De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 30/05/2023 om 19:34.
De gemeenteraad, in zitting van 30 mei 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20 april 2023 goed te keuren.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Yani Brems raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
Dhr. Tibo Roekaerts, werd gekozen als haar plaatsvervanger.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 35 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8.06.2022 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16.03.2023 wordt ingestemd met de toetreding tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro per deelnemer.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft beslist om de jaarvergadering van 22.06.2023 om 18.30 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten van IGEAN dienstverlening
- Uitnodiging
- Bijhorende stukken
Art.1:de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die plaatsvindt op 22 juni 2023 goed:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.
Art.2:De afgevaardigde Yani Brems, raadslid (of bij belet haar vervanger Tibo Roekaerts, raadslid) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 22 juni 2023(of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 22 juni 2022.
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd dhr. Abdel El Hajoutti raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van IGEAN M&V.
Dhr. Tom Dewandelaere, schepen ,werd gekozen als zijn plaatsvervanger.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Jaarverslag en jaarrekening
Artikel 36 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat de jaarvergadering elk jaar in de loop van het tweede kwartaal verplicht bijeenkomt. Op deze vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor.
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan het jaarverslag 2022 evenals aan de jaarrekening 2022. De jaarvergadering verleent kwijting aan de leden van de raad van bestuur en de revisor.
Benoemen leden adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
De heer Karel Van Elshocht werd als schepen van leefmilieu in de gemeente Kontich vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans en maakt in die functie deel uit van het adviescomité milieu.
De heer Karel Van Elshocht werd als lid van het adviescomité veiligheid voor de gemeente Kontich, het OCMW Kontich en het AGB Kontich eveneens vervangen door mevrouw Sophie Baeckelmans.
Mevrouw Brigitte Vermeulen-Goris wordt door het WoonZorgNetwerk Edegem voorgedragen als lid van het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Aanvaarden toetreding WoonZorgNetwerk Edegem en OCMW Boom
Met het besluit van de raad van bestuur van het WoonZorgNetwerk Edegem van 8.06.2022 en met het besluit van de raad van het OCMW Boom van 16.03.2023 wordt ingestemd met de toetreding tot IGEAN milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door de deelnemers. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan het WoonZorgNetwerk Edegem én aan het OCMW Boom 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro per deelnemer.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
De raad van bestuur van 26.04.2023 heeft beslist om de jaarvergadering van 22.06.2023 om 18.30 uur te organiseren in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Benoemen van leden adviescomités
6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Agenda
- bijhorende stukken
Art.1: de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die plaatsvindt op 22 juni 2023 met volgende agenda goed:
1. Goedkeuren van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuren van het verslag van de revisor over het boekjaar 2022
3. Goedkeuren van de jaarrekening 2022
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en aan de revisor over het boekjaar 2022
5. Benoemen van leden adviescomités
6. Toetreding aanvaarden van WoonZorgNetwerk Edegem en van OCMW Boom.
Art.2: de afgevaardigde Abdel El Hajoutti, raadslid (of bij belet zijn vervanger Tom Dewandelaere, schepen) te mandateren om op de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 22 juni 2023 (of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 22 juni 2023.
In de raadszitting van 28 maart 2019 werd dhr. Francisco Sanchez aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene en buitengewone vergadering van ISVAG,
schepen Tom Dewandelaere is aangeduid als zijn vervanger.
Op 1 juni 2023 vindt er een algemene vergadering plaats van Isvag met volgende agenda:
CBS 8/5/2023
COM FIN 16/5/2023
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
1. Notulen buitengewone algemene vergadering 20 oktober 2023
2. Uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad Puurs Sint Amands dd 30/01/2023
3. Financieel jaarverslag van de Raad van bestuur aan de Algemene vergadering
4. Jaarrekening 2022
5. Overzicht presentiegelden 2022
6. Gecoördineerde tekst van de statuten Isvag
Art.1: de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG plaatsvindt op 1 juni 2023 met volgende agendapunten goed:
Art.2: de afgevaardigde van de gemeente, Schepen Francisco Sanchez (of bij belet zijn plaatsvervanger, schepen Tom Dewandelaere) te mandateren om op de algemene vergadering van Isvag van 1 juni 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG op 1 juni 2023 .
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Francisco Sanchez, schepen aangeduid als afgevaardigde voor Pontes.
Tom Dewandelaere werd aangeduid als zijn vervanger.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een gewone algemene vergadering op 15 juni 2023. Het betreft een gewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeente Boom is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
Uitnodiging en agenda gewone algemene vergadering PONTES
Ontwerp van jaarrekening
Ontwerp van jaarverslag
Ontwerp van remuneratieverslag
Verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris
Art.1:De gemeenteraad keurt de agenda met de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES goed . Deze agenda ziet er als volgt uit:
1. Algemene vergadering: verslag 15 december 2022 – goedkeuring
2. Raad van bestuur: wijziging samenstelling - goedkeuring
3. Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2022 - goedkeuring
4. Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2022 - aktename
5. Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2022 - goedkeuring
6. Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris - goedkeuring
7. Varia en rondvraag
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Francisco Sanchez of zijn vervanger dhr. Tom Dewandelaere, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 15 juni 2023 worden opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Sinds 25 mei 2018 wordt het gebruik van camera's door politiediensten niet langer via de camerawet van 21 maart 2007 geregeld. De wet op het politieambt (WPA) legt het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten. Wanneer politiediensten in real time toegang hebben tot camera’s die ze niet zelf hebben geplaatst, en indien de toegang de opname van de beelden bij de politiediensten zelf inhoudt, is de wet op het politieambt ook van toepassing.
De gemeente BOOM wenst ANPR-infrastructuur op haar grondgebied te plaatsen met het oog op trajectcontroles en toegangscontroles op doorgaand verkeer hoger dan 3m40, lading inbegrepen.
De data van deze camera’s zal bij PZ RUPEL worden opgenomen en verwerkt, waardoor de politiezone, naar aanleiding van bovenstaande wetswijzigingen, significante inspanningen geleverd heeft om de gemeente te ondersteunen in de evolutie naar een wettelijk en proportioneel concept m.b.t. de aanwezige camera-infrastructuur. Dit zowel als verantwoordelijke van de verwerking als afnemer ten voordele van haar wettelijke opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie. De huidige camera-infrastructuur wordt bijgevolg geplaatst volgens het legaal kader van de WPA. De gemeente BOOM wenst, met verwijzing naar de wegverkeerswet van 16 maart 1968, trajectcontroles in beide richtingen in te richten op de Nielsestraat (N148), waar de maximaal toegelaten snelheid 50 km/h bedraagt. Op de N148 (enerzijds t.h.v. Vrijheidstraat 10 en anderzijds aan de overzijde t.h.v. kruispunt incl. Broekweg excl. Emile Vanderveldestraat) wenst men een toegangscontrole in beide richtingen met hoogtemeting. Het is ook de bedoeling om geseinde voertuigen te kunnen verbaliseren en/of te onderscheppen.
Artikel 25/4 van de WPA bepaalt dat een politiedienst camera's kan gebruiken op niet-besloten plaatsen op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt en mits een voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.
De toestemmingsaanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten. De aanvraag houdt rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft,
de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
Met dit besluit hernieuwt de korpschef van de politiezone RUPEL zijn vraag tot principiële toestemming aan de gemeenteraad om de ANPR-camera’s, die nog moeten worden geplaatst op haar grondgebied, zichtbaar te kunnen gebruiken. Door gebruik te maken van een ANPR-systeem wil de PZ Rupel enerzijds bijdragen aan de verkeersveiligheid door de verkeershandhaving efficiënter en effectiever mogelijk maken in combinatie met innovatieve technologie. Het gaat hier om het concept van trajectcontroles om snelheidsinbreuken vast te stellen en het concept van toegangscontroles, d.w.z. hoogtemetingen om voertuigen, lading inbegrepen, groter dan 3m40 te weren uit de dorpskernen. PZ RUPEL wil de ANPR-technologie ook gebruiken ter preventie en bestrijding van criminaliteit en ter ondersteuning van haar wettelijke opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie. De nummerplaat kan worden getoetst aan verschillende wettelijk voorziene informatiebestanden (vb. gestolen, onverzekerde of niet gekeurde voertuigen). Op te sporen voertuigen kunnen zo in realtime worden gesignaleerd zodat de politie direct kan reageren. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. De verzamelde data en beelden kunnen benut worden voor opsporingsdoeleinden.
Conform de nieuwe wettelijke bepalingen legt de korpschef aan de gemeenteraad volgende stukken voor:
Hierbij wordt verduidelijkt dat korpschef PZ Rupel, HCP Peter Muyshondt, optreedt als verwerkingsverantwoordelijke, doch slechts voor het gedeelte waar PZ Rupel de persoonsgegevens ontvangt en verder verwerkt in lijn met haar wettelijke opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie. De gemeente Boom is zelf ook verwerkingsverantwoordelijke, specifiek voor wat betreft het aandeel van de frontoffice-installatie. Hiermee wordt bedoeld de informatieveiligheid om de keten van gegevensverwerkingen die voortvloeien uit de ANPR-sites tot aan het hoofdcommissariaat aan te leveren ofwel het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen om de rechten en vrijheden van de betrokkene te beschermen (hierbij inbegrepen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging).
Volledigheidshalve wordt eveneens verwezen naar het protocol van instemming voor de bepaling van de plaatsing en de gebruiksomstandigheden van vaste automatisch werkende toestellen in afwezigheid van een bevoegd persoon, zoals bedoeld in artikel 62, zevende lid, wegverkeerswet van 16 maart 1968 en haar uitvoeringsbesluiten, tussen de bestuurlijke, de gerechtelijke en de politionele overheden, teneinde een geïntegreerd beleid te realiseren op het gebied van de opsporing, de vaststelling en de vervolging van de hogergenoemde verkeersovertredingen.
De korpschef van de politiezone RUPEL wenst een principiële toestemming te bekomen van de gemeenteraad BOOM voor het gebruik de ANPR-camera’s die nog moeten worden geplaatst op het grondgebied van de gemeente, op basis van de nieuwe cameraregelgeving die in voege is sinds 25 mei 2018. In de aanvraag wordt het type camera, de locaties en de doeleinden waarvoor de camera’s zijn geïnstalleerd, nader gepreciseerd. De toestemmingsaanvraag bevat zoals wettelijk omschreven een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (DPIA).
De aanvraag is specifiek gericht op het gebruik dat PZ RUPEL effectief zal toepassen en preciseert de maatregelen naar gegevensbescherming en informatieveiligheid.
De doelstellingen van de bestuurlijke overheid zijn drieledig: enerzijds inzetten op de handhaving van het doorgaand verkeer met een trajectcontrole in de Nielsestraat (N148) in beide richtingen (maximale toegelaten snelheid 50 km/h), een toegangscontrole voor voertuigen hoger dan 3m40, lading inbegrepen, door middel van een hoogtemeting op de N148 (enerzijds t.h.v. Vrijheidstraat 10 en anderzijds aan de overzijde t.h.v. kruispunt incl. Broekweg excl. Emile Vanderveldestraat) in beide richtingen en ten slotte het politioneel gebruik van ANPR. Volledigheidshalve moet worden vermeld dat de klassieke camerabeelden van de ANPR-sites, naar interoperabiliteit voor de eindgebruiker, ook beschikbaar moeten zijn voor de politiediensten via gemotiveerde aanvraag bij de servicedesk van Proximus nv gedurende minimum één maand.
Er wordt maximaal voorzien dat voldoende garanties worden ingebouwd om de privacy te garanderen. De inzet draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar verhoogt de pakkans van daders en verbetert de daadkracht op heterdaad. Dergelijke finaliteit bereiken door alleen maar verhoogd preventief en repressief toezicht te houden op het terrein,
is materieel veel zwaarder en heeft waarschijnlijk minder gewenste resultaten. Door het verhogen van de pakkans kunnen misdrijven ook worden voorkomen. Gerichte opsporingen dragen ten slotte bij aan een betere bewijsvoering.
Om die redenen wordt de gemeenteraad verzocht een positief advies te geven over de betrokken niet-besloten plaatsen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51µ
- Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
- Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het
vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;
- Wet 5 augustus 1992 op het Politieambt, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, en latere wijzigingen;
- Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
- Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
- Decreet Lokaal Bestuur met ingang van 1 januari 2019;
- Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 tot vaststelling van de wijze waarop het gebruik van vaste en tijdelijk vaste camera’s door de politiediensten wordt aangegeven.
Regelgeving bevoegdheid:
Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone;
Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten camera’s te laten gebruiken overeenkomstig
art. 25/3. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.
Art.1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de PZ RUPEL met het oog op het gebruik van vaste ANPR-camera's op zichtbare wijze:
Op volgende locaties in de gemeente Boom:
|
|
Site ID |
Gemeente |
Adres |
Latitude, Longitude |
| 1 |
2BOOANTAATA |
2850 BOOM |
Nielsestraat 165 (N148) |
51.092801, 4.354462 |
| 2 |
2BOOANTAASA |
2850 BOOM |
Nielsestraat 290 (N148) |
51.09828803 83 8224, 4.347958060629019 |
| 3 |
2BOOANTAAUA |
2850 BOOM |
N148 t.h.v. Vrijheidsstraat 10 |
51,087128, 4,360543 |
| 4 |
2BOOANTAAVA |
2850 BOOM |
N148 (KrP incl. Broekweg – excl. Emile Vanderveldestraat) |
51,086830, 4,360722 |
Op volgende trajectcontroles in de gemeente Boom
|
|
Start (site) |
Einde (site) |
Traject |
| 1 |
2BOOANTAATA |
2BOOANTAASA |
N148 (Nielsestraat 165 –290) |
| 2 |
2BOOANTAASA |
2BOOANTAATA |
N148 (Nielsestraat 290 – 165) |
Op volgende toegangscontroles in de gemeente Boom:
|
|
Site |
Traject |
| 1 |
2BOOANTAAUA |
N148 t.h.v. Vrijheidsstraat 10 (zijde Vrijheidsstraat) |
| 2 |
2BOOANTAAVA |
N148 (kruispunt incl. Broekweg – excl. Emile Vanderveldestraat) |
Art.2: Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, alsook de uitdrukkelijke verplichting in art. 25/4§4 wet politieambt.
Art.3: Het gemeenteraadsbesluit dd. 19/05/22 met referte GR/2022/80 en het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 09/05/22 met referte CBS/2022/664 wordt opgeheven door onderhavig besluit.
In bijlage vinden jullie het voorstel van masterplan en operationeel plan alsook de samenwerkingsovereenkomst ter indiening van de kandidatuur Nationaal Park Scheldevallei.
De basis voor deze documenten werd gelegd met de werking van Rivierpark Scheldevallei en de Ruimtelijke visie voor de Scheldevallei die we met velen onder jullie samen opmaakten. De krachtlijnen van deze documenten zijn jullie al meermaals gepresenteerd in de stuur- en begeleidingsgroep. Deze documenten zijn ook opgemaakt met jullie input vanuit de commissies en workshops die we de voorbije maanden organiseerden en van de vele (bilaterale) gesprekken die de projectcoördinator met jullie hield.
In de komende maand zal het coördinatieteam/studiebureau ook nogmaals een grondige lezing doorvoeren van het plan om nog kleinere aanpassingen door te voeren. Niettemin bezorgen we jullie deze plannen nu al om voldoende tijd te kunnen geven voor nalezing en feedback.
Eerder kregen jullie reeds de management samenvatting van het master plan toegestuurd. Daarom liggen de hoofdlijnen van deze documenten – zoals weergegeven in die management samenvatting – vast.
Voor de gemeenten en provincies hebben we in de samenwerkingsovereenkomst voorzien dat de goedkeuring van deze gedetailleerde plannen gebeurt door de colleges en deputaties. We geven graag nog eens mee dat acties vermeld in de operationele plannen geen enkel financieel engagement impliceren tot cofinanciering door de partners.
Dan verwerken we jullie opmerkingen en gaan deze plannen in opmaak zodat ze tijdig klaar zijn met de bedoeling om einde mei in te dienen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de overeenkomst en addendum ter indiening kandidaat Nationaal Park Scheldevallei goed dat eind mei officieel wordt ingediend.
Verdaagd.
Anita Ceulemans, BOOM één:
Onze gemeente geraakt zo stillaan volgebouwd. Vooruit nam het al geregeld op voor het behoud van groene ruimten in onze gemeente en het belang van inheemse bomen. Zij moeten nu eenmaal bijdragen tot de kwalitatieve leefbaarheid en de noodzakelijke zuurstof in onze dichtbevolkte gemeente .
Er werden maanden geleden bomen aangeplant naast het fietspad (n177), op put M in de grasperken, op de bufferstrook aan de langblok van de sociale woningen, ..
Tot mijn grote ergernis zijn die bomen allemaal kapot,..
Mijn vraag : zijn dezen aangeplant in eigen beheer of door een firma ?
Komen er nieuwe aanplantingen ?
Is er nu al een inventaris van het bestaande bomenbestand in de gemeente ?
Is er ondertussen al een groenbeheersplan voor de gemeente ?
Worden de nieuwe aanplantingen opgevolgd, en zo ja door wie ?
BOOM moet zijn naam toch eer aan doen, niet ? !
We zijn van dit probleem op de hoogte, in het najaar worden er dan ook nieuwe bomen geplant.
Binnen een drietal weken start er een nieuw beheersplan waarin de gemeente zal worden opgesplitst in twee delen, met elk een team van de groendienst onder toezicht van twee ploegbazen.
op deze manier kan alles beter opgevolgd worden.
Hans Verreyt, Vlaams Belang:
Vraag gemeenteraad: Omvormen van groene naar oranje parkeerzone in de Schomme
Enkele dagen geleden ontvingen alle bewoners van de wijk De Schomme een brief van Booms burgemeester Jeroen Baert. Men wil de wijk omvormen van Groene naar Oranje parkeerzone tijdens Tomorrowland. Gedurende jaren ging het goed en werden wildparkeerders kordaat geweerd uit de wijk. Nu draait men de klok vele jaren terug. Het omvormen naar een Oranje zone laat half Boom toe om daar te parkeren.
Deze aanpassing werd nooit besproken met de buurtbewoners, kwam niet ter sprake op de laatste wijkraad of in de buurtvergadering van Tomorrowland. Het Boomse college (N-VA, Groen en CD&V) heeft dan wel de mond vol van inspraak maar over dit punt zijn het alvast loze woorden. Ook de buurtwerking van Tomorrowland viel uit de lucht toen wijkbewoners hen hierover aanspraken.
Dat Tomorrowland altijd overlast betekent voor de wijk de Schomme is een understatement. Maar de vele inspanningen die ze leveren, resulteren wel. Deze aanpassing zadelt hen opnieuw op met nog meer problemen. Iedereen met een oranje kaart kan nu in de wijk binnen en daar parkeren. Dit in een wijk waar altijd al te weinig parkeerplaatsen zijn. Niemand kent ook de reden voor deze plotse wijziging.
Intussen werd er ook door de wijkbewoners een petitie gestart (https://bit.ly/schomme) om aan te tonen dat ze hier helemaal niet mee akkoord zijn. Hun hoop is alvast dat de gemeente de beslissing herziet. De vorige regeling is en blijft de beste oplossing om parkeerproblemen te voorkomen.
- Waarom werd deze wijziging, zonder overleg, doorgevoerd?
- Waarom werd deze wijziging, tout court doorgevoerd, aangezien niemand een reden kan geven?
- Is het terugdraaien nog een mogelijkheid?
- Waarom wel spreken over inspraak van burgers, maar er niet naar handelen?
Dit wordt verder besproken op de commissie openbare werken
Marleen De Ridder, BOOM één:
1) Ingevolge het besmeuren van openbare plaatsen in de gemeente Boom met anti-LGBTQ slogans wil ik en ik denk de ganse LGBTQ-gemeenschap van Boom en ver hier buiten dringend aandacht vragen om deze wandaden aan te pakken.
Boom heeft zich toch geprofileerd als LGBTQ-welgezinde gemeente door het schilderen van de zebrapaden in de regenboogkleuren, welke terug mogen geschilderd worden en het ophangen van de regenboogvlag.
Mijn vraag:
Camerabeelden bekijken en de schuldigen van deze wandaden tegen onze gemeenschap beboeten en hen op de Gemeentelijke richtlijnen wijzen.
Mijn voorstel:
Misschien kunnen we rond dit thema nog een stap verder gaan en op het gemeentelijk wagenpark, fietsstallingen, gemeentelijke parkings, enz... de regenboogkleuren aanbrengen.
Wij zullen als gemeente de boodschap blijven uitdragen dat iedereen hier welkom is. We zijn sinds kort een samenwerking aan gegaan met de scholen, om daar als reeds te sensibiliseren via lessenpakketten.
Het politieonderzoek aangaande het vandalisme is lopende.
2) Zoals ik reeds heb doorgegeven aan de preventiedienst is er een rattenprobleem in een bepaalde wijk. Is het mogelijk om bewoners waar mogelijk deze problematiek is te sensibiliseren, er op te wijzen dat deze praktijken niet kunnen in onze samenleving om alzo het probleem aan te pakken? Bomenaars proberen onze gemeente proper en ongedierte vrij te houden, toch !
We zijn op de hoogte, het probleem stelt zich dat het vooral over privégrond gaat, waar de gemeente niet kan ingrijpen. We zijn met de eigenaar in dialoog gegaan, als men niet tot een oplossing komt zijn er nog enkele stappen die we kunnen ondernemen.
De voorzitter sluit de zitting op 30/05/2023 om 20:57.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad