De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 16/03/2023 om 19:30.
De OCMW-raad, in zitting van 16 maart 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag OCMW-raad 16/2/2023
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 16 februari 2023 goed te keuren.
Nihil.
Op de OCMW-raad van 21 februari 2019 werd schepen Inge De Ridder aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Op 31 maart 2023 vindt er een bijzondere algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur tot deelname van Vlotter cv aan Omni-job vzw
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- agenda + bijlagen
Art.1:De OCMW-raad keurt agenda van de bijzondere algemene vergadering van Vlotter op 31 maart 2023 met volgende agendapunten goed:
1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur tot deelname van Vlotter cv aan Omni-job vzw
Art.2: de afgevaardigde m.n Inge De Ridder, schepen, te mandateren om op de bijzondere algemene vergadering van VLOTTER op 31 maart 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van VLOTTER op 31 maart 2023.
Overeenkomstig artikel 396 van het decreet lokaal bestuur en artikel 6 van de statuten kan een dienstverlenende vereniging naast 2 of meer gemeenten uitsluitend bestaan uit autonome gemeentebedrijven, OCMW’s en de publiekrechtelijke verenigingen ervan, andere samenwerkingsverbanden bepaald door het decreet, politiezones en hulpverleningszones. Artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten bepalen dat de toetreding afhankelijk is van een daartoe strekkende beslissing van het bevoegde orgaan op basis van een onderzoek, eventueel vergelijkend in de mate dat er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden. Alle toetredingen worden aanvaard door de algemene vergadering.
IGEAN dienstverlening is een dienstverlenende vereniging die geen algemene werkingskosten aanrekent. De deelnemers kiezen autonoom of zij voor de taken en opdrachten die aangeboden worden overeenkomstig de statutair bepaalde doelstellingen beroep doen op IGEAN dienstverlening. Enkel voor die taken en opdrachten waarvoor effectief beslist wordt om tot samenwerking over te gaan, worden de kosten aangerekend aan het betrokken bestuur volgens de gemaakte afspraken.
Rekening houdend met de doelstellingen van IGEAN dienstverlening wordt een samenwerking als volgt gemotiveerd:
Algemene vergadering
Overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33 van de statuten is de algemene vergadering samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers. Ook het OCMW Boom kan op basis hiervan een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden, bij voorkeur voor de volledige legislatuur. Het mandaat dat aan deze vertegenwoordiger wordt gegeven, moet voor elke algemene vergadering worden herhaald.
Verdere besluitvorming
Nadat het daartoe bevoegde orgaan van het OCMW Boom beslist heeft om toe te treden tot IGEAN dienstverlening, zal deze toetreding voorgelegd worden aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN dienstverlening. Alle toetredingen worden immers aanvaard door de algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
De bedragen die moeten volstort worden voor de toetreding van het OCMW Boom worden bepaald door de algemene vergadering. De algemene vergadering bepaalt het aantal maatschappelijke aandelen die aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt het bedrag dat moet gestort worden.
Naar analogie met het aantal aandelen en de bedragen die geplaatst werden door de andere deelnemers dan de gemeenten, zullen aan het OCMW Boom 5 aandelen worden uitgereikt, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal te volstorten bedrag van 62,50 euro.
Afvaardiging Yani Brems:
Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Afvaardiging Patrick Marnef:
Met 4 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Plaatsvervanger Tibo Roekaerts:
Met 12 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Statuten IGEAN dienstverlening
Onderzoek belang toetreding IGEAN
Afvaardiging Yani Brems:
Met 12 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 12 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 4 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Art. 1 : Het OCMW Boom neemt kennis van resultaat van het onderzoek naar het belang om toe te treden tot IGEAN dienstverlening, rekening houdend met de taken en opdrachten van IGEAN dienstverlening.
Art. 2 : Het OCMW Boom wenst toe te treden tot IGEAN dienstverlening en vraagt deze beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN dienstverlening.
Art. 3 : De gecoördineerde statuten van IGEAN dienstverlening worden goedgekeurd.
Art. 4 : Het OCMW Boom zal bij de toetreding een kapitaal van 62,50 euro volstorten, waarvoor ze 5 aandelen krijgt met elk een waarde van 12,50 euro.
Art. 5 : Het OCMW Boom duidt Yani Brems aan om het OCMW Boom te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening. Als plaatsvervanger wordt Tibo Roeckaerts aangeduid.
Art. 6 : Twee uittreksels van onderhavige beslissing zullen aan IGEAN dienstverlening worden bezorgd.
De gemeente Boom doet beroep op de gemeenschappelijk dienst PBW van IGEAN. In het kader van de synergie tussen gemeente en OCMW Boom werd onderzocht of ook het OCMW hierop beroep kan doen. Hiervoor is het noodzakelijk om een beheersoverdracht te doen aan IGEAN milieu en veiligheid.
IGEAN milieu & veiligheid is een opdrachthoudende vereniging waarin enkel gewerkt wordt op basis van een beheersoverdracht. Er worden geen algemene werkingskosten aangerekend. De inhoud van deze beheersoverdracht moet bekeken worden in het licht van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid en meer bepaald in uitvoering van artikel 2 over de rechtsvorm en artikel 3 met de doelstellingen van IGEAN milieu & veiligheid. Het OCMW kan, net zoals de gemeente, beroep doen op de gemeenschappelijke dienst PBW van IGEAN. Om hierbij aan te sluiten moet een beheersoverdracht gebeuren van volgende zaken: arbeidsveiligheid algemeen, veiligheidscoördinatie en speelterreinen en speeltoestellen. Naar analogie met de gemeente wordt er geopteerd om geen beheersoverdracht te doen van vertrouwenspersoon.
Algemene vergadering
Overeenkomstig artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33 van de statuten is de algemene vergadering samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers. Ook het OCMW Boom kan op basis hiervan een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden, bij voorkeur voor de volledige legislatuur. Het mandaat dat aan deze vertegenwoordiger wordt gegeven, moet voor elke algemene vergadering worden herhaald.
Adviescomité
Overeenkomstig artikel 443 van het decreet lokaal bestuur en artikel 28 van de statuten is er naast het adviescomité “milieu” een adviescomité “veiligheid”, dat bestaat uit 1 vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum 7 vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité. Voor zover het OCMW Boom gebruik maakt van de gemeenschappelijke dienst PBW, wordt er ook een lid voor het adviescomité “veiligheid” aangeduid.
Verdere besluitvorming
Nadat het daartoe bevoegde orgaan van het OCMW Boom beslist heeft om toe te treden tot IGEAN dienstverlening, zal deze toetreding voorgelegd worden aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN dienstverlening. Alle toetredingen worden immers aanvaard door de algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
De bedragen die moeten volstort worden voor de toetreding van het OCMW Boom worden bepaald door de algemene vergadering. De algemene vergadering bepaalt het aantal maatschappelijke aandelen die aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt het bedrag dat moet gestort worden.
Naar analogie met het aantal aandelen en de bedragen die geplaatst werden door de andere deelnemers dan de gemeenten, zullen aan het OCMW Boom 5 aandelen worden uitgereikt, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal te volstorten bedrag van 62,50 euro.
Afvaardiging Abdel El-Hajoutti:
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Afvaardiging Andy Janssens:
Met 4 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Plaatvervanger Tom Dewandelaere:
Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Onderzoek naar het belang om toe te treden tot IGEAN milieu en veiligheid
Beheersoverdracht
Statuten IGEAN milieu en veiligheid
Met 15 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 4 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Art. 1 : Het OCMW Boom neemt kennis van resultaat van het onderzoek naar het belang om toe te treden tot IGEAN milieu & veiligheid, rekening houdend met de taken en opdrachten van IGEAN milieu & veiligheid.
Art. 2 : Het OCMW Boom wenst toe te treden tot IGEAN milieu & veiligheid en vraagt deze beslissing voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid.
Art. 3 : Het OCMW Boom bevestigt de samenwerking met IGEAN milieu & veiligheid in een beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid zoals vermeld in bijlage bij dit besluit. Deze bijlage maakt integraal deel uit van dit besluit.
Art. 4 : De gecoördineerde statuten van IGEAN milieu & veiligheid worden goedgekeurd.
Art. 5 : Het OCMW Boom zal bij de toetreding een kapitaal van 62,50 euro volstorten, waarvoor ze 5 aandelen krijgt met elk een waarde van 12,50 euro.
Art. 6 : Het OCMW Boom duidt Abdel El Hajoutti aan om het OCMW Boom te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid tot het einde van de huidige legislatuur. Als plaatsvervanger wordt Tom Dewandelaere aangeduid.
Art. 7 : Twee uittreksels van onderhavige beslissing zullen aan IGEAN milieu & veiligheid worden bezorgd.
Het meerjarenplan 2020-2025 kredieten OCMW BOOM wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Meerjarenplan 2020-2025 - kredieten 2023 OCMW.
Enig artikel : De OCMW raad keurt de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - wijziging 2021 en vaststellen kredieten 2023 OCMW goed.
In het verleden werd door de OCMW-raad een overeenkomst tussen OCMW Boom en Welzijnsschakel Boom goedgekeurd. Jaarlijks wordt er een overeengekomen bedrag van 2.000 euro betaald aan Welzijnsschakel Boom. Welzijnsschakel Boom dient elk jaar een verantwoordingsnota in te dienen.
Op 5 januari 2022 diende Welzijnsschakel het jaarverslag 2022 in.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Het jaarverslag werd door Welzijnsschakel Boom toegelicht aan de commissie wonen en armoedebeleid van 2 februari 2023.
Jaarverslag 2022
Art.1 : de OCMW-raad neemt kennis van het ingediende jaarverslag van Welzijnsschakel Boom.
Art.2 : de OCMW-raad keurt de uitbetaling van 2000 euro goed.
Het aantal mensen dat noodgedwongen een beroep moeten doen op voedselhulp stijgt jaarlijks; en is nog sterker gestegen door de coronapandemie van de afgelopen jaren. Hiermee stijgt ook de nood aan voedselondersteuning, waar lokale besturen een antwoord op trachten te vinden.
Daar tegenover staat dat er heel veel voedselverspilling is: ongeveer een derde van al het voedsel dat geproduceerd wordt in de EU gaat verloren. Om de vele tonnen eetbare voedseloverschotten maximaal te kunnen kanaliseren naar menselijke consumptie, is het nodig om ze op een efficiënte manier te verzamelen.
Welzijnsvereniging KINA is daarom gestart met een eigen voedseldistributieplatform voor haar leden-OCMW’s: Food Futuur. Een voedseldistributieplatform zorgt voor de inzameling van voedseloverschotten op een voedselveilige manier en voor de verdeling ervan aan voedselhulp en sociale organisaties. Zij zorgen op hun beurt voor de verdeling ervan tot bij mensen in armoede.
Deelname aan een voedseldistributieplatform kan voor een lokaal bestuur een concrete actie zijn in haar voedselstrategie of in haar actieplan tegen voedselverspilling. Daarnaast draagt een voedseldistributieplatform in belangrijke mate bij tot het realiseren van de gemeentelijke uitdagingen omtrent de SDG’s. Voedselverspilling tegengaan past perfect in het plaatje van duurzaamheid. Een distributieplatform biedt een antwoord op SDG 1 (geen armoede), SDG 2 (geen honger), SDG 3 (goede gezondheid en welzijn), SDG 8 (waardig werk en economische groei), SDG 11 (duurzame steden en gemeenschappen) en SDG 12 (verantwoorde consumptie en productie).
Regionale voedseldistributieplatformen realiseren een positieve maatschappelijke en economische impact op diverse domeinen:
Momenteel participeren de lokale besturen van Wijnegem, Brasschaat, Borsbeek, Boechout, Edegem, Kontich, Mortsel en Stabroek reeds in Food Futuur, maar de doelstelling is om tegen 2025 uit te breiden naar de ganse KINA-regio. Dankzij de toekenning van enkele subsidies kunnen al heel wat belangrijke investeringen, personeels- en werkingskosten gefinancierd kunnen worden, maar het project kan echter niet volledig door subsidies gedekt worden. Vandaar dat er een beperkte jaarlijkse bijdrage van 3.500 euro gevraagd wordt per deelnemend bestuur (bij een deelname van 10 lokale besturen -tariefbepaling zitting Raad van Bestuur KINA d.d. 25/09/2019). Dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van augustus 2019 (gezondheidsindex basis=2013) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar. Jaarlijks zal een grondige evaluatie plaatsvinden m.b.t. de kosten en opbrengsten van het project, in het licht van het aantal deelnemende lokale besturen.
In ruil voor deze jaarlijkse bijdrage kan het lokale bestuur mee zijn steentje bijdragen aan de strijd tegen voedselverspilling en zal het op regelmatige basis (één keer per week op één afleverpunt) een levering van kwalitatieve voedseloverschotten krijgen om zo tot bij mensen in armoede te kunnen brengen. Het lokaal bestuur kiest zelf het afleverpunt voor de overschotten. KINA heeft in dit kader de noodzakelijke investeringen gedaan (aankoop wagen, koelcel,…) en heeft een LDE- chauffeur in dienst genomen voor de ophaling en verdeling van de voedseloverschotten. KINA voorziet eveneens in de coördinatie en administratie van het project.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
| Dienstjaar: 2023 | ARK: XXXXXXX |
| Ramingnummer MJP : MJP001313 | BELEIDSDOMEIN: XX |
| Bedrag raming : 4.103,92 EUR | BELEIDSVELD: XXXX |
| Beschikbaar krediet : 20.000 EUR | BELEIDSITEM: XX |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: NVT (*) | Datum : XX/XX/2023 |
(*) schrappen wat niet past
De financiële bijdrage voor de psychologe zal vanaf 2023 drastisch dalen omwille van het feit dat KINA erkend is binnen de conventie. Hierdoor is er financiële marge om bijkomende ondersteuning binnen KINA aan te kopen.
Het project Food Futuur werd toegelicht op de commissie armoede van 2 maart 2023.
Presentatie voorstelling Food Futuur
Enig artikel : de OCMW-raad keurt de participatie aan het project ‘Food Futuur’ van KINA tegen een forfaitaire jaarlijkse bijdrage van 3.500 euro per deelnemend bestuur (dit tarief wordt jaarlijks geïndexeerd door middel van een vergelijking van het indexcijfer van augustus 2019 (gezondheidsindex basis=2013) met het indexcijfer van december van het voorgaande jaar) goed. Dit bedrag wordt verrekend op MJP001313. Voor 2023 is het bedrag 4.103,92 EUR.
In 2002 werd het Subsidiereglement voor Boomse seniorenverenigingen, aangesloten bij de SAR, door de Gemeenteraad goedgekeurd. Het Subsidiereglement heeft als doelstelling om binnen de perken van de voorziene kredieten op de gemeentebegroting, subsidies te verlenen aan de seniorenverenigingen volgens de normen en waarden vastgelegd in dit reglement.
In 2005 werd het Subsidiereglement gewijzigd naar een tweejaarlijks systeem, waardoor subsidieaanvragen gebeuren in de even jaartallen. Het jaar daaropvolgend wordt hetzelfde bedrag toegekend, mits geen wijziging plaatsvond in het aantal aangesloten seniorenverenigingen of het voorziene begrotingskrediet.
Het voorziene begrotingskrediet wordt verdeeld volgens een vastgelegde Puntenverdeling. Elke ingerichte activiteit van het voorbije werkingsjaar krijgt een aantal punten toegekend. De geldelijke waarde van 1 punt wordt achteraf bepaald door deling van het begrotingskrediet door het totaal van het aan alle verenigingen samen toegekende aantal punten.
De SAR wenst een vereenvoudiging uit te voeren aan de huidige Puntenverdeling, vermits het huidige invulformulier zeer tijdrovend is, zowel naar verenigingen als administratie toe.
Op de Bestuursvergaderingen SAR dd 24 oktober ’22 en 09 januari ‘23, en de Algemene Vergaderingen SAR dd 21 november ’22 en 23 januari ’23, werd een ontwerp van vereenvoudigde Puntenverdeling ter bespreking en ter goedkeuring voorgelegd.
Vereenvoudigingsvoorstellen:
- weglaten van aanwezigheidslijsten ivm privacywet (enkel deelnemersaantal)
- weglaten van minimum aantal deelnemers per activiteit (verenigingen richten deze activiteit zowiezo in, het werk dat erin wordt gestoken blijft hetzelfde, of dit voor weinig of veel deelnemers is)
- geen minimum deelnemerstijd
- alle activiteiten, uitstappen en reizen worden samengenomen onder 1 punt met dezelfde voorwaarden (nu 5 verschillende punten, met 5 verschillende voorwaarden)
Op 8 februari ’23 werd nog een digitale versie van de huidige Puntenverdeling, samen met het voorstel van nieuwe Puntenverdeling, doorgestuurd naar alle SAR-leden. Opmerkingen op het nieuwe ontwerp konden doorgegeven worden tot 10 februari ’23. Er kwamen geen opmerkingen binnen.
Volgens het huidige Subsidiereglement kan de nieuwe Puntenverdeling ingaan vanaf kalenderjaar 2024 (werkingsjaar 2023), vermits het een tweejaarlijks systeem bevat, waarbij subsidieaanvragen dienen te gebeuren in de even jaartallen en betrekking hebben op het voorgaande werkingsjaar in het oneven jaartal.
Voor het kalenderjaar 2023 (werkingsjaar 2022) zal hetzelfde ontvangen subsidiebedrag als in 2022 (werkingsjaar 2021) worden toegekend aan de seniorenverenigingen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6493000 |
| Ramingnummer MJP 001197 | BELEIDSDOMEIN: 07 |
| Bedrag raming : 4500 EUR | BELEIDSVELD: 0959 |
| Beschikbaar krediet : 4500 EUR | BELEIDSITEM: XX |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : XX/XX/2023 |
(*) Schrappen wat niet past
Art.1: In te stemmen met de wijzigingsvoorstellen aan de Puntenverdeling voor het toekennen van het op de gemeentebegroting voorziene subsidiekrediet aan de aangesloten seniorenverenigingen bij de SAR. De nieuwe Puntenverdeling te laten ingaan vanaf kalenderjaar 2024 voor werkingsjaar 2023.
Art.2: Voor werkingsjaar 2022 het huidige Subsidiereglement met tweejaarlijks systeem te volgen, en dus hetzelfde ontvangen subsidiebedrag als in 2022 (werkingsjaar 2021) toe te kennen aan de seniorenverenigingen in 2023 voor werkingsjaar 2022.
In het verleden gaf de vrijwilligersorganisatie twee maal per jaar een rol PMD zakken en één rol restafvalzakken aan de huishoudens tot vier gezinsleden. Alleenstaanden ontvingen een rol kleine restafvalzakken. De grote families met meer dan vier personen ontvingen twee rollen restafvalzakken.
Deze dienstverlening is voor de vrijwilligersorganisatie niet meer haalbaar wegens een gebrek aan middelen.
Het OCMW van Boom heeft geen reglement en geen registratie voor de verdeling van gratis huisvuilzakken. Bij een dringende vraag van klanten in nood worden af en toe echter huisvuilzakken meegegeven. Ook bij probleempanden worden huisvuilzakken verstrekt om de hygiëne te verbeteren.
Klanten die afhankelijk zijn voedselhulp bevinden zich in dermate moeilijke omstandigheden dat er keuzes moeten worden gemaakt op vlak van prioritaire behoeften, zoals levensmiddelen. Andere producten, zoals huisvuilzakken, worden door de behoeftigen daarbij niet aanzien als prioritair of noodzakelijk. Huisvuilzakken worden, zonder gratis aanbod, in beste geval per stuk aangekocht. Daarbij kunnen we aannemen dat afval niet selectief wordt ingezameld. In slechtste geval ontdoet men zich niet reglementair van het afval.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
De aankoopprijs van de huisvuilzakken komt, op basis van het huidig geregistreerd aantal gebruikers van de voedselbedelingshulp, op een totaal van 2.395€ excl. BTW
Deze bedragen zullen niet specifiek zichtbaar zijn in de afrekening van IGEAN. De kostprijs van de zakken zullen automatisch mee worden opgenomen in de totale afrekening voor de aankoop van de zakken bij IGEAN.
|
|
BRUIN (rest) |
BLAUW (PMD) |
GROEN (GFT) |
| Alleenstaande (13) |
1 x 60 liter per 2 weken |
2 x 60 liter per 2 weken |
1 x GFT 30 liter per week |
| 2-3 gezinsleden (34) |
2 x 60 liter per 2 weken |
3 x 60 liter per 2 weken |
1 x GFT 50 liter per week |
| 4+ gezinsleden (27) |
3 x 60 liter per 2 weken |
4 x 60 liter per 2 weken |
2 x GFT 50 liter per week |
|
|
Aantal zakken per jaar per alleenstaande |
Aantal zakken per jaar per 2-3 gezinsleden |
Aantal zakken per jaar per 4+ gezinsleden |
| BRUIN REST |
26 zakken of 3 rollen per jaar |
52 zakken of 6 rollen per jaar. |
78 zakken of 8 rollen per jaar |
| BLAUW PMD |
52 zakken of 3 rollen per jaar |
78 zakken of 4 rollen per jaar |
104 zakken of 6 rollen per jaar |
| GROEN GFT 30L |
52 zakken (klein) per jaar of 6 rollen per jaar |
|
|
| GROEN GFT 50L |
|
52 zakken (groot) per jaar of 6 rollen per jaar |
104 zakken per jaar of 11 rollen per jaar |
|
|
Totaal aantal rollen per jaar |
Kostprijs per rol excl BTW |
Totale kostprijs per jaar excl BTW |
| BRUIN REST |
(3*13)+(6*34)+(8*27)= 459 |
1,3905€ |
638,2395€ |
| BLAUW PMD |
(3*13)+(4*34)+(6*27)= |
0,682€ |
229,834€ |
| GROEN GFT 30L |
6*13= 78 |
1,32€ |
102,96€ |
| GROEN GFT 50L |
(6*34)+(11*27)= 501 |
2,42€ |
1.212,42€ |
| Totaal |
|
|
2.394,8735€ |
Het aanbod om gratis huisvuilzakken te voorzien dient dus drie doelstelling:
Hans Verreyt wil een amendement toevoegen: "in het reglement wordt 1 zak van 60 liter ook gelezen als twee zakken van 30 liter."
Dit amendement wordt unaniem goedgekeurd.
- reglement verdeling gratis huisvuilzakken
Art. 1 : De RMW keurt de verdeling van huisvuilzakken voor voedselhulporganisaties goed.
Art. 2 : In het reglement wordt 1 zak van 60 liter ook gelezen als 2 zakken van 30 liter.
In het seniorenrestaurant kunnen Boomse senioren vanaf 65 jaar terecht voor een lekkere en gezonde maaltijd tegen een democratische prijs. Ook medewerkers en bezoekers kunnen van dit aanbod genieten.
Omwille van COVID-maatregelen is het seniorenrestaurant geruime tijd gesloten geweest. Na heropening was tot op heden enkel het dagmenu te verkrijgen.
Het digitale bestelsysteem dat in het verleden gebruikt werd om te maaltijden te bestellen, was niet langer beschikbaar waardoor bestellingen enkel 24u voorafgaand en telefonisch konden doorgegeven worden. Het beperkte aanbod en de rigide manier van bestellen maakt dat er beperkt gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid tot bestellen van een maaltijd in het seniorenrestaurant, zowel door medewerkers als door senioren.
In de nieuwe aanbesteding van het keukenbeheer werd de mogelijkheid tot het uitbreiden van het aanbod in het seniorenrestaurant mee opgenomen. De firma Sodexo, die instaat voor het keukenbeheer, voorziet ook een aantal digitale tools waardoor bestellingen makkelijker en op kortere termijn (9u dezelfde dag) kunnen doorgegeven worden.
Het VAB in zitting van datum 27/02/2023 stelt de Raad voor om het aangepaste aanbod en bijhorende prijzen voor het senioren restaurant goed te keuren.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Het nieuwe aanbod werd gebaseerd op het vorige aanbod, rekening houdend met de extra personeelsinzet die nodig is voor het bereiden van de maaltijden en de bediening in het restaurant.
De prijzen van het aanbod in het seniorenrestaurant zijn al een aantal jaar niet aangepast. Een democratische prijs voor een maaltijd blijft het uitgangspunt. De nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de nieuwe maaltijdkost die Sodexo aan onze organisatie doorrekent, rekening houdend met de personeelsinzet voor bereiding en bediening.
Voor het dagmenu worden dezelfde prijzen voorgesteld die Vlotter aanrekent voor de maaltijden aan huis. De warme maaltijden in het extra aanbod zijn iets hoger van prijs gezien deze extra gemaakt dienen te worden en dus een hogere personeelsinzet vragen.
Medewerkers konden in het verleden een warme maaltijd verkrijgen aan een lagere prijs dan een externe bezoeker, we hebben dit principe aangehouden.
Voorstel aanbod en prijzen seniorenrestaurant
Enig artikel: het aangepaste aanbod en bijhorende prijzen voor het seniorenrestaurant goed te keuren.
De noodverlichting in zowel WZC als Brandpunt is aan vervanging toe verschillende toestellen zijn einde levensduur of stuk, het betreft in totaal een 180 stuks in het WZC en een 220 stuks in Brandpunt.
Deze toestellen zijn niet opgenomen in het onderhoudscontract welk in het verleden werd afgesloten met een externe dienstverlener.
Er werd offerte gevraagd bij de fabrikant van de huidige toestellen.
Zij stellen voor om over te stappen naar een C-LAAS (‘Circular Light as a Service’) ipv alle toestellen aan te kopen en te vervangen.
Wat is C-LaaS?
C-LaaS dat is de afkorting van ‘Circular Light as a Service’. U verzekert zich van een kwalitatieve verlichting voor een vastgelegde periode en u betaalt daarvoor een vooraf afgesproken vergoeding.
De dienstverlener blijft gedurende deze periode verantwoordelijk voor het goed functioneren van de verlichting. Na afloop kunt u een verbintenis aangaan voor een volgende periode. Liever niet? Dan komen de verlichtingsarmaturen weer naar dienstverlener.
Budgetraming ‘Licht als een Dienst”
Deze budgetraming betreft de levering van Licht als een Dienst voor WZC Den Beuk in Boom, en dit voor een periode van 10 jaar.
Het betreft de financiering (*), levering en plaatsing (**) en indienststelling van de noodverlichting.
*Een definitieve financieringsaanvraag dient te worden voorgelegd en goedgekeurd door het kredietcomité van de financier.
**De plaatsingskost betreft een raming dewelke nog gestaafd en aangepast dient te worden met een prijsopgave van een installateur, na bezoek van de site.
Uitgangspunt hierbij is de 1 op 1 vervanging en refurbishing van de huidige armaturen met als resultaat een correct functionerende en goedgekeurde noodverlichtingsinstallatie gedurende de volledige looptijd van de overeenkomst.
INVENTARISATIE EN LICHTPLAN
De studie van de noodverlichting is uitgevoerd op basis van:
In deze budgetraming is tevens het systeem ESM voor beheer van de noodverlichtingsinstallatie inbegrepen.
Het beheersysteem voor noodverlichting laat toe:
Het systeem meldt elk defect aan de noodverlichting, opgedeeld in de volgende categorieën:
Het ESM systeem houdt een logboek bij van alle testen, foutmeldingen en correcties overeenkomstig de norm EN50172.
De indienststelling van dit beheerssysteem is inbegrepen in de aangeboden dienstverlening.
DUURTIJD EN PRIJS VAN DE DIENSTVERLENING
De dienstverlening wordt aangeboden voor een duurtijd van 10 jaar.
De jaarlijkse vergoeding bedraagt 16.736,67 € excl. BTW, te betalen bij het begin van elk contractjaar.
Dit bedrag is samengesteld als volgt:
UITVOERING VAN DE WERKEN
De installatie van de producten voor verlichting wordt uitgevoerd door competente vaklieden van de dienstverlener of een door hem aangestelde onderaannemer.
Bij de installatie worden alle wettelijk voorziene veiligheidsmaatregelen in acht genomen.
Deze budgetraming gaat ervan uit dat de elektrische installatie waarop de verlichtingsarmaturen zullen worden aangesloten aan alle wettelijke normen voldoet. Indien zou blijken dat dit niet het geval is zullen eventuele aanpassingswerken apart verrekend worden.
De bekabeling voor aansluiting van de verlichtingsarmaturen is niet inbegrepen in deze budgetraming, aangezien deze bekabeling vast met het gebouw verbonden is.
Het leveren en plaatsen van kabels/materialen voor de aansluiting op het openbaar net van elektriciteit, aardingslus, telefoon en TV kabeldistributie is niet in deze budgetraming inbegrepen.
ONDERHOUD
In de aangeboden dienstverlening zijn de onderhoudswerkzaamheden nodig voor het in stand houden van een goed functionerende noodverlichtingsinstallatie gedurende 10 jaar inbegrepen.
Dit omhelst de volgende preventieve onderhoudswerkzaamheden:
Voor het curatief onderhoud geldt de volgende regeling:
OPLEIDING
Na uitvoering van de werken zal de dienstverlener een as-built dossier ter beschikking stellen van de opdrachtgever. De dienstverlener voorziet een opleiding aan gekwalificeerd personeel van de gebruiker, die wij in onderling overleg vorm zullen geven. Deze opleiding dekt het gebruik van het systeem voor beheer van de noodverlichting ESM.
CIRCULAIR
Bestemming van de armaturen na verloop van de contractduur.
De dienstverlener producten zijn ontworpen volgens de principes van EDOdesign.
Dit betekent in de eerste plaats dat de dienstverlener producten zo weinig mogelijk energie verbruiken voor de generatie van de benodigde hoeveelheid licht, hetgeen wordt bereikt.
De producten zijn tevens ontworpen voor een lange levensduur.
Verder zijn de armaturen dusdanig ontworpen:
Na afloop van het contract van 10 jaar biedt de dienstverlener de volgende mogelijkheden:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
De offerte werd gevraagd aan de huidige fabrikant van de toestellen, zij kunnen de huidige toestellen gebruiken als basis van de vernieuwing.
Het service contract heeft als voordeel dat een hoge investeringskost, zijnde het vervangen van de toestellen vermeden wordt en de vereenvoudigde opvolging/controle/vervanging van de toestellen.
Bij het vernieuwen (bestaande toestellen vervangen raming +/- 100.000,-) dient er een onderhoudscontract afgesloten te worden of het inzet van eigen personeel om telkens ter plaatse een controle te doen.
Offerte
Enig artikel: De OCMW-raad beslist de werken toe te wijzen aan ETAP
De strijkerij werd op 18 december 2002 opgericht als "pilootproject inzake sociale economie, gericht op de tewerkstelling van laaggeschoolde werkzoekenden". Op 14 april 2004 werd door de RMW beslist om een aanvraag tot erkenning als dienstenonderneming in te dienen. Deze aanvraag werd goedgekeurd op 17 mei 2004.
De strijkerij draaide in 2020 een verlies van 106.935 euro en in 2021 40.756,11 euro (bedrag van 2021 is een onderschatting omdat het personeel hier niet correct stond ingeboekt). In 2022 bedroeg het verlies zelfs 156.316,31 euro. In het kader van de budgettaire oefening en het daaraan gekoppelde kerntakendebat, dient de vraag gesteld te worden of deze dienstverlening door het lokaal bestuur verder gezet moet worden.
Het sluiten van de strijkerij heeft een aantal gevolgen:
1) Personeelsmatig
Er werken momenteel zes medewerkers op de strijkerij (1 VTE art. 60§7, 3,55 VTE contract onbepaalde duur). Hierbij wordt de ploegbaas niet ingecalculeerd die de strijkerij eveneens ondersteunt. De medewerkers van de strijkerij zullen intern binnen het lokaal bestuur een tewerkstelling aangeboden krijgen.
2) Huur strijkerij van GWR
Op 9 januari 2023 vond een overleg plaats met GWR. Indien het contract vroegtijdig beëindigd wordt, kost dit het lokaal bestuur een schadevergoeding van 25.000 euro. Indien het lokaal bestuur de strijkerij of één van de twee aanpalende lokalen blijft huren, blijft enkel de huurprijs hiervan te betalen en vervalt de schadevergoeding van 25.000 euro.
3) Sociale tewerkstelling
De strijkerij is opgestart als initiatief in het kader van sociale economie. De voorbije drie jaren werden er jaarlijks 2 tot 3 personen tewerkgesteld (2020: 3, 2021 en 2022 telkens 2). Voor een tewerkstelling binnen de facilitaire dienst (poets, wasserij, strijkerij) wordt er door de coördinator tewerkstelling een gesprek ingepland met de ploegbazen van de facilitaire dienst. Samen wordt er dan gekeken naar de meest geschikte werkplek. Volgens de coördinator tewerkstelling kunnen de mensen die in de strijkerij tewerkgesteld worden ook aan de slag op andere diensten.
Aangezien het om het stopzetten van dienstverlening gaat, is het de OCMW-raad die de beslissing tot sluiten van de strijkerij moet nemen. De komende weken en maanden worden de vakbonden en alle andere betrokken partijen geconsulteerd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Toelichting commissie financiën 9 maart 2023.
Beslissing RMW opstart
Beslissing RMW dienstencheques
Beslissing RVA dienstencheques
Budget 2020-2021
Budget 2022
Mail directeur GWR
Enig artikel : de OCMW-raad beslist de strijkerij vanaf 1 juli 2023 te sluiten. De komende weken en maanden worden de vakbonden en alle andere betrokken partijen geconsulteerd.
De voorzitter sluit de zitting op 16/03/2023 om 20:26.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
waarnemend voorzitter