig

        Er werken momenteel zes medewerkers op de strijkerij (1 VTE art. 60§7, 3,55 VTE contract onbepaalde duur). Hierbij wordt de ploegbaas niet ingecalculeerd die de strijkerij eveneens ondersteunt. De medewerkers van de strijkerij zullen intern binnen het lokaal bestuur een tewerkstelling aangeboden krijgen. 

        2) Huur strijkerij van GWR

        Op 9 januari 2023 vond een overleg plaats met GWR. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt, kost dit het lokaal bestuur een schadevergoeding van 25.000 euro. Indien het lokaal bestuur de strijkerij of één van de twee aanpalende lokalen blijft huren, blijft enkel de huurprijs hiervan te betalen en vervalt de schadevergoeding van 25.000 euro. 

        3) Sociale tewerkstelling

        De strijkerij is opgestart als initiatief in het kader van sociale economie. De voorbije drie jaren werden er jaarlijks 2 tot 3 personen tewerkgesteld (2020: 3, 2021 en 2022 telkens 2). Voor een tewerkstelling binnen de facilitaire dienst (poets, wasserij, strijkerij) wordt er door de coördinator tewerkstelling een gesprek ingepland met de ploegbazen van de facilitaire dienst. Samen wordt er dan gekeken naar de meest geschikte werkplek. Volgens de coördinator tewerkstelling kunnen de mensen die in de strijkerij tewerkgesteld worden ook aan de slag op andere diensten. 

        Aangezien het om het stopzetten van dienstverlening gaat, is het de OCMW-raad die de beslissing tot sluiten van de strijkerij moet nemen. De komende weken en maanden worden de vakbonden en alle andere betrokken partijen geconsulteerd.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        Toelichting commissie financiën 9 maart 2023. 

        Bijlagen

        Beslissing RMW opstart

        Beslissing RMW dienstencheques

        Beslissing RVA dienstencheques

        Budget 2020-2021

        Budget 2022

        Mail directeur GWR

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel : de OCMW-raad beslist de strijkerij vanaf 1 juli 2023 te sluiten. De komende weken en maanden worden de vakbonden en alle andere betrokken partijen geconsulteerd.

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, waarnemend voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Sven Cools, schepen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Heidi Verhoeven, Sigrid Van De Velde, raadsleden

De voorzitter sluit de zitting op 16/03/2023 om 20:26.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens OCMW-raad,

Lize Van Dijck
algemeen directeur

Johan Van Limbergen
waarnemend voorzitter