Terug
Gepubliceerd op 15/11/2024

Notulen  Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen

di 05/11/2024 - 19:00 Raadszaal
  • Besluit

    • GOEDKEURING VERSLAG VORIGE ZITTING

      Goedkeuring van het verslag van de commissiezitting van 12/09/2024.

      De vergadering keurt het verslag goed.

    • ALGEMENE VERGADERING VAN CIPAL 7/11/2024

      De agenda van de AV van Cipal van 7 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/2024.

      Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Carla Herremans aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.

      Dhr. Michel Van Reeth werd aangeduid als plaatsvervanger.


      De vergadering neem kennis.

    • BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN FLUVIUS ANTWERPEN 27/11/2024

      De agenda van de BAV van Fluvius Antwerpen van 27 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/2024.

      In de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd dhr. Johan Van Limbergen aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius.

      Mevr. Ann Desmedt werd aangeduid op 16/11/2023 als zijn plaatsvervanger.

      Fluvius Antwerpen organiseert twee keer per jaar een informatiesessie voor de gemeenteraadsleden, schepenen, burgemeesters, algemeen directeurs en financieel directeurs, van haar deelnemers die behoren tot haar werkingsgebied. Hiermee komt ze tegemoet aan een decretale verplichting.

      Deze informatiesessie is in de eerste plaats bedoeld als voorbereiding op de besluitvorming van de Buitengewone Algemene Vergadering die dit jaar doorgaat in november.

      Omwille van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober wordt deze infosessie uitzonderlijk digitaal georganiseerd via een video-opname. Deze opname kunt u bekijken via de volgende link: Infosessie najaar 2024 Fluvius Antwerpen.

      Mocht u een vraag hebben, dan kunt u die altijd stellen via het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      De vergadering neem kennis.

    • BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN PONTES 21/11/2024

      De agenda van de BAV van Pontes van 21 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/2024.

      Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Francisco Sanchez, schepen aangeduid als afgevaardigde voor Pontes.

      Tom Dewandelaere werd aangeduid als zijn vervanger.

      Op donderdag 24/10/2024 vond voor de vennoten een digitale toelichting plaats, de presentatie werd in bijlage van dit punt toegevoegd.

       


      De vergadering neemt kennis.

    • BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN IKA 22/11/2024

      De agenda van de BAV van Ika van 21 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/24

      Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd mevr. Carla Herremans, raadslid aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IKA, dhr.

      Tom Dewandelaere , schepen, werd aangeduid als haar vervanger.


      De vergadering neemt kennis.

    • ALGEMENE VERGADERING VAN PIDPA 25/11/2024

      De agenda van de AV van Pidpa van 25 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/24

      Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Dhr. Francisco Sanchez aangeduid als afgevaardigde en mevr. Yani Brems als zijn plaatvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.

      Vanuit de vergadering wordt de vraag gesteld hoe ver het staat met de fusieplannen.

      Op de algemene vergadering van 28 juni 2024 van Pidpa heeft de voorzitter toelichting heeft gegeven bij de beslissing van de raad van bestuur van diezelfde dag, waarin werd  vastgesteld dat de voorwaarden om de fusie te volbrengen niet werden vervuld. Om die reden werd beslist om de voorbereidingen voor een verlengingsdossier op te starten met het oog op de vrijwaring van de continuïteit van Pidpa.

      In bijlage aan dit punt kan u het verslag van deze vergadering vinden.

       


      De vergadering neemt kennis.

    • ALGEMENE VERGADERING VAN IGEAN MILIEU EN VEILIGHEID 27/11/2024

      De agenda van de BAV van Igean M&V van 27 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/24

      Op de gemeenteraad van 23 mei 2024 werd dhr. Bart De Smet raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van IGEAN M&V.

      Dhr. Tom Dewandelaere, schepen ,werd gekozen als zijn plaatsvervanger.

      De geactualiseerde raming 2024 en budget 2025 werd aan dit punt toegevoegd.

      Administratieve sancties:

      Er wordt gevraagd hoe de verhouding is tusseen opbrangsten en kosten m.b.t. de administratieve sancties.

      Hieronder het overzicht :

       

      Omschrijving opbrengst 2020 opbrengst 2021 opbrengst 2022 opbrengst 2023 Krediet 2024 na BW Krediet 2025 na BW Krediet 2026 na BW
      administratieve sancties - niet stilstaan en parkeren 66.218,00 126.645,00 21.701,00 29.840,00 25.000,00 25.000,00 25.000,00
      administratieve sancties - stilstaan en parkeren 0 0 188.106,00 194.234,00 300.000,00 300.000,00 300.000,00
      Administratieve sancties - trajectcontrole (GAS 5) 0 0 0 0 0 100.000,00 100.000,00
      TOTAAL OPBRENGSTEN SANCTIES 66.218,00 126.645,00 209.807,00 224.074,00 325.000,00 425.000,00 425.000,00
                     
      KOST IGEAN 25.884,48 58.374,44 63.669,05 66.394,51 77.068,59 78.995,31 78.995,31
                     
      SALDO 40.333,52 68.270,56 146.137,95 157.679,49 247.931,41 346.004,69 346.004,69

       

      Recyclagepark

      Eveneens werd de vraag gesteld hoe de verdeling van de kosten gebeurt wanneer inwoners hun afval naar een recyclagepark brengen in een andere gemeente.

      In bijlage kan u de afrekening van de recyclageparken van 2023 van Igean terugvinden.

      De redenering voor de herverdeling is te vinden onderaan pagina 42 en bovenaan pagina 43:
       
      algemeen totaal 
      Dit is de optelsom van alle onderdelen en dus de reële kostprijs van het recyclagepark. Onderaan wordt dan het bedrag vermeld dat op de eindafrekening 2022 staat, die op 12.05.2023 aan de financieel directeurs van iedere gemeente werd bezorgd. Dit bedrag wijkt af van het reëel bedrag omdat dit rekening houdt met het intergemeentelijk
      gebruik van het recyclagepark. Zo wordt de reële kostprijs van elk recyclagepark verdeeld over het aantal bezoekers en krijgt elke gemeente zijn aandeel in deze kostprijs aangerekend volgens het reëel aantal bezoekers.
       
      De tabel die hiervoor gehanteerd wordt voor regio zuid vind je op pagina 15.

      De vergadering neemt kennis. 

       

       

       

       

    • ALGEMENE VERGADERING VAN IGEAN DIENSTVERLENING 27/11/2024

      De agenda van de AV van Igean dienstverlening van 27 november 2024 goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen, waarbij het College van Burgemeester en Schepenen deze beslissing ter bekrachtiging zal voorleggen aan de eerstvolgende gemeenteraad, zijnde deze van 28/11/24

      Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Yani Brems raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.

      Dhr. Tibo Roekaerts, werd gekozen als haar plaatsvervanger.

      Een overzicht van de geactualiseerde raming 2024 en budget 2025 werd aan dit punt toegevoegd.

      De vergadering neemt kennis.

    • CENTRAAL KERKBESTUUR BOOM BUDGETWIJZIGING 2024

      Akteneming van de budgetwijziging 2024 van het Centraal Kerkbestuur Boom.

      De huidige voorgelegde budgetwijziging betreft enkel een actualisatie van de exploitatie en de investeringen bij de parochie Heilig Hart.

      Doordat de exploitatiekosten dalen met 22.972 EUR en de exploitatieontvangsten dalen met 18.773 EUR, is
      er een daling van de exploitatietoelage met 4.199 EUR.

      De gemeentelijke exploitatietoelage voor 2024 komt hierdoor op 38.636,73 EUR.

      Aangezien het nieuwe budget 2024 voor de exploitatietoelage binnen het goedgekeurde
      meerjarenplan valt, dient hieraan geen wijziging te gebeuren.

      Bij de parochie OLV en Sint Rochus zijn er enkel interne verschuivingen en blijft de gemeentelijke dotatie behouden op 16.000,00 EUR.

      De vergadering neemt kennis.

    • VARIA

      Vanuit de vergadering wordt de vraag gesteld wanneer de overeenkomst met Vlotter voor de maaltijden aan huis eindigt.

      Dit is op 30/10/2025.

      De vergadering neemt kennis.

De voorzitter sluit de zitting op 05/11/2024 om 19:50.

Namens Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen,

Dirk Cappaert
secretaris

Michel Van Reeth
voorzitter