Tri Finance werd aangesteld door Woonkade Rupelstreek om dit proces te begeleiden.
Een huidige stand van zaken werd toegelicht aan de commissie wonen en armoede van 07/09/2023.
Op 25/10/2023 kregen wij vanuit Woonkade Rupelstreek via email de vraag om een voorstel van afgevaardigden vanuit het lokaal bestuur voor de toewijzingsraad te laten aanduiden door het college/gemeenteraad.
Tijdens het lokaal woonoverleg van 06/11/2023 werd naar een huidige stand van zaken gevraagd over de oprichting van de toewijzingsraad en de opmaak van het toewijzingsreglement.
Op 23/11/2023 heeft Tri Finance een eerste toelichting over de huidige stand van zaken gegeven aan de lokale besturen van de Rupelstreek.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 04/12/2023 om een voorstel van afgevaardigden voor de toewijzingsraad van Woonkade Rupelstreek voor te dragen aan de gemeenteraad.
Het was in principe de bedoeling dat een huidige stand van zaken toegelicht werd aan de commissie wonen en armoede van 07/12/2023, maar die geplande commissie diende door onvoorziene omstandigheden geannuleerd te worden.
Op 20/12/2023 heeft Tri Finance een tweede toelichting over de huidige stand van zaken gegeven aan de lokale besturen van de Rupelstreek.
De gemeenteraad besliste in zitting van 21/12/2023 om twee effectieve en twee plaatsvervangende vertegenwoordigers aan te duiden voor de toewijzingsraad van Woonkade Rupelstreek.
De eerste toewijzingsraad heeft plaatsgehad op 24/01/2024.
Kennis te nemen van een huidige stand van zaken met betrekking tot de oprichting van de toewijzingsraad.
Tri Finance werd aangesteld door Woonkade Rupelstreek om dit proces te begeleiden.
Een huidige stand van zaken werd toegelicht aan de commissie wonen en armoede van 07/09/2023.
Tijdens het lokaal woonoverleg van 06/11/2023 werd naar een huidige stand van zaken gevraagd over de oprichting van de toewijzingsraad en de opmaak van het toewijzingsreglement.
Op 23/11/2023 heeft Tri Finance een eerste toelichting over de huidige stand van zaken gegeven aan de lokale besturen van de Rupelstreek.
Het was in principe de bedoeling dat een huidige stand van zaken toegelicht werd aan de commissie wonen en armoede van 07/12/2023, maar die geplande commissie diende door onvoorziene omstandigheden geannuleerd te worden.
Ter voorbereiding van die commissie wonen en armoede van 07/12/2023 werd ons wel een procesbeschrijving bezorgd voor de opmaak van het toewijzingsreglement sociale huur voor Woonkade Rupelstreek.
Het college besliste in zitting van 18/12/2023 om kennis te nemen van het proces voor de opmaak van het toewijzingsreglement.
Op 20/12/2023 heeft Tri Finance een tweede toelichting over de huidige stand van zaken gegeven aan de lokale besturen van de Rupelstreek.
De gemeenteraad besliste in zitting van 21/12/2023 om twee effectieve en twee plaatsvervangende vertegenwoordigers aan te duiden voor de toewijzingsraad van Woonkade Rupelstreek.
Tijdens de eerste toewijzingsraad van 24/01/2024 werd een ontwerp van lokaal toewijzingsreglement ter bespreking voorgelegd.
Op 29/01/2024 ontvingen de leden van de toewijzingsraad van Woonkade Rupelstreek een ontwerp van lokaal toewijzingsreglement dat zou kunnen voorgelegd worden aan de respectievelijke gemeenteraden.
Vanuit Wonen in Vlaanderen werd een modelbeslissing voor de goedkeuring van een toewijzingsreglement ter beschikking gesteld.
De gemeenteraad heeft twee opties:
Optie 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel van de toewijzingsraad inzake strengere woonbinding, specifieke doelgroepen en langdurige woonbinding met het werkingsgebied
Optie 2: de gemeenteraad wenst amendementen toe te voegen aan het voorstel van de toewijzingsraad inzake strengere woonbinding en/of specifieke doelgroepen en/of langdurige woonbinding met het werkingsgebied.
Kennis te nemen van de procesbeschrijving voor de opmaak van het toewijzingsreglement sociale huur van 07/12/2023 en het ontwerp van toewijzingsreglement van de toewijzingsraad van Woonkade Rupelstreek van 24/01/2024.
Dorien Claes geeft een toelichting over het jaarverslag van Huis van het Kind.
In 2023 werd opnieuw een zomerschool georganiseerd. Er wordt stil gestaan bij de evaluatie hiervan en er wordt vooruit geblikt op de volgende editie.
Het MIRIAM-project is een project opgestart en gesubsidieerd door de POD MI. Het richt zich op elke alleenstaande moeder die gebruik maakt van gelijk welke vorm van openbare dienstverlening behorend tot de opdrachten van een specifiek OCMW. Het project gaat uit van een holistische aanpak waarbij gefocust wordt op tien verschillende levensdomeinen. Alleenstaande moeders in armoede worden intensief individueel opgevolgd door een case manager (een sociaal assistent, specifiek hiervoor aangesteld), maar een groot accent ligt op een collectieve begeleiding die minstens eenmaal om de twee weken plaatsvindt.
Er wordt een toelichting gegeven over de manier waarop het project in Boom vorm krijgt.
De voorzitter sluit de zitting op 01/02/2024 om 20:06.
Namens Gemeenteraadscommissie wonen en armoedebeleid,
Lize Van Dijck
secretaris
Johan Van Limbergen
voorzitter